The pictorial power of deformation in the sensitive production of other-becomings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267912023105

Keywords:

Deformation, Becoming, Sensation, Painting, Photography

Abstract

Is it possible to create other-becomings through the deformation of the subject’s image? By exploring the mixture between the languages of painting and photography, we investigated this possibility artistically through creations of deformations in transparencies. Here, the deformation is a disruptive pictorial power – a powerful means of suspending the subject in favor of becoming, based on the Logic of Sensation proposed by Gilles Deleuze in his book about the painter Francis Bacon. As a process, deformations are created in transparent acetate sheets and glass, experiencing its photographic developments through overlaps in different and multiple subjects. Photography is proposed here as poetry as it follows in the footsteps of Adolfo Montejo Navas, pushing the boundaries between reality and fiction, bringing art and life closer together as the artist Helena de Almeida did. Those crossings between different artistic languages and between subjects pursue the movement of becoming-other through the image. Philosophy and art are articulated in this search for thoughts and sensations that displace us from ourselves. It is a search with no end, as it is always in the transformation process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Débora Curti Cirilo, Federal University of Pelotas

Mestranda em Artes Visuais na Universidade Federal de Pelotas, graduada em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Maringá. Lattes: http://lattes.cnpq.br/7585201272058996. E-mail: debora_curti@hotmail.com

Roberta Stubs Parpinelli, State University of Maringá

Artista, pesquisadora e professora de Artes Visuais da Universidade Estadual de Maringá. Inserindo a questão da experiência no lugar da representação, sua pesquisa artística e teórica envolve processos fotográficos e de vídeo, filosofia da diferença, feminismos e corpo. Seu trabalho tensiona noções relativas ao tempo, memória, corpo e subjetividade operando com apagamento, deslocamento e ampliação dos contornos da relação sujeito-mundo. Coordenadora do DOBRA, grupo de pesquisa em arte, subjetividade, educação e diferença.

References

ALMEIDA, Helena. Helena Almeida. Porto: Modulo. 1978. Disponível em: https://fasciniodafotografia.wordpress.com/2016/12/06/helena-almeida-helena-almeida-1978/. Acesso em: 25 de set. de 2022.

ANJOS, Moacir dos. Helena Almeida e a sedução do impossível. Zum: revista de fotografia. 2018. Disponível em: https://revistazum.com.br/colunistas/helena-almeida/. Acesso em: 25 set. 2022.

BACON, Francis. Artworks. 2019. Disponível em: https://www.francis-bacon.com/artworks/paintings/self-portrait-10. Acesso em: 20 de set. 2022.

DANTO, Arthur C. Após o fim da arte: arte contemporânea e os limites da história. São Paulo: Odysseus Editora, 2006.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia?. Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: 34, 1992.

DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: lógica da sensação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2007.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, v. 4. Tradução de SuleyRolnik. São Paulo: 34, 1997.

GALLO, Sílvio. Algumas notas em torno da pergunta: “o que pode a imagem?”. Revista Digital do LAV, Santa Maria, vol. 9, n. 1, p. 16 - 25, jan./abr. 2016.

JUSTO, José Miranda. O fundo comum do pintar e das palavras. In: Francis Bacon – Lógica da sensação. Lisboa: Orfeu Negro, 2011.

LISPECTOR, Clarice. A paixão segundo G.H. Rio de Janeiro: Rocco, 2009.

NAVAS, Adolfo M. Fotografia e poesia: afinidades eletivas. São Paulo: Ubu Editora, 2017.

SEQUEIRA, Rosane Preciosa. Rumores discretos da subjetividade.Tese de Doutoramento. São Paulo: PUCSP, 2002.

STUBS, Roberta. A/r/tografia de um corpo-experiência: arte contemporânea, feminismos e produção de subjetividade. 2015. Tese (Doutorado em Psicologia) Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Estadual Paulista, Campus de Assis, São Paulo, Brasil.

Published

2023-05-01

How to Cite

CIRILO, Débora Curti; PARPINELLI, Roberta Stubs. The pictorial power of deformation in the sensitive production of other-becomings. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 9, n. 1, p. 105–119, 2023. DOI: 10.5965/24471267912023105. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/23004. Acesso em: 17 may. 2024.