Artistic and technological recombinations as a possibility of political resistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267822022216

Keywords:

Art, Technology, Politics

Abstract

Since the modernist avant-gardes one can perceive the dissidence of the common ways of making art and the use of technology. Gradually, the creations abandon the traditional distinction between production and consumption, original and copy; it’s no longer a question of creating from raw material, but using objects that already have a configuration and that are in circulation in the cultural market for artistic creation. The arts become an editing island that subverts and makes different social formations, creative languages, affections and effects interact. Through reuse and recontextualization, multiple artistic productions can be composed using pre-existing configurations as a toolbox and which can confront life management strategies, bringing possibilities of political resistance through artistic and technological recombinations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Henrique de Souza Bitelo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Henrique de Souza Bitelo, artista intermídia, graduado em Psicologia pela Universidade La Salle - Canoas e atual mestrando do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional na UFRGS, pesquisando intersecções entre psicologia social, arte e política.

Claudia Luiza Caimi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Claudia Luiza Caimi, Doutora em Letras/Teoria da Literatura, pela PUC/RS. Professora associada na Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional, na linha de pesquisa Clínica, subjetividade e política, na UFRGS.

References

BAMBOZZI, Lucas; PORTUGAL, Demétrio. O cinema e seus outros: manifestações expandidas do audiovisual. São Paulo: Equador, 2019.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. L&PM Editores, 2018.

BOURRIAUD. Nicholas. Pós-Produção: Como a Arte reprograma o Mundo Contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes, 2009a.

BOURRIAUD. Nicholas. Estética Relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009b.

DAMIÃO, Carla. Corporeidade, nomadismo e performance. Artefilosofia, v. 15, p. 158-170, 2020.

DELEUZE, Gilles. O ato de criação. Folha de São Paulo, v. 27, p. 4, 1999.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Editora 34, 2017.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs, vol. 5. Editora 34, 2017.

DERRIDA, Jacques. Artifactuality, Homohegemony. In. DERRIDA, Jacques; STIEGLER, Bernard. Echographies of television: Filmed interviews. Cambridge: Polity Press, 2002.

FLUSSER, Vilém. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. Ubu Editora LTDA-ME, 2018.

FRANCO, Edgar. Stelarc: arte, tecnologia, estética e ética. Educação & Linguagem, São Paulo, v. 13, n. 22, p. 98-115, 2010. Disponível em: <https://repositorio.bc.ufg.br/handle/ri/19075>. Acesso em: 26 de maio 2022.

HORA, Daniel de Souza Neves. Arte hackeamento: diferença, dissenso e reprogramabilidade tecnológica. 2010. Dissertação (Mestrado em Arte Contemporânea) - Instituto de Artes, Universidade de Brasília, Brasília - DF, 2010. p. 0-152.

LUZ, Rogério. Novas imagens: efeitos e modelos. In. PARENTE, André. (Org.). Imagem-Máquina: a era das tecnologias do virtual. São Paulo: Editora 34, p. 42-55, 2011.

MACHADO, Arlindo. Arte e Mídia. Zahar, 2007.

MANOVICH, Lev. The Language os New Media. London, England: The MIT Press, 2001.

MELLO, Christine. Extremidades do vídeo. São Paulo: Senac, 2008.

MELLO, Christine. Extremidades: Experimentos críticos. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.

PARENTE, André. Introdução: Os paradoxos da imagem-máquina. In. PARENTE, André. (Org.). Imagem-Máquina: a era das tecnologias do virtual. São Paulo: Editora 34, 2011.

PLAZA, Júlio. As imagens de terceira geração, tecno-poéticas. In. PARENTE. André. (Org.). Imagem-máquina: a era das tecnologias do virtual. São Paulo: Editora 34, p. 72-88, 2011.

PLAZA, Julio; TAVARES, Monica. Processos criativos com os meios eletrônicos:

poéticas digitais. São Paulo: Hucitec, 1998.

SANTAELLA, Lucia. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. 4 ed. São Paulo: Paulus, 2010.

SANTAELLA, Lucia. Game arte no contexto da arte digital. DAT Journal, v. 2, n. 1, p. 3-14, 2017. Disponível em: https://datjournal.anhembi.br/dat/article/view/38. Acesso em: 18 de abril 2022.

Published

2022-10-06

How to Cite

BITELO, Henrique de Souza; CAIMI, Claudia Luiza. Artistic and technological recombinations as a possibility of political resistance. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 216–230, 2022. DOI: 10.5965/24471267822022216. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/22212. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática