In the interlines of the artistic and pedagogical practice of painting
DOI:
https://doi.org/10.5965/244712671112025172Keywords:
Artistic Practice, Pedagogical Practice, Visual Arts, Painting, Trangular Approach, MethodologyAbstract
The article refers to the result of a research in/about Visual Arts/Painting and in/about Art/Education, aimed at analyzing the teaching/learning methodology of two disciplines of Painting of the Teaching Degree Course in Visual Arts of the Federal University of Pará. It focused on the following question: How can artistic practices influence and be influenced by pedagogical practice? The methodology adopted was the Triangular Approach: Read, Do/Create and Contextualize. In an ethnographic turn in contemporary art, which involved (auto)biographies, the artist/teacher/researcher paradigm, it is concluded that it is impossible to separate the professional self from the personal self and the importance of investigations that reflect the intersections between artistic creation and teaching in Visual Arts/Painting in Higher Education.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.
BARBOSA, Ana Mae. Uma introdução à arte/educação contemporânea. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.). Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 11-22.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. 9. ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.
BARBOSA, Ana Mae. O ensino das Artes Visuais na Universidade. Estudos Avançados, v. 32, n. 93, p. 331-347, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.5935/0103-4014.20180048. Acesso em: 15 jul. 2022.
BARBOSA, Ana Mae. John Dewey e o ensino da Arte no Brasil. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2015.
BARBOSA, Ana Mae; COUTINHO, Rejane Galvão (Org.). Arte/educação como mediação cultural e social. São Paulo: UNESP, 2009.
BARBOSA, Ana Mae; CUNHA, Fernanda Pereira da (Org.). A Abordagem Triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez, 2010.
BARBOSA, Ana Mae; LIMA, Sidiney Peterson Ferreira de. In: Léxico da Arte/Educação Brasileira. Curitiba: CRV, 2024. p.18-23.
BRITES, Blanca; TESSLER, Elida (Org.). O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: EDUFRGS, 2002.
CATTANI, Icleia B. Arte contemporânea: o lugar da pesquisa. In: BRITES, Blanca; TESSLER, Elida (Org.). O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: EDUFRGS, 2002. p. 37-49.
COLEGIADO do Curso de Artes Visuais (Org.). Projeto Político Pedagógico do Curso de Artes Visuais. Proposta de atualização curricular e mudança de licenciatura em educação artística habilitação em artes plásticas para graduação em artes visuais nas modalidades licenciatura e bacharelado. Belém: UFPA/FAV/ICA, 2007. 56p. (impresso).
DEWEY, John. Arte como Experiência. Tradução Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
DUTRA, Jonathan Clark Lobo. Memorial da Obra: O Corpo Trans, 2023. Belém: UFPA, 3023. Impresso.
DUTRA, Jonathan Clark Lobo. Memorial da Obra: O Sonho, 2023. Belém: UFPA, 3023. Impresso.
DOSSE, Françoise. O desafio biográfico: escrever uma vida. Tradução Gilson César Cardoso de Souza. São Paulo: EDUSP, 2009.
GADOTTI, Moacir. A questão da educação formal/não-formal. Sion: IDE, 2005. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/jspui/bitstream/123456789/54490/1/gadotti-educacao-nao-formal.pdf. Acesso em: 23 mar. 2025
LEJEUNE, Philipe (Org.). O pacto Autobiográfico: de Rousseau à internet. Tradução de Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra Guedes. 2. ed. Belo Horizonte: EDUFMG, 2014.
LIMA, Evelyn. Segunda Avaliação Disciplina Fundamentos da Pintura e Autoavaliação Final 2023.4. Disciplina Fundamentos da Pintura. Planilha do Formulário Google Forms. Belém: UFPA, 2023.
NASCIMENTO, Milton. Travessia: Caçador de mim. Letra: Sergio Magão, Luiz Carlos. CD, Universal Disco, 1998.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
MOKARZEL, Marisa. Cor: Corpos e Tempos. In: BRITTO, Rosangela (Org.). Cor: Corpos e Tempos. Belém: Programa de Pós-Graduação em Artes/UFPA, 2023. p.1-5. Disponível em: https://livroaberto.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1198. Acesso em: 15 abr. 2024.
PAREYSON, Luige. Definição de arte. In: PAREYSON, Luige. Os problemas da estética. Tradução de Maria Helena Nery Garcez. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
PILLAR, Analice Dutra. Leitura e Releitura. In: PILLAR, Analice Dutra. (Org.). A educação do olhar no ensino das artes. Porto Alegre: Mediação, 1999.p.9-21.
PIMENTEL, Lúcia Gouvêa. Pensamentos e procedimentos de pesquisa em/sobre Artes. In: ROCHA, Maurilio Andrade; MEDEIROS, Afonso (Org.). Fronteiras e Alteridade: olhares sobre as artes na contemporaneidade. Belém: Programa de Pós-Graduação em Artes, 2014. p.15-23.
REY, Sandra. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em Artes Visuais. In: BRITES, Blanca; TESSLER, Elida (Org.). O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: EDUFRGS, 2002. p. 125-140
VELHO, Gilberto. Individualismo e Cultura: notas para uma antropologia da Sociedade Contemporânea. 8. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
VELHO, Gilberto. Projeto Metamorfose: Antropologia das Sociedades Complexas. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rosangela Britto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.