From the Baroque to the periphery: The complexity of culture of the 17th and 18th century culture in the Visual Arts curriculum
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267732021110Keywords:
Education in visual arts, Art and Periphery, 17th and 18th century cultureAbstract
O artigo apresenta reflexões entre o Barroco e a Cultura do Século XVII e XVIII e as complexidades de seu ensino nas Artes Visuais. A disciplina acaba sendo uma perfumaria no campo curricular educacional e até mesmo um privilégio dentre as escolas. O Barroco é um período complexo que envolve relações entre política, geografia, história entre muitos outros aspetos. A importância política do papel do professor está em sintonia com o currículo sobre o Barroco nas escolas e em suas periferias? É possível ensinar sobre a arte e a cultura Barroca sem pensar em questões de cunho político? A busca errônea por uma arte apolítica, em sua grande maioria, vinda de pais de alunos ou da direção da escola, esconde um abismo cultural sobre o papel da arte diante a sociedade e, além disso, ignora o racismo epistemológico do currículo. Como ensinar um período tão complexo com tão poucos tempos de aula em artes? É necessário aproximar o Barroco e entender suas reverberações na cultura contemporânea.
Downloads
References
CAVALCANTE, Berenice. Etiqueta, Estética e Poder: a Cultura do Barroco in Revista Gávea, número 4. Rio de Janeiro: Pontifícia Universidade Católica, 1987.
ESSINGER, Silvio. MD Chefe, DomLaike, Tz da Coronel, Borges, Maneirinho... rappers do Rio crescem na onda do trap trajadão. O Globo, Rio de Janeiro, 15 de novembro, 2021. Disponível em: https://oglobo.globo.com/cultura/musica/md-chefe-domlaike-tz-da-coronel-borges-maneirinho-rappers-do-rio-crescem-na-onda-do-trap-trajadao-25276659. Acesso 10 dez 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2015.
GOMBRICH, Ernst. A história da arte. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1993.
HAUSER, Arnold. História social da arte e da literatura. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
JANSON, Horst Waldemar. História Geral da arte Renascimento e Barroco. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
LAMBERT, Gilles. Caravaggio. Lisboa: Taschen, 2001.
MAINSTONE, Madeleine & MAINSTONE, Rowland. O barroco e o século XVII. Rio de Janeiro: Zahar, 1984.
MATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.
MORSE, Richard. O espelho de próspero: cultura e ideias nas Américas. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
NÉRET, Gilles. Rubens. Lisboa: Taschen, 2004.
PEVSNER, Nikolsus. Panorama da arquitetura ocidental. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
WOLF, Norbert. Velázquez. Lisboa: Taschen, 2012.
WÖLFFLIN, Heinrich. Conceitos Fundamentais da História da Arte. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lucas Almeida de Melo, Marcelo da Rocha Silveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.