Weaving feminist poetics: crochet, embroidery and poetry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267832022054

Keywords:

Art-Education, Contemporary Art, Feminisms, Textile Art, Workshop

Abstract

This article presents the group “Caixa de Pandora: Estudos sobre Gênero, Arte e Memória” (CNPq), exploring its extensionist actions within the community, which seek to establish a dialogue about gender violence and stereotypes, as well as feminist alternatives to live and create. Textile arts were chosen by the group as a practice for our workshops because they have been culturally associated with the feminine since the Renaissance, artisanship arts that, contemporarily, are finding great appreciation within the arts. In these workshops, we collaboratively experimented with crochet, knitting and embroidery techniques, guiding gender discussions based in the experiences shared by the participants. Through the experiments and discussions carried out in the workshop, we seek to deconstruct the hegemonically patriarchal and European canon in art and literature to emphasize and highlight the dissident bodies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa Cristina Dias, Federal University of Pelotas

Pesquisadora e bolsista CAPES vinculada ao Programa de Pós Graduação em Educação da UFPel

Julia Petiz Porto, Federal University of Pelotas

Bordadeira, artista visual e pesquisadora, vinculada ao Programa de Mestrado em Artes Visuais da UFPel

Ursula Rosa da Silva, Federal University of Pelotas

É atualmente vice-reitora da UFPel e professora do PPGA/UFPel atuando na linha de Ensino da Arte e Educação Estética.

References

CAIXA DE PANDORA. Vozes de Mulheres. Videoarte. Edição: Luana Arrieche. Acervo do grupo. Pelotas, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=h0w-P84OLOQ&list=PLIOD7PXWifdqMnJL8Al1mUcH4XbcLTQKj&index=2. Acesso em: 14 nov. 2022.

CHADWICK, Whitney. Mujer, Arte y Sociedad. 2. ed. Barcelona: Ediciones Destino, 1999.

COLLINS, Patricia Hill. Em direção a uma nova visão: raça, classe e gênero como categorias de análise e conexão. In: MORENO, Renata (org.). Reflexões e práticas de transformação feminista. Coleção Cadernos Sempreviva. São Paulo: SOF, 2015, p. 13-42.

GAARD, Greta Claire. Rumo ao ecofeminismo queer. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 197, jan. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2011000100015. Acesso em: 16 out. 2021.

GUIMARÃES-SILVA, Pâmela; PILAR, Olívia. A potencialidade do conceito de interseccionalidade. In: MESQUITA, Carolina; ESTEVES, Juliana; LIPOVETSKY, Nathália (org.). Feminismo & Dívida. Nápoli: La Città del Sole, vol. 1, ed. 1, 2020, p. 53-70.

HARAWAY, Donna. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, n. 5, p. 7-41, 2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1773. Acesso em: 02 ago. 2022.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo Martins Fontes, 2013.

HOOKS, Bell. Eros, erotismo e processo pedagógico. In: LOURO, Guacira. L. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2. ed. Belo Horizonte: Grupo Autêntica, 2000, p. 113-124.

MALDONADO-TORRES, Nelson. A Modo de Comentario Inicial. In: WALSH, Catherine (org.). Pedagogias Decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Ediciones Abya-Yala, Quito-Ecuador, 2013, p.11-13.

MIRANDA, Maria Brígida de. Colcha de Memórias: Epistemologias Feministas nos Estudos das Artes da Cena. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 33, p. 231-248, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573103332018231. Acesso em: 14 nov. 2022.

NOCHLIN, Linda. Por que não houve grandes mulheres artistas? Tradução de Juliana Vacaro. São Paulo: Edições Aurora, 2016. Disponível em: http://www.edicoesaurora.com/ensaios/Ensaio6.pdf. Acesso em: 16 abr. 2021.

PARKER, Roszika. A criação da feminilidade. In: PEDROSA, Adriano; CARNEIRO, Amanda. MESQUISTA, André (org.). História das mulheres, histórias feministas: antologia. São Paulo: MASP, v. 2, 2019, p. 95-109.

RAGO, Margareth. A Aventura de contar-se. Feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade. Editora da Unicamp: Campinas, 2018.

ROLNIK, Suely. O saber-do-corpo nas práticas curatoriais. Driblando o inconsciente colonialcapitalístico. In: ALBUQUERQUE, Fernanda. MOTTA, Gabriela (org.). Curadoria em artes visuais: um panorama histórico e prospectivo. São Paulo: Santander Cultural, 2017, p. 47-76.

SÁINZ, Mercedes Sanchéz. Pedagogías Queer. ¿Nos Arriesgamos a hacer otra educación? Madri: Editora Catarata, 2019.

SARDENBERG, Cecília Maria Bacellar. Considerações introdutórias às pedagogias feministas. In: COSTA, Ana Alice Alcantara; TEXEIRA, Alexnaldo; VANIN, Iole Macedo. (org.). Ensino e Gênero: Perspectivas Transversais. Salvador: UFBA - NEIM, 2011, p. 17-32.

SILVA, Luciene Maria da. O estranhamento causado pela deficiência: preconceito e experiência. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 33, p. 424-434, set/dez, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782006000300004. Acesso em: 18 out. 2021.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Profissão Artista: pintoras e escultoras acadêmicas brasileiras. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

SIMONI, Ana Paula Cavalcanti. Bordado e transgressão: questões de gênero na arte de Rosana Paulino e Rosana Palazyan. Proa: Revista de Antropologia e Arte, [s. l.], v. 1, n. 2, 2010. Disponível em: https://ojs.ifch.unicamp.br/index.php/proa/article/view/2375. Acesso em: 02 ago. 2022.

WALSH, Catherine. Gritos, grietas y siembras de vida: entretejeres de lo pedagógico y lo decolonial. In: WALSH, Catherine (org.). Pedagogias Decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo II. Ediciones Abya-Yala, Quito-Ecuador, 2017, p. 17-48.

Published

2022-12-31

How to Cite

DIAS, Vanessa Cristina; PORTO, Julia Petiz; SILVA, Ursula Rosa da. Weaving feminist poetics: crochet, embroidery and poetry. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 3, p. 054–070, 2022. DOI: 10.5965/24471267832022054. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/22878. Acesso em: 22 nov. 2024.