Transvisível: (in)visibility of the LGBTI+ population in artistic creation and its pedagogical approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267632020055

Keywords:

art , education , genre , school , LGBTI

Abstract

This article discusses gender differences based on the experience of artistic exhibitions in educational spaces, through the insertion of Transvisible work as a pedagogical tool for promoting the debate on sexuality and gender. In the first part, we will address data and references from the research project that gave rise to the creation of the Transvisible work, in its relations with forms of dress, expression and with the (in)visibility of the LGBTI + population. Then, the experiences of exposure in formal and non-formal educational spaces will be presented, articulating the reports of the experiences and perceptions raised. Finally, we consider the importance of the experience of exhibiting the work in these educational spaces, the potentialization of discussions on gender differences and the violence suffered by the LGBTI + population, as well as on the importance of the university-community-school articulation, which structured the experience of this work, from its conception to its enjoyment.

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Author Biographies

Erlane Rosa dos Santos , Universidade Federal do Sul da Bahia

Graduada em Licenciatura Interdisciplinar em Artes e Suas Tecnologias pela Universidade Federal do Sul da Bahia - UFSB (2019). Graduanda do Bacharelado Som, Imagem e Movimento - Habilitação em Artes Visuais na UFSB. Possui trabalhos desenvolvidos na área de Artes Visuais, com ênfase em temas sociais e políticos que debatem feminismos, dissidências de gênero, desumanização da comunicação/mídia. Tem interesse de pesquisa nas áreas de Ensino de Artes, Processos de Criação, Ensino Aprendizagem, Caderno de Artista e Artivismo. Atualmente é integrante do grupo de pesquisa OCA: Outreidade, Colaboração, Artes - CNPq/UFSB e do projeto de extensão Oríkì: a pandemia e a cosmovisão dos povos tradicionais de terreiro.

Clarissa Santos Silva, Universidade Federal do Sul da Bahia

Professora Assistente da Universidade Federal do Sul da Bahia (CSC/Porto Seguro). Mestra em Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina, na Linha de Pesquisa Ensino das Artes Visuais. Membro do Grupo de Pesquisa Educação, Arte e Inclusão - CNPq/UDESC. Atua no Projeto de Pesquisa Observatório da Formação de Professores no âmbito do Ensino de Arte: estudos comparados entre Brasil e Argentina - (OFPEA/BRARG). 

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Published

2021-01-03

How to Cite

ROSA DOS SANTOS , Erlane; SANTOS SILVA, Clarissa. Transvisível: (in)visibility of the LGBTI+ population in artistic creation and its pedagogical approach. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 6, n. 3, 2021. DOI: 10.5965/24471267632020055. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/18932. Acesso em: 17 jul. 2024.