Philosophy and education in disobedient poetic practices in obediencene

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267932023050

Keywords:

philosophy and education, control society, disobedient poetic, [Dis]obedience, transgressive education

Abstract

This article discusses the concept of [dis]obedience based on the relationship between philosophy and education in disobedient poetic practices in undergraduate Arts courses. The objective is to deal with the possibility of proposing a more performative way of discussing and practicing philosophy based on artistic approaches that can be seen as transgressors in order to escape the society of contemporary subtle control based on the presence of bodies and common practices. In the first section of the text, we show how the concept of [dis]obedience appears in different authors, we show the relationship of philosophical and poetic approaches to disobedient forms of life and we expose how contemporary art offers subsidies for this. In the second section, we propose a critical and descriptive imagery analysis of photo records of extension activities promoted at a university, connecting them to the notion of transgressive teaching and presenting ways of putting disobedient forms of life into practice through speculative and poetic activities that converge to the formation of commons.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Marques Kussler, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Doutor em Filosofia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), pós-doutor pela mesma instituição, 2019-2020. Pesquisador visitante FAPEPI/CNPq PDCTR na Universidade Federal do Piauí (UFPI), 2019-2021. Atualmente, atua como pós-doutorando nos cursos de Graduação da UERGS unidade Montenegro e Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED).

Carmen Lúcia Capra, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Mestra e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora na Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS) na Graduação em Artes Visuais - licenciatura e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED). Lidera o Grupo de Pesquisa Flume Educação e Artes Visuais (UERGS) e compõe o Núcleo Educativo MARGS-UERGS.

References

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1985.

AGAMBEN, G. Homo sacer: o poder soberano e a vida nua I. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.

AGAMBEN, G. Estado de exceção. São Paulo: Boitempo, 2004.

AGAMBEN, G. Creation and anarchy: the work of art and the religion of capitalism. Stanford: Stanford University Press, 2019.

ALBERRO, A.; BUCHMANN, S. (Eds.). Art after conceptual art. Cambridge; Vienna: The MIT Press; Generali Foundation, 2006.

ARENDT, H. Civil disobedience. In: ARENDT, H. Crises of the Republic. San Diego: Harcourt Brace & Co., 1972. p. 49-102.

ARENDT, H. Eichmann em Jerusalém: um relato sobre a banalidade do mal. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

ATKINSON, D. Art, disobedience, and ethics: the adventure of pedagogy. Cham: Springer International Publishing, 2018.

BASBAUM, R. Arte contemporânea brasileira: texturas, dicções, ficções estratégias. Rio de Janeiro: Rios Ambiciosos, 2001.

BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.

BUTLER, J. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

BUTLER, J. A força da não violência: um vínculo ético-político. São Paulo: Boitempo, 2021.

CABRERA, J. De Hitchcock a Greenaway pela história da filosofia: novas reflexões sobre cinema a filosofia. São Paulo: Nankin, 2007.

CAPRA, C. L. Artes visuais e educação em associações vinculantes na formação docente. In: LOPONTE, L. G.; MOSSI, C. P. (Eds.). Arteversa: arte, docência e outras invenções.São Paulo: Pimenta Cultural, 2023. p. 73-89.

CHILVERS, I.; GLAVES-SMITH, J. A dictionary of modern and contemporary art. 2. ed. Oxford: Oxford University Press, 2009.

DANTO, A. C. A transfiguração do lugar-comum: uma filosofia da arte. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

DELEUZE, G. Controle e devir. In: DELEUZE, G. Conversações: 1972-1995. São Paulo: Ed. 34, 1992. p. 209-218.

DUSSEL, E. Siete ensayos de filosofía de la liberación: hacia una fundamentación del giro decolonial.Madrid: Editorial Trotta, 2020.

ESCOBAR, A. Designs for the pluriverse: radical interdependence, autonomy, and the making of worlds.Durham; London: Duke University Press, 2018.

ESPOSITO, R. Bios: biopolítica e filosofia. Lisboa: Edições 70, 2004.

FOUCAULT, M. História da sexualidade 3: o cuidado de si. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 20. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

FOUCAULT, M. A Hermenêutica do sujeito: curso dado no Collège de France (1981-1982). São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2008a.

FOUCAULT, M. Segurança, território, população: curso dado no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008b.

FOUCAULT, M. Governo de si e dos outros: curso dado no Collège de France (1982-1983). São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, M. Histoire de lasexualité IV: Lesaveux de lachair. Paris: Gallimard, 2018.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1993.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GADAMER, H.-G. A atualidade do belo: a arte como jogo, símbolo e festa. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1985.

GADAMER, H.-G. Estética y hermenéutica. 2. ed. Madrid: Tecnos, 1998.

GADAMER, H.-G. Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica.3. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

GARCÉS, M. Un mundo común. Barcelona: Bellaterra, 2013.

GEORGE, T. Hermeneutic responsibility: Vattimo, Gadamer, and the impetus of interpretive engagement. Duquesne Studies in Phenomenology, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://dsc.duq.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1003&context=dsp. Acesso em: 20 maio 2023.

