Between Metaphor-Images and Visual Narratives: artistic methodologies driving Teaching and Research at the University
DOI:
https://doi.org/10.5965/244712671012024052Keywords:
images-methapor, visual narratives, artistic methodologies, teaching, academic researchAbstract
This article is based on on experiences in higher education to explore the use of artistic methodologies in educational research and teacher training, in line with the epistemological changes underway in academia. The main objective is to reflect on the challenges and contributions of these approaches to the teaching, learning and research processes. Supported by the educational perspective of visual culture (Hernández, 2011, 2013a; 2020) and Art-Based Methodologies (Hernández, 2013b; Dias, 2013; Irwin, 2013), we discuss issues related to non-verbal language as a catalyst for exploring themes in teaching and research. We conclude that deviating from the traditional text-centered academic logic towards the production of visual narratives opens up new and multiple possibilities for learning in contemporary times.
Downloads
References
BEIGUELMAN, Gisele. Políticas da imagem: vigilância e resistência na dadosfera. São Paulo: Ubu Editora, 2021.
BREA, José Luis. Estudios visuales: notas del editor. Madrid: Editorial Akal, 2003.
CAMNITZER, Luis. O ensino de arte como fraude. in: CERVETTO, Renata; LÓPEZ, Miguel A. Agite antes de usar: Deslocamentos educativos, sociais e artísticos na América Latina. São Paulo: Edições Sesc. 2018. p.125-137.
DALLA VALLE, Lutiere. Cultura visual e educação: cartografias afetivas e compreensão crítica das imagens. Revista Cadernos da Comunicação. Santa Maria, v.24, n.1, art 11, p.2 de 20, Jan/Abr. 2020. Disponible en: https://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/55088/pdf. Acesso em: 19 fev. 2024.
DELEUZE, Gilles. Conversações (1972-1990). São Paulo: Editora 34. 2017.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. Capitalismo e Esquizofrenia 2. Vol. 1. São Paulo: Editora 34. 2019.
DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes. 2010
DIAS, Belidson. O i/mundo da educação da cultura visual. Brasília: Editora da Pós- Graduação em Arte da Universidade de Brasília, 2011.
DIAS, Belidson. Preliminares: A/r/tografia como Metodologia e Pedagogia em Artes. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita. Pesquisa educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013. P. 21-26.
DIDI-Huberman, Georges. Diante da Imagem. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Editora 34. 2013.
FERRARA, Lucrécia. Leitura sem palavra. São Paulo: Editora Ática. 2006.
HERNÁNDEZ, Fernando. A cultura visual como um convite à deslocalização do olhar e ao reposicionamento do sujeito. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Ed/Org.) Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011. P. 31- 50.
HERNÁNDEZ, Fernando. Pesquisar com imagens, pesquisar sobre imagens: revelar aquilo que permanece invisível nas pedagogias da cultura visual. (in) MARTINS, R; TOURINHO, T (Orgs.). Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013a.
HERNÁNDEZ, Fernando. A investigação baseada em arte: propostas para repensar a pesquisa em educação. (In) DIAS, B; IRWIN, R. Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013b. P. 39 - 62.
HERNÁNDEZ, Fernando. Encuentros que afectan y generan saber pedagógico entre docentes a través de cartografías visuales. Revista Digital do LAV – Santa Maria – vol. 11, n. 2, p. 103 - 120 – mai./ago. 2018.
HERNÁNDEZ, Fernando; APRAIZ, Estibaliz A., SANCHO-GIL, Juana; COROSPE, José M. C. (Eds.). Cómo aprenden los docentes. Tránsitos entre cartografías, experiencias, corporeidades y afectos. Barcelona: Octaedro, 2020.
HELGUERA, Pablo. Uma má educação. Entrevista por Helen Reed. in: CERVETTO, Renata; LÓPEZ, Miguel A. Agite antes de usar: Deslocamentos educativos, sociais e artísticos na América Latina. São Paulo: Edições Sesc. 2018. p.79-90.
HO, Petula Sik-Ying; CHAN, Celia Hoi-Yan; KONG, Sui-Ting. Expanding Paradigms: Art as Performance and Performance as Communication in Politically Turbulent Times. in: CAHNMANN-TAYLOR, Melissa; SIEGESMUND, Richard (org). Arts-Based Research in Education: Foundations for Practice. Nova Iorque: Routledge. 2018.
LEGGO, Carl; IRWIN, Rita L. Formas de Observar: Arte e Poesia. (In.) PILLOTTO, Silvia S. D; STRAPAZZON, Mirtes A. L. (Orgs.). Educação estética: a pesquisa/experiência nos territórios das sensibilidades, volume 2. Joinville, SC: Editora Univille, 2023, p. 349-388.
MARTINS, R. Metodologias visuais: com imagens e sobre imagens. (In) DIAS, B; IRWIN, R. Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p.
MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa. Travessias para fluxos desejantes do professor-propositor. in: MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa (org.). Mediação cultural para professores andarilhos na cultura. São Paulo: Intermeios. 2012. p.123-133.
MIRZOEFF, N. O direito a olhar. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 18, n. 4,p.745–768, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8646472; Acesso em: 19 fev. 2024.
NOCHLIN, Linda. Como o feminismo nas artes pode implementar a mudança cultural (1974). in: PEDROSA, Adriano; CARNEIRO, Amanda; MESQUITA, André (org.). Histórias das mulheres, Histórias Feministas. vol. 2. Antologia de textos. São Paulo: MASP. 2019. p.72-81.
ONSÉS, Judith. La cartografia com a eina pedagògica i sistema de representació». En: Selvas, S.; Carrasco, M. (eds.). Inter-Accions. Pràctiques col·lectives per a intervencions a l’espai urbà. Reflexions d’artistes i arquitectes en un context pedagògic col·lectiu (pp. 43-50). Barcelona: Iniciativa Digital Politècnica. Oficina de Publicacions Acadèmiques Digitals de la UPC. 2014.
RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Tradução de Mônica Costa Netto. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. Tradução de Ivone Benedetti. São Paulo: WMF Martins Fontes. 2017.
REILLY, Maura. Ativismo Curatorial: resistindo ao masculinismo e sexismo. in: PEDROSA, Adriano; CARNEIRO, Amanda; MESQUITA, André (org.). Histórias das mulheres, Histórias Feministas. vol. 2. Antologia de textos. São Paulo: MASP. 2019. p.433-434.
SPRINGGAY, Stephanie; IRWIN, Rita L. A/r/tografia como forma de pesquisa baseada na prática. (In) DIAS, Belidson; IRWIN, Rita (Orgs.) Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.
VEIGA, Ana Maria. Uma virada epistêmica feminista (negra): conceitos e debates. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 12, n. 29, p. e0101, 2020. DOI: 10.5965/2175180312292020e0101. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180312292020e0101. Acesso em: 26 fev. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lutiere Dalla Valle, Guilherme Susin Sirtoli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.