Audience formation: a view at cultural institutions and contemporary art
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267712021094Keywords:
audiences , culutral institutions , contemporary artAbstract
The article intends to comprehend how the issue of audiences is set in cultural institutions nowadays. Therefore, it discusses the importance of shared experience for the aesthetic experience, the role of cultural mediation in this process, the museum as a privileged place for this type of experience and the notion that the presence of diverse audiences is vital for sustainability and survival of the art world(s). Thus, which contemporary strategies have been
adopted for the production of new audiences? A case study of the activation “Descoloração Global” (Global Bleaching), proposed by the artist Maxwell Alexandre during his solo exhibition “Pardo é Papel” (Pardo is Paper), at the Museu de Arte do Rio, in 2020, can give
answers to possible transformations in the way we establish and address art and culture.
Downloads
References
ALEXANDRE, Maxwell. Maxwell Alexandre: Pardo é papel / Maxwell Alexandre... [et. al]; Organização: Instituto Inclusartiz. - Rio de Janeiro: Instituto Inclusartiz : Instituto Odeon, 2020. Catálogo publicado em decorrência da exposição realizada no Museu de Arte do Rio no período de novembro de 2019 a maio de 2020. Textos em inglês e português.
BOTELHO, Isaura. Os públicos da cultura: desafios para as políticas culturais. Revista Observatório Itaú Cultural, São Paulo, v. 12, p. 8-18, maio/ago, 2011.
BRETON, David Le. Antropologia dos Sentidos. Tradução de Francisco Morais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. p. 11-20.
DONNAT, Olivier. Democratização da cultura: fim e continuação? Revista Observatório Itaú Cultural, São Paulo, v. 12, p. 19-34, maio/ago, 2011.
DUCHAMP, Marcel. O ato criador. In: BATTCOCK, Gregory. A nova arte. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1986. p. 71-74.
ELLSWORTH, Elizabeth. Modos de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In: SILVA, Tomaz T. (Org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 7-76.
ESCOBAR, Raphael. Open Bar. 2016. Disponível em: http://raphaelescobar.weebly.com/open-bar--2016.html. Acesso em: 15 jan. 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1987.
GALEANO, Eduardo. A função da arte/1. O livro dos abraços. Porto Alegre: L&PM, 2017. p.15.
HELGUERA, Pablo. Uma má educação. [Entrevista concedida a] Helen Reed. In: CERVETTO, Renatta; LÓPEZ, Miguel A. (org.); Tradução de José Feres Sabino. Agite antes de usar: deslocamentos educativos, sociais e artísticos na América Latina. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2018. p. 79-90.
HELGUERA, Pablo. Educação para uma arte socialmente engajada. In: HELGUERA, Pablo; HOFF, Mônica (org.); tradução de Camila Pasquetti, Camila Schenkel, Carina Alvarez, Gabriela Petit, Francesco Settineri, Martin Heuser e Nick Rands. Pedagogia no campo expandido. Porto Alegre: Fundação Bienal de Artes Visuais do Mercosul, 2011. p.35-44.
HOFF, Mônica; HONORATO, Cayo. Mediação não é representação: uma conversa. In: CERVETTO, Renatta; LÓPEZ, Miguel A. (org.); Tradução de José Feres Sabino. Agite antes de usar: deslocamentos educativos, sociais e artísticos na América Latina. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2018. p.165-181.
HONORATO, Cayo. Tem alguém, algo aí? O público, os públicos, um público. Seminário Reconfigurações do Público: Arte, Pedagogia e Participação. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: https://cayohonorato.weebly.com/uploads/8/4/7/3/8473020/2012_ensaio_seminarioii_honorato.pdf. Acesso em: 8 jan. 2020.
JLEIVA CULTURA & ESPORTE. Cultura nas Capitais. 2017. Disponível em: http://www.culturanascapitais.com.br/. Acesso em: 15 jan. 2021.
MAR vai platinar cabelos cariocas para o Carnaval. Diário do Porto. Rio de Janeiro, 3 fev. 2020. Carnaval, p. 1-1. Disponível em:
https://diariodoporto.com.br/mar-vai-platinar-cabelos-cariocas-para-o-carnaval/. Acesso em: 20 jan. 2021.
MARTINS, M. C. F. D. Arte, só na aula de arte? Educação, v. 34, n. 3, 20 out. 2011.
MAZZUCCHELLI, Kiki. Maxwell Alexandre - O mundo é nosso. 2019. Disponível em: https://www.premiopipa.com/wp-content/uploads/2019/04/Texto-de-Kiki-Mazzucchelli.pdf. Acesso em: 25 fev. 2021.
MOSQUEIRA, Bernardo. Crítica institucional: produção de arte-crise na luta contra a barbárie. Select, nº da edição: 37, 19 jan. 2018. Disponível em: https://www.select.art.br/critica-institucional/. Acesso em: 03 fev. 2021.
MUSEU de Arte Do Rio (Rio de Janeiro). Descoloração Global, com Maxwell Alexandre. 2020a. Disponível em: http://museudeartedorio.org.br/programacao/descoloracao-global-com-maxwell-alexandre. Acesso em: 20 jan. 2021.
MUSEU de Arte Do Rio (Rio de Janeiro). O Museu. 2020b. Disponível em: http://museudeartedorio.org.br/o-mar/o-museu/. Acesso em: 20 jan. 2021.
NASCIMENTO, Júnior José do; CHAGAS, Mário de Souza. Diversidade museal e movimentos sociais. In: NASCIMENTO Júnior, José do (org.). IBERMUSEUS 2: Reflexões e comunicações. Brasília/DF: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Departamento de Museus e Centros Culturais, 2008a.
OLIVEIRA, Mirtes Marins de. Exposições como arenas de poder. Revista do Centro de Pesquisa e Formação, São Paulo, n. 9, p. 42-51, nov. 2019.
SOUZA, Iara Regina da Silva. A gambiarra na cena: uma poética de iluminação para ativação de obras de arte em belém do pará. 2011. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Artes, Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2011. p. 38-43. Disponível em: http://ppgartes.propesp.ufpa.br/disserta%C3%A7%C3%B5es/2009/IARA%20REGINA%20DA%20SILVA%20SOUZA.compressed.pdf. Acesso em: 28 fev. 2021.
VERGARA, Luiz Guilherme. Curadoria educativa: percepção imaginativa/ consciência do olhar. In: CERVETTO, Renatta; LÓPEZ, Miguel A. (org.); Tradução de José Feres Sabino. Agite antes de usar: deslocamentos educativos, sociais e artísticos na América Latina. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2018. p.39-45.
SHEIKH, Simon. Sobre a produção de públicos ou: arte e política em um mundo fragmentado. In: CAMNITZER, Luis; PÉREZ-BARREIRO, Gabriel (org.). Arte para educação/educação para a arte. Porto Alegre: Fundação Bienal do Mercosul, 2009. p. 74-88.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ana Beatriz Marques Penna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.