GROS, F. Desobedecer. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

HAN, B.-C. La desaparición de los rituales: una topología del presente. Barcelona: Herder, 2020.

HEIDEGGER, M. A origem da obra de arte. Lisboa: Edições 70, 2004.

HEIDEGGER, M. Construir, habitar, pensar. In: HEIDEGGER, M. Ensaios e conferências. 8. ed. Petrópolis; Bragança Paulista: Vozes; Editora Universitária São Francisco, 2012a. p. 125-141.

HEIDEGGER, M. Ser e tempo. Campinas; Petrópolis: Editora da Unicamp; Vozes, 2012b.

HEIDEGGER, M. A questão da técnica. In: HEIDEGGER, M. A. Ensaios e conferências. 8. ed. Petrópolis; Bragança Paulista: Vozes; Editora Universitária São Francisco, 2012c. p. 11-38.

hooks, b. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

hooks, b. Ensinando comunidade: uma pedagogia da esperança. São Paulo: Elefante, 2021.

INGOLD, T. Antropologia e/como educação. Petrópolis: Vozes, 2020.

JONES, A. (Ed.). A Companion to Contemporary Art since 1945. Oxford: Blackwell, 2006.

KUSSLER, L. M. Tradição e crítica da metodologia de ensino de Filosofia: filosofar com Role-Playing Game (RPG). Anais do SEFIM, v. 3, n. 6, p. 163-180, 2017. Disponível em: https://encurtador.com.br/gwQ35. Acesso em: 20 maio 2023.

KUSSLER, L. M. Arquitetura hostil e hermenêutica ética. Geograficidade, v. 11, p. 16–25, 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geograficidade/article/view/29463/29564. Acesso em: 20 maio. 2023.

KUSSLER, L. M.; LORENZ, B. A. Design como prática crítica e filosófica. Revista de Design, Tecnologia e Sociedade, v. 5, n. 1, p. 34-47, 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/design-tecnologia-sociedade/article/view/12304/10787. Acessoem: 20 maio 2023.

LIDDELL, H. G.; SCOTT, R. A Greek-English Lexicon. 9. ed. Oxford: Clarendon Press, 1996.

MARCUSE, H. Repressive tolerance. In: MARCUSE, H.; WOLFF, R. P.; MOORE JR., B. (Eds.). A critique of pure tolerance. Boston: Beacon Press, 1969. p. 81-123.

MARCUSE, H. La dimensión estética: crítica de la ortodoxia marxista. Madrid: Biblioteca Nueva, 2007.

MÉSZÁROS, I. The necessity of social control. New York: Monthly Review Press, 2015.

MILGRAM, S. Obedience to authority: an experimental view.London: Tavistock, 1974.

RANCIÈRE, J. A partilha do sensível. São Paulo: Exo experimental org.; Ed. 34, 2005.

ROHDEN, L.; KUSSLER, L. M. Pressuposto ético da alteridade na hermenêutica filosófica à luz do Sofista de Platão. Trans/Form/Ação, v. 44, n. 3, p. 257-276, 2021. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/9195/9171. Acesso em: 20 maio 2023.

SAMAIN, E. (Ed.). Como pensam as imagens. Campinas: Editora da Unicamp, 2012.

SCHMIDT, D. J. On the sources of ethical life. Research in Phenomenology, v. 42, n. 1, p. 35-48, 2012. Disponível em: https://brill.com/view/journals/rip/42/1/article-p35_3.xml. Acesso em: 20 maio 2023.

STALABRASS, J. Contemporary art: a very short introduction. Oxford: Oxford University Press, 2006.

VAN EIJK, G. Inclusion and exclusion through risk-based justice: analysing combinations of risk assessment from pretrial detention to release. The British Journal of Criminology, v. 60, n. 4, p. 1080-1097, 23 jun. 2020. Disponívelem: https://doi.org/10.1093/bjc/azaa012. Acesso em: 20 maio 2023.

VATTIMO, G. A sociedade transparente. Lisboa: Relógio D’Água, 1992.

VOSOUGHI, S.; ROY, D.; ARAL, S. The spread of true and false news online. Science, v. 359, n. 6380, p. 1146-1151, 9 mar. 2018. Disponível em: 10.1126/science.aap9559. Acesso em: 20 maio 2023.

WEBER, C. Brecht’s concept of Gestus and the American performance tradition. In: MARTIN, C.; BIAL, H. (Eds.). Brecht Sourcebook. London; New York: Routledge, 2000. p. 41-46.

ŽIŽEK, S. Demanding the impossible. Cambridge: Indigo Book Company, 2013.

ZUBOFF, S. The age of surveillance capitalism: the fight for a human future at the new frontier of power.New York: Public Affairs, 2019.

Published

2024-01-04

How to Cite

KUSSLER, Leonardo Marques; CAPRA, Carmen Lúcia. Philosophy and education in disobedient poetic practices in obediencene. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 050–074, 2024. DOI: 10.5965/24471267932023050. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/23891. Acesso em: 11 may. 2024.