Book-work as a formation strategy: repor to fan experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267912023120

Keywords:

Artist's Book, Work of art, Experience report, Initial formation, Creation process

Abstract

This experience reportis center edonth e analysis of a formative episode about the production processof a book-work as an object of study during the de gree in Visual Arts. It is proposedtodiscuss the action of reflection in relation the construction of professional teaching know ledge. From a theoretical point of view, the studies are based on the autobiographicalmethod, basing the present investigation from Bueno (2002). To carry out this research, the narrative of a formative episode of an artist’s book constructed to report the professional choice as a student of de gree in Visual Arts wasused. Based on the analysis presented, the relevance of subjectivity as a way of constructing and reconstructing know ledgecanbeseen. It high lights the importance of proposals and training action scapable of relating the theory to the life history of the subject-participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michael Santos Silva, Mackenzie Presbyterian University

Arte Educador, Artista Visual e Gestor Escolar. Atualmente é Orientador de Escola Pedagógico na Secretaria de Educação e Cidadania de São José dos Campos-SP e Doutorando em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM, 2022-). Possui Mestrado na modalidade profissional em Educação pela Universidade de Taubaté (UNITAU), Especialização em Ensino de Arte pela Universidade Cândido Mendes (UCAM), Especialização em Psicopedagogia e Educação Especial pela Faculdade Futura, Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade do Vale do Paraíba (UniVap) e Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação Ibituruna (ISEIB).

Lattes:  http://lattes.cnpq.br/1637213270762508

Vanessa Stollar, Federal Institute of São Paulo

Artista Visual, Pesquisadora e Educadora. Mestre em Artes pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Possui graduação em Publicidade e Propaganda pela Faculdade de Comunicação Social Cásper Líbero (2005) e em Educação Artística com Habilitação em Artes Plásticas pela UNESP (2007). Professora de Artes no Instituto Federal Campus Jundiaí desde 2016. 

Lattes:  http://lattes.cnpq.br/7458735563202739

Juliana Marcondes Bussolotti, University of Taubaté

Doutora em Geografia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Mestrado em Ciências Ambientais pela Universidade de Taubaté e Graduação em Artes Cênicas pela Escola de Comunicação e Artes pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é pós-doc do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Territorial na América Latina e Caribe - TerritoriAL (UNESP) e  Coordenadora do Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté (Unitau).

 Lattes:  http://lattes.cnpq.br/5232556966245150 

References

AQUINO, Edilaine Isabel Ferreira. O lugar da arte e seus processos no ensino e na vida de professores. 2022. 165 f. Dissertação (mestrado) - Universidade de Taubaté. Disponível em https://mpe.unitau.br/wp-content/uploads/dissertacoes/2022/Edilaine-Isabel-Ferreira-Aquino.pdf. Acesso em 17 mar. 2023.

BRITTO, Ludmila de S. R. de. A poética multimídia de Paulo Bruscky. 2009. 220 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/9824. Acesso em 06 jan. 2023

BUENO, Belmira. O. O método autobiográfico e os estudos com histórias de vida de professores: a questão da subjetividade. Educação e Pesquisa. [online]. São Paulo: v. 28, n. 1, p. 11-30, jan.-jun. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022002000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 04 jan. 2023.

DERDYK, Edith. A narrativa nos livros de artista: por uma partitura coreográfica nas páginas de um livro. Pós: Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 164-173, mai. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15439. Acesso 09 jan. 2023.

HELENO, Juliana C.; ARAÚJO, Denise de F.; ROMANOWSKI, Joana P. Relato de experiência: formação profissional docente. In: XI Congresso Nacional de Educação Educare. Curitiba/PR: PUCPR, 2013, p. 14805-14814.

MARCELO GARCIA, Carlos. A identidade docente: constantes e desafios. Form. Doc., Belo Horizonte, v. 01, n. 01, p. 109-131, ago./dez. 2009a. Disponível em https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/29196/a_ident_docent_constant_desaf.pdf?sequence=1&isAllowed=y . Acesso em 02 jan. 2023.

MARCELO GARCIA, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo: revista de ciências da educação v. 8, p. 7–22, 2009b. Disponível em: https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/29247. Acesso em: 03 jan. 2023.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 21.ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

PLAZA, Julio. O livro como forma de arte (I). Arte em São Paulo. São Paulo, n.6, abr. 1982. [sem paginação]. Disponível em: http://www.mac.usp.br/mac/expos/2013/julio_plaza/pdfs/o_livro_como_forma_de_arteI.pdf. Acesso 09 jan. 2023.

REY, Sandra. Da prática à teoria: três instâncias metodológicas sobre a pesquisa em poéticas visuais. Porto Arte, Porto Alegre, v. 7, n. 13, p.81-95, 1996. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/PortoArte/article/view/27713. Acesso em jan. 2023.

ROLDÃO, Maria do C. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34, p. 94-103, jan./abr., 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/XPqzwvYZ7YxTjLVPJD5NWgp/?lang=pt&format=pdf. Acesso em 09 jan. 2023.

SALLES, Cecília A. Gesto inacabado: processo de criação artística. 4. ed. São Paulo: Annablume, 2009.

SHULMAN, Lee S.; SHULMAN, Judith H. Como e o que os professores aprendem: uma perspectiva em transformação. Cadernos Cenpec | Nova série, [S.l.], v. 6, n. 1, dec. 2016. ISSN 2237-9983. Disponível em: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/353/349. Acesso em: 26 jun. 2019.

SILVA, Michael S.Linguagens da Arte e a docência: dilemas e complexidades da prática educativa, 2020, 188 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade de Taubaté, Taubaté/SP 2020. Disponível em: https://mpe.unitau.br/banco-de-dissertacoes/. Acesso 22. mar. 2023.

SILVA, Michael S. OLHARES: experiências em arte retratado pelas crianças. SILVEIRA, Isabel O.; SAKAMOTo, Cleusa K. Educ_Ação em Debate: arte e educação, percursos e diálogos possíveis. Vol 2. 2022. Disponível em:https://drive.google.com/file/d/1w5KRHmLHqqVFcAEPEK5zVYEYj1KrlWu8/view.Acesso 22. mar. 2023.

SILVEIRA, Paulo. A página violada: da ternura à injúria na construção do livro de artista. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2001. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/172849. Acesso em 09 jan. 2023.

SOUZA, Márcia R. P. de. O livro de artista como lugar tátil. 2009, 217 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2009. Disponível em: https://docplayer.com.br/58760564-Marcia-regina-pereira-de-sousa-o-livro-de-artista-como-lugar-tatil.html . Acesso em 09 jan. 2023.

TARDIF, Maurice.; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educ. Soc. [online]. 2000, vol.21, n.73, pp.209-244. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v21n73/4214.pdf. Acesso em 09 jan.

Published

2023-05-01

How to Cite

SILVA, Michael Santos; STOLLAR, Vanessa; BUSSOLOTTI, Juliana Marcondes. Book-work as a formation strategy: repor to fan experience. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 9, n. 1, p. 120–136, 2023. DOI: 10.5965/24471267912023120. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/23144. Acesso em: 17 jul. 2024.