Wording time: notes on the experience of a visual arts internship in a Laboratory School
DOI:
https://doi.org/10.5965/244712671032024066Keywords:
time in school, time in arts class, laboratory school, supervised internship, experienceAbstract
This article is composed of words, sensations and reflections made during the experience of the internship in visual arts at João XXIII Laboratory School (managed by Federal University of Juiz de Fora). It is the writing of a future educator in dialogue with the institution's teaching staff, aspiring to build shareable knowledge about time, time in school and time in the art class. These themes are treated through personal accounts intermingled with the knowledge of experience, which sprouts out of, mainly, the reading of Jorge Larrosa.
Downloads
References
ALVIM, Mayara Helena. O valor político do inútil. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2251. Acesso em: 4 jan. 2023.
ASSUMPÇÃO, Mariana de Cássia; DUARTE, Newton. A função da arte e da educação escolar a partir de György Lukács e da pedagogia histórico-crítica. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 16, n. 68, p.208-223, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8644127 . Acesso em 29 jun 2023.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Entre Macondo e Nós: uma coletânea de escritos sobre a investigação que pretende ser algo mais do que apenas científica. Caldas: Escritos da Rosa dos Ventos, 2000. Disponível em: https://apartilhadavida.com.br/book/entre-macondo-e-nos. Acesso em: 9 jan. 2023.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O pensado e o vivido: perguntas sobre o dizer da vida e a vida que se vive. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A Pergunta a várias mãos. São Paulo: Editora Cortez, 2003. Disponível em: https://bityli.com/3QKRU. Acesso em: 9 jan. 2023.
CARVALHO, Francione Oliveira; MELO, Cláudio. O tempo em várias vozes. In: CARVALHO, Francione Oliveira; EGAS, Olga Maria Botelho (org.). Experiências de dentro e de fora: o que a universidade pode aprender com a escola?. Rio de Janeiro: Batuques; Juiz de Fora: Mirada, 2021. Disponível em: http://grupomirada.com/livro/. Acesso em: 6 jan. 2023.
FISCHER, Deborah Vier; LOPONTE, Luciana Gruppelli. Modos de habitar a escola: o que somos capazes de inventar?. Educação (Santa Maria). Santa Maria, v.45, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/issue/view/1544. Acesso em: 8 jan. 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 70. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2021.
FREIRE, Paulo. Criando métodos de pesquisa alternativa: aprendendo a fazê-la melhor através da ação in: BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Pesquisa participante. São Paulo: Editora Brasiliense, 1981. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4284894/mod_resource/content/3/Pesquisa%20Participante_Criando_Metodos_de_Pesquisa_Alternativa.pdf . Acesso em: 9 jan. 2023.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. 2. ed. Tradução: Enio Paulo Giachini. Petrópolis, 2017. 136 p.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista brasileira de educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/i/2014.v19n59/. Acesso em: 6 jan. 2023.
LARROSA, Jorge. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação & realidade, Porto Alegre, v. 28, n. 2, 2003. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/issue/view/1563. Acesso em: 7 jan. 2023.
LARROSA, Jorge. Palavras desde o limbo. Notas para outra pesquisa na educação ou, talvez, para outra coisa que não a pesquisa na educação. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 13, n. 27, p. 12, 2012. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/issue/view/1320. Acesso em: 6 jan. 2023.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. 1. ed.; 5ª reimp. Tradução: Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2020.
LÓPEZ, Maximiliano Valerio. Habitar poeticamente a educação: notas sobre a relação entre potência e temporalidade. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 20, n. 1, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/issue/view/852. Acesso em: 6 jan. 2023.
PIMENTEL, Lucia Gouvêa; MAGALHÃES, Ana Del Tabor Vasconcelos. Docência em Arte no contexto da BNCC: É preciso reinventar o ensino/aprendizagem em Arte?. Revista GEARTE, v. 5, n. 2, 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/gearte/issue/view/3555. Acesso em: 19 jun 2023
RODRIGUES, Marília Villanova. A forma da escola: um exercício de atenção. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13082 . Acesso em: 6 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria Rosa Rodrigues de Lima, Francione Oliveira Carvalho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.