Os signos simbólicos-mágicos de Rubem Valentim: sua presença e significação na tradição Nagô e Encantaria do Ilé Asè Aféfé T’Oyá

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267712021034

Keywords:

afriacan art , encantaria , nagô , orixás , Rubem Valentim

Abstract

Rubem Valentim's emblems and objects move between art and religion, composing a symbolic-magical repertoire in geometric aesthetic works that dialogue with Afro-Brazilian religiosity. Impregnated by popular syncretism, the artist in his displacements composes a collection of symbols rooted in the primitive, prospecting themes that are debated in contemporary art. The experiences and meanings of candomblé are observed in the Nago ritualistics and encantaria (in English can be defined as supernatural entities, spirits) in an interview with the priest of the Ilê Asè Aféfé t'Oyá temple. This qualitative research goes through the works of Rubem Valentim establishing relationships with the practices of the temple and literature, presenting the existence and the meaning of tradition and encantaria in a temple located in the city of Chapecó, Santa Catarina. With unique characteristics, full of signs and meanings, the temples are spaces of preservation, re-signification, and resistance of culture, allowing ethnic survival and the continuity of the mythical African universe. Because of their transcendent force and energy, they are configured as spaces of permanent struggle against racism, discrimination, and intolerance. The art inside the temple’s space carries identities and connects subjectivities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marinilse Netto, Universidade Comunitária da Região de Chapecó

Professor of the Visual Arts course at the Universidade Comunitária da Região de Chapecó - UNOCHAPE'CO. Professor of the Post-Graduation Program at UNOCHAPECÓ.  Coordinator of the Research Group Art, Visuality and Culture. Master in Education. PhD in Engineering and Knowledge Management - research line Media and Knowledge. 

References

ANJOS, Melissa S. dos. (Re) conhecendo os símbolos do candomblé em busca da (re) construção da África perdida. Revista África e Africanidades, ano 1, nº 1, p. 1-13, 2008.

BERKENBROCK, Volney J. A experiência dos orixás: um estudo sobre a experiência religiosa no Candomblé. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

CHAVES, Marcelo Mendes. Reprodução dos trabalhos. In: PEDROSA, Adriano; OLIVA, Fernando. Rubem Valentim: construções afro-atlânticas. São Paulo: MASP, 2018, p.154 -268.

DIAS, João F. “Chuta que é macumba”: o percurso histórico-legal da perseguição às religiões afro-brasileiras. Sankofa. Revista de História da África e de Estudos da Diáspora Africana, Ano XII, Nº XXII, p.39-62, 2019.

EVANGELISTA, Daniele F. Fundando um axé: reflexões sobre o processo de construção de um terreiro de candomblé. Religião e Sociedade, v. 35, n.1, p. 63-85, 2015.

FERRETI, Mundicarmo. Encantados e encantarias no folclore brasileiro. VI Seminário de Ações Integradas em Folclore. São Paulo, 2008. 6p.

FONTELES, Bené; BARJA, Wagner. Manifesto ainda que tardio. In: PEDROSA, Adriano. OLIVA, Fernando. Rubem Valentim: construções afro-atlânticas. São Paulo: MASP, 2018, p. 132-134.

FONTELES, Bené; BARJA, Wagner. Rubem Valentim: Artista da luz. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2001, p. 23 (catálogo de exposição).

GULLAR, Ferreira. Arte Contemporânea Brasileira. 1. ed. São Paulo: Lazuli, 2012.

GUIMARÃES, Ana. C. V. Alegorias, requebros, memória e construção dos lugares do carnaval carioca. 2007. Dissertação (Mestrado em Geografia), IGEO, UERJ, Rio de Janeiro, 2007.p.1-127.

KILEUY, Odé; OXAGUIÃ, Vera de. O candomblé bem explicado. Rio de Janeiro. Pallas, 2009

MARTINS, Alessandra R.; SANTOS JUNIOR, Wilson R. O Projeto Ruas de Histórias Negras e a representação da matriz africana em Campinas: a disputa do território urbano – um estudo de caso. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 68, p. 32-39, 2017.

MESLIN, Michel. Fundamentos de Antropologia Religiosa: a experiência humana do divino. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

MORAIS, Dyonathan de. Dyonathan de Morais: depoimento [jul. 2020]. Entrevistadora:

Leticia Gabrieli Paz. Chapecó, 2020. 1 arquivo.mp3 (40 min)

OPIPARI, Carmen. O candomblé: imagens em movimento. São Paulo: Edusp. 2009.

PEDROSA, Adriano; OLIVA, Fernando. Rubem Valentim: construções afro-atlânticas. São Paulo: MASP, 2018.

PRANDI, Reginaldo. Exu, de mensageiro a diabo. Sincretismo católico e demonização do orixá Exu. Revista USP, n. 50, p. 46-63, 2001.

PRANDI, Reginaldo. Herdeiras do axé. São Paulo: Hucitec, 1996.

ROCHA, Damião; SOARES FILHO, Valtuir. Ritualistica umbandista, candomblecista, terecozeira, da encantaria e pajelança amazônica e as casas/terreiros de Palmas. Revista Humanidades e Inovação, v.7, n.15, p. 240-249, 2020.

RUBEM VALENTIM: Construções afro-atlânticas. Curadoria de Fernando Oliva. Organização editorial Adriano Pedrosa e Fernando Oliva. São Paulo: MASP, 2018, 288p. [catálogo].

SANTOS, Roberto A. M. dos. Heranças africanas na produção plástica de Rubem Valentim. Faculdades Metropolitanas Unidas São Paulo, 2015, 11p.

SOUZA, Charline de. Deixa a Pombagira trabalhar! Nas encruzilhadas, caminhos e descaminhos de gênero. Florianópolis: Editora tribo da Ilha, 2019.

SILVA, Antonio V. da. Reflexos da Cultura Iorubá na arte e nos artistas brasileiros. Afro-Ásia, n. 14. Bahia, 1983. Disponível: http://dx.doi.org/10.9771/aa.v0i14.20827. Acesso: 07/05/2020.

VIEIRA, Cristiane A. Origem e deslocamentos: a trajetória de Rubem Valentim. ANPUH BRASIL. 30° Seminário Nacional de História. Recife-PR, 2019.

Published

2021-04-01

How to Cite

PAZ, Leticia Gabrieli; NETTO, Marinilse. Os signos simbólicos-mágicos de Rubem Valentim: sua presença e significação na tradição Nagô e Encantaria do Ilé Asè Aféfé T’Oyá. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/24471267712021034. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/19614. Acesso em: 17 jul. 2024.