Wording time: notes on the experience of a visual arts internship in a Laboratory School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671032024066

Keywords:

time in school, time in arts class, laboratory school, supervised internship, experience

Abstract

This article is composed of words, sensations and reflections made during the experience of the internship in visual arts at João XXIII Laboratory School (managed by Federal University of Juiz de Fora). It is the writing of a future educator in dialogue with the institution's teaching staff, aspiring to build shareable knowledge about time, time in school and time in the art class. These themes are treated through personal accounts intermingled with the knowledge of experience, which sprouts out of, mainly, the reading of Jorge Larrosa.

Downloads

Author Biographies

Maria Rosa Rodrigues de Lima, Universidade Federal de Juiz de Fora

Maria Rosa Rodrigues de Lima é graduanda no curso de Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade Federal de Juiz de fora. Lattes: http://lattes.cnpq.br/7391116368017623.

Francione Oliveira Carvalho, Universidade Federal de Juiz de Fora

Francione Oliveira Carvalho é docente do PPGE em Educação da UFJF e professor
colaborador do Programa de Humanidades, Direitos e Outras Legitimidades da USP.

References

ALVIM, Mayara Helena. O valor político do inútil. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2251. Acesso em: 4 jan. 2023.

ASSUMPÇÃO, Mariana de Cássia; DUARTE, Newton. A função da arte e da educação escolar a partir de György Lukács e da pedagogia histórico-crítica. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 16, n. 68, p.208-223, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8644127 . Acesso em 29 jun 2023.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Entre Macondo e Nós: uma coletânea de escritos sobre a investigação que pretende ser algo mais do que apenas científica. Caldas: Escritos da Rosa dos Ventos, 2000. Disponível em: https://apartilhadavida.com.br/book/entre-macondo-e-nos. Acesso em: 9 jan. 2023.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O pensado e o vivido: perguntas sobre o dizer da vida e a vida que se vive. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A Pergunta a várias mãos. São Paulo: Editora Cortez, 2003. Disponível em: https://bityli.com/3QKRU. Acesso em: 9 jan. 2023.

CARVALHO, Francione Oliveira; MELO, Cláudio. O tempo em várias vozes. In: CARVALHO, Francione Oliveira; EGAS, Olga Maria Botelho (org.). Experiências de dentro e de fora: o que a universidade pode aprender com a escola?. Rio de Janeiro: Batuques; Juiz de Fora: Mirada, 2021. Disponível em: http://grupomirada.com/livro/. Acesso em: 6 jan. 2023.

FISCHER, Deborah Vier; LOPONTE, Luciana Gruppelli. Modos de habitar a escola: o que somos capazes de inventar?. Educação (Santa Maria). Santa Maria, v.45, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/issue/view/1544. Acesso em: 8 jan. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 70. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2021.

FREIRE, Paulo. Criando métodos de pesquisa alternativa: aprendendo a fazê-la melhor através da ação in: BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Pesquisa participante. São Paulo: Editora Brasiliense, 1981. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4284894/mod_resource/content/3/Pesquisa%20Participante_Criando_Metodos_de_Pesquisa_Alternativa.pdf . Acesso em: 9 jan. 2023.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. 2. ed. Tradução: Enio Paulo Giachini. Petrópolis, 2017. 136 p.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista brasileira de educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/i/2014.v19n59/. Acesso em: 6 jan. 2023.

LARROSA, Jorge. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação & realidade, Porto Alegre, v. 28, n. 2, 2003. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/issue/view/1563. Acesso em: 7 jan. 2023.

LARROSA, Jorge. Palavras desde o limbo. Notas para outra pesquisa na educação ou, talvez, para outra coisa que não a pesquisa na educação. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 13, n. 27, p. 12, 2012. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/issue/view/1320. Acesso em: 6 jan. 2023.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. 1. ed.; 5ª reimp. Tradução: Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2020.

LÓPEZ, Maximiliano Valerio. Habitar poeticamente a educação: notas sobre a relação entre potência e temporalidade. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 20, n. 1, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/issue/view/852. Acesso em: 6 jan. 2023.

PIMENTEL, Lucia Gouvêa; MAGALHÃES, Ana Del Tabor Vasconcelos. Docência em Arte no contexto da BNCC: É preciso reinventar o ensino/aprendizagem em Arte?. Revista GEARTE, v. 5, n. 2, 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/gearte/issue/view/3555. Acesso em: 19 jun 2023

RODRIGUES, Marília Villanova. A forma da escola: um exercício de atenção. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13082 . Acesso em: 6 jan. 2023.

Published

2025-01-28

How to Cite

LIMA, Maria Rosa Rodrigues de; CARVALHO, Francione Oliveira. Wording time: notes on the experience of a visual arts internship in a Laboratory School. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 3, p. 066–080, 2025. DOI: 10.5965/244712671032024066. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/24650. Acesso em: 23 may. 2025.