The a/r/t that permeates a dissertation on democratic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671012024260

Keywords:

democratic education, a/r/tographer, art, reactionary speech

Abstract

This text emphasizes the aesthetic and artistic elements explored in the development of a doctoral dissertation in Education by a professor of Visual Arts, whose theme was the relationship between art and democratic education within the scope of Federal Institutes of Education, Science and Technology – Federal Institutes in a reactionary context. It was desired, through a type of curation, the creation of a verbal-visual montage that expressed the a/r/t that permeated the process of research and elaboration of this thesis, enabling a reflection on processes of creation in the field of research in education. The material from which this curation was carried out is composed of: works and pictures from two editions of an art exhibition with original work, the first being held in 2018 and the second in 2023; photographic and video records of the creation of a defense-performance, as a format for public presentation of the developed dissertation; and a video performance developed from the public defense of the dissertation. These visual and audiovisual documents generated were selected and explored in this text to expose and express an a/r/t/graphic body that seeks to understand and experience the opportunities and challenges of being an artist-researcher-teacher and the relationship between art and democratic education as resistance to reactionary discourses in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Charles Immianovsky, Instituto Federal Catarinense

Doutor em Educação pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). Membro do Grupo de Pesquisa Arte e Estética na Educação (FURB – SC). Professor de Artes Visuais do Instituto Federal Catarinense (IFC) – Campus Luzerna. Pesquisador nos temas: arte/educação, educação democrática, ensino de arte, e educação profissional e tecnológica.

References

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Tradução de RosauraEichenberg. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BIESTA, Gert. O dever de resistir: sobre escolas, professores e sociedade. Educação, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 21-29, jan./abr. 2018. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/29749. Acesso em: 10 maio 2022.

DIAS, Belidson. A/r/tografia como metodologia e pedagogia em artes. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (org.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013. p. 21-26.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A gênese das teses do Escola sem Partido: esfinge e ovo da serpente que ameaçam a sociedade e a educação. In: FRIGOTTO, Gaudêncio. (org.). Escola “sem” Partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UFRJ, 2017. p. 17-34.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A disputa da educação democrática em sociedade antidemocrática. In: PENNA, Fernando de Araujo; QUEIROZ, Felipe; FRIGOTTO, Gaudêncio. (org.). Educação democrática: antídoto ao Escola sem Partido. Rio de Janeiro: LPP/UFRJ, 2018. p. 15-32.

IRWIN, Rita L. A/r/tografia: uma mestiçagem metonímia. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (org.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013. p. 125-135.

IMMIANOVSKY, Charles. existiResistir: arte e educação democrática nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia em contexto reacionário. 2023. 304 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2023. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=13488723. Acesso em: 3 jun. 2023.

MORAES, Carmen Sylvia Vidigal; XIMENES, Salomão. Políticas educacionais e a resistência estudantil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 137, p. 1079-1087, out./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016171219

PENNA, Fernando de Araujo. O discurso reacionário de defesa do projeto “Escola sem Partido”: analisando o caráter antipolítico e antidemocrático. Quaestio, Sorocaba, v. 20, n. 3, p. 567-581, dez. 2018a. DOI: https://doi.org/10.22483/2177-5796.2018v20n3p567-581

PENNA, Fernando de Araujo. Construindo estratégias para uma luta pela educação democrática em tempos de retrocessos. In: PENNA, Fernando de Araujo; QUEIROZ, Felipe; FRIGOTTO, Gaudêncio. (org.). Educação democrática: antídoto ao Escola sem Partido. Rio de Janeiro: LPP/UFRJ, 2018b. p. 111-130.

RANCIÈRE, Jacques. Políticas da escrita. Tradução de Raquel Ramalhete et al. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Tradução de Mônica Costa Neto. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009.

TOMMASELLI, Guilherme Costa Garcia. Escola sem partido: indícios de uma educação autoritária. 2018. 199 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Presidente Prudente, 2018. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/166392. Acesso em: 3 jan. 2023.

Published

2024-06-01

How to Cite

IMMIANOVSKY, Charles. The a/r/t that permeates a dissertation on democratic education. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 260–276, 2024. DOI: 10.5965/244712671012024260. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/25009. Acesso em: 17 jul. 2024.