Poetics, creative processes and the research journal of the painter in training
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267622020014Keywords:
painting , poetic , creative process, methodology , sketchbookAbstract
This article deals with what we consider to be poetics, clarifying the importance of understanding this concept in teaching and the methodology applied to practical studio subjects, in the Basic Cycle of UFRJ’s - Federal University of Rio de Janeiro - Painting Course, School of Fine Arts. This designation, which covers so many possible concepts in the artistic field, is fundamental in deepening the work of an aspiring research artist in painting. The artist is a person who thinks, proposes and transforms his culture and society through a language. That is why it is important to be aware of your poetic field, as it is what drives research, creative act and expression. The poetics that a painting student creates and develops works as the main catalyst for his production, guiding the creative process, imagination and expression. In addition to addressing this concept, we will present here the teaching methodology applied to the classes of second and third periods of the Painting course. This proposes, through the elaboration of a cluster of images and artist documents of the most varied types, the organization of creative thinking in research journals, also called sketchbooks. These supports are like receptacles that simultaneously promote learning, research and creation of students initiated in this complex, rich and ancestral language: painting.
Downloads
References
ALLOA, Emmanuel (org.). Pensar a Imagem. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
DURAND, Gilbert. O Imaginário: ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. Rio de Janeiro: DIFEL, 2004.
DURAND, Gilbert. Campos do Imaginário. Coleção Teoria das Artes e Literatura. Lisboa: Ellug, 1996.
FRIEDEL, Helmut. Gerhard Richter: Atlas. New York: D.A.P./Distributed Art Publishers, 2007.
JUNG,Carl G. (et.al). O Homem e seus símbolos. Rio de Janeiro: Harper Collins Brasil, 2016.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e Processos de Criação. Petrópolis: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 REVISTