A dialogue with ancient treatise writers: on geometry and contemporary pictorial processes
DOI:
https://doi.org/10.5965/244712671012024277Keywords:
painting, studio practice, composition, geometry, golden sectiojnAbstract
There is a winning aesthetic movement in the twentieth century. It imposed itself above all the others. This movement is the expressionism. Its razing predominance, as universal aesthetic proposal, has been asserted with all its variants in much of the contemporary art system and, concurrently, in many teaching practices of visual arts schools. Given that in our teaching practice we detect obvious difficulties expressed by visual arts students regarding pictorial composition, we propose a contemporary re-reading, study and reinterpretation of the geometric processes used in various ways by the ancient masters.
Downloads
References
ALBERTI, Leon Battista. De la pintura y otros escritos sobre arte. Madrid: Editorial Tecnos, 1999.
BOULEAU, Charles. Tramas: La geometria secreta de los pintores. Madrid: Akal, 1996.
BRANCO, Rosa Alice. A Condição secreta do visível: a percepção na natureza e nas artes. S. Paulo: Escrituras, 2009.
BURSILL-HALL, Piers. Why do we study Geometry? Answers through the ages. Cambridge: University of Cambridge, 2002.
CACHORRO-FERNÁNDEZ, Emílio. Geometry in architecture and art of the 20th century: The cube as reference shape, Goya, n.338, jan-mar, p.76-83, 2012.
CASIMIRO, Luis Alberto. Quatro pinturas do retábulo da Sé de Lamego: análise iconográfica e geométrica, Ciências e Técnicas do Património, I Série vol. 2, pp. 443-472, 2003.
COLMAN, Samuel. Harmonic proportion and form in nature, art and architecture. Nova Iorque: Dover Publications Inc., 2003.
COXETER, H.S.M. Projective Geometry. Berlim: Springer-Verlag, 1987.
FIELD, J.V. The invention of infinity, Oxford: Oxford University Press, 1997.
GHYKA, Matila C. Estética de las proporciones en la naturaleza y en las artes, 3ª Ed. Barcelona: Editorial Poseidon, 1983.
HARTSHORNE, R. Foundations of Projetive Geometry, Reading: Benjamin Cummings, 1967.
HAWKING, Stephen. Aos ombros dos gigantes. Lisboa: Texto Editores, 2010.
HUNTLEY, H. E. The divine proportion: A study in mathematical beauty. New York: Dover Publications, Inc., s.d.
JOHNSON, Paul. (2007) Criadores. Lisboa: Alêthea Editores, 2007.
KLINE, M. Foreword in: Russel, B.A.W. An essay on the foundations of geometry. New York: Dover Publications. 1956.
LICHTENSTEIN, Jacqueline (Org.) A Pintura, Textos essenciais, Vol3. S. Paulo: Editora 34, 2008.
LIVIO, Mario. The Golden Ratio: the story of phi the most astonishing number. New York: Broadway Books, 2003.
PACIOLI, L. La divina proporción. Madrid: Akal, 1991.
PANOFSKY, Erwin. A perspectiva como forma simbólica. Lisboa: Edições 70, 2006.
PEDOE, Dan. Geometry and the visual arts. Nova Iorque: Dover Publications Inc., 1976.
RAILING, Patricia; WALLIS, Caroline. Beyond the horizon: Coherent geometric systems in Rodchenko´s painting. Structurist, n.49/50, p.66-73, 2009/2010.
SIDNEY, Tillim. What Happened to Geometry. Arts Magazine, jun59, Vol.33 (9) p.38-44, 1959.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Leonardo Charréu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores de trabalhos submetidos à Revista APOTHEKE autorizam sua publicação em meio físico e eletrônico, unicamente para fins acadêmicos, podendo ser reproduzidos desde que citada a fonte. Os mesmos, atestam sua originalidade, autoria e ineditismo.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações
acadêmicas e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Apotheke. O(s) autor(es) se compromete(m) a sempre que publicar material referente ao artigo publicado na Revista Apotheke mencionar a referida publicação da seguinte forma:
"Este artigo foi publicado originalmente pela revista Apotheke em seu volume (colocar o volume), número (colocar o número) no ano de (colocar o ano) e pode ser acessado em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index"
É responsabilidade dos autores a obtenção da permissão por escrito para usar em seus artigos materiais protegidos pela Lei de Direitos Autorais. A revista Apotheke não é responsável por quebras de direitos autorais feitas por seus colaboradores.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob Licença Creative Commons do tipo atribuição BY-NC:
Atribuição (BY): os licenciados têm o direito de copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, conquanto que deem créditos devidos ao autor ou licenciador, na maneira especificada por estes.
Uso Não comercial (NC): os licenciados podem copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, desde que sejam para fins não comerciais.
Após a publicação dos artigos, os autores permanecem com os direitos autorais e de republicação do texto.