Multiple gazes: artistic and poetic studio for/with teachers of childhoods – the encounter with art through networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267932023032

Keywords:

aesthetic teacher training, museal education, education and new media, COVID19 pandemic

Abstract

This article, based on a Doctoral research in Education, narrates the processes of a proposal for aesthetic education for/with teachers of Early Childhood Education, carried out amid the COVID-19 pandemic. The proposal, named “Multiple gazes: artistic and poetic studio”, developed through social networks, which used a digital media device (podcast), was based on the conception of museum as a space of knowledge and training, in (auto)biographical and life story approaches and in studies on cultural mediation and teacher training. The investigation, in a movement of dialog between school and art museum, started from listening to Early Childhood Education teachers who claimed opportunities for aesthetic training. The research showed that weaving virtual networks with teachers, in dialog with works of art from the collection of a museum, can be one of the paths.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone Bibian, Universidade Federal Fluminense

Doutora e Mestra em Educação pela UFF, Pedagoga, Educadora do Museu Nacional de Belas Artes – RJ, escritora. Lattes: http://lattes.cnpq.br/2540510460150865; e-mail: simone.bibian@museus.gov.br

Luciana Esmeralda Ostetto, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Educação (Unicamp), Professora do PPGEducação/UFF, líder do Círculo de estudo e pesquisa Formação de professores, Infância e Arte – FIAR. Lattes: http://lattes.cnpq.br/7470127128501920; e-mail: lucianaostetto@id.uff.br

References

BIBIAN, Simone. Crianças e professoras no museu: narrativas no encontro com a arte brasileira do século XIX. Orientadora: Luciana Esmeralda Ostetto. 2017. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2017

BIBIAN, Simone. Professoras das infâncias e museus de arte: tecendo encontros, entrelaçando saberes na rede. 2022. 282f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2022.

ALVES, Rubem. A complicada arte de ver. Folha de S. Paulo, São Paulo, 20 out. 2004. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/folha/sinapse/ult1063u947.shtml. Acesso em: 18 out. 2023.

BARROS, Manoel. Meu quintal é maior que o mundo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987a. (Obras escolhidas, v. 1).

BENJAMIN, Walter. Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense, 1987b. (Obras escolhidas, v. 2).

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professores/as: um olhar dirigido à literatura educacional. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio (org.). Histórias de vida e formação de professores. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2008. p. 65-88.

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2012. E-book. Disponível em: https://books.scielo.org/id/f6qxr/pdf/braganca-9788575114698.pdf. Acesso em: 17 out. 2023.

BRASIL. Parecer nº 20, de 11 de novembro de 2009. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Básica, [2009]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/pceb020_09.pdf. Acesso em: 17 out. 2023.

CARVALHO, Cristina. Quando a escola vai ao museu. Campinas: Papirus, 2016.

DELORY-MOMBERGER, Christine. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 1, n. 1, p. 133-147, jan./abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2016.v1.n1.p133-147

GABRE, Solange. Habitar o museu com a criança pequena: formação colaborativa como possibilidade. Curitiba: Appris, 2021.

HOLM, Anna Marie. Fazer e pensar arte. São Paulo: MAM, 2005.

HOLM, Anna Marie. Baby-art – os primeiros passos com a arte. São Paulo: MAM-SP, 2007.

JOSSO, Marie-Christine. História de vida e projeto: a história de vida como projeto e as “histórias de vida” a serviço de projetos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 11-23, jul./dez. 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97021999000200002

MARTINS, Miriam Celeste; PICOSQUE, Gisa. Mediação Cultural para professores andarilhos na cultura. 2. ed. São Paulo: Intermeios, 2012.

OSTETTO, Luciana Esmeralda; KOLB-BERNARDES, Rosvita. Modos de falar de si: a dimensão estética nas narrativas autobiográficas. Pro-Posições, v. 26, n. 1(76), p. 161-178, abr. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-7307201507611

PASSEGGI, Maria da Conceição. A experiência em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 147-156, maio/ago. 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697. Acesso em: 17 out. 2023.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, jan./abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v41i1.9267

Published

2024-01-04

How to Cite

BIBIAN, Simone; OSTETTO, Luciana Esmeralda. Multiple gazes: artistic and poetic studio for/with teachers of childhoods – the encounter with art through networks. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 032–049, 2024. DOI: 10.5965/24471267932023032. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/24590. Acesso em: 4 dec. 2024.