Public Atelier: pedagogical scenes in the open air

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671012024036

Keywords:

sensitive education, art education, aesthetics end pedagogy, art, aesthetics

Abstract

The aesthetic procedures and processes that shape artistic experiences are analysed in this article, based on the implementation of the non-formal art education project called Public Atelier. We present its action dynamics, evaluating the expanded application of its methods to formal pedagogical projects, going beyond the scope of art teaching. The reflection proposes an analysis of traditional teaching methodologies with the incorporation of aesthetic principles as a guiding form for the apprehension of varied content and the construction of new knowledge. With arguments based on the philosophically distinct conceptions of thinkers Friedrich Schiller (1759-1805) and John Dewey (1859-1952) about sensitive experience and its relationship with human formation, we will look for common ground to support our aim of contributing, together with our experience as art educators, with assumptions that legitimise education for sensitivity as a decisive factor in the integral formation of school subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Débora Andrade, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Doutoranda em Educação Escolar. Universidade Estadual Paulista (Unesp), Araraquara, SP, Brasil. Graduada em Educação Artística com Habilitação em Artes Plásticas pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). 

Euzânia Batista Ferreira Andrade, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Doutora em Educação Escolar. Universidade Estadual Paulista (Unesp), Araraquara, SP, Brasil. Graduação em Comunicação Visual, Licenciatura Desenho/Plástica/Educação Artística na Faculdade de Artes da UniversidadeFederal de Uberlândia(UFU).Proprietária ARTE 220 – Espaço Criativo.

References

ALVES, Rubem. Por uma educação romântica. 9.ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CARVALHO, C.; Souza, M.A.C. (Org.). Arte e estética na educação: pesquisas e processos. Curitiba: Appris, 2019.

CÁSSIO, Fernando. Existe vida fora da BNCC? In: Cássio, F.; Catelli Jr, R. (org.). Educação é a base? 23 educadores discutem a BNCC. São Paulo: Ação educativa, 2019. p.13-39.

DEWEY, John. Arte como experiência. Tradução Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DUARTE JR., João Francisco. O sentido dos sentidos a educação (do) sensível. 5.ed., Curitiba: Criar Edições, 2001.

Observatório da implementação da BNCC e do Novo Ensino Médio. Movimento pela Base – Observatório. © 2022. O novo ensino médio. Disponível em: <https://observatorio.movimentopelabase.org.br/sobre/#quem-somos>. Acesso em: 20 de novembro de 2022.

OSTROWER, Fayga. Universos da arte. 24.ed. Rio de Janeiro: Editora Campus, 1983.

READ, Herbert. A educação pela Arte. Tradução Valter Lellis Siqueira. 2.ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

SCHILLER, F. A educação estética do homem: numa série de cartas. Tradução de Márcio Suzuki e Roberto Schwarz. São Paulo: Iluminuras, 1990.

UNAMUNO, Miguel de. Amor e pedagogia. Tradução de Lucas Lazzaretti. Rio de Janeiro: Editora 7Letras, 2021.

Published

2024-06-01

How to Cite

ANDRADE, Débora; ANDRADE, Euzânia Batista Ferreira. Public Atelier: pedagogical scenes in the open air. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 036–051, 2024. DOI: 10.5965/244712671012024036. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/24630. Acesso em: 17 jul. 2024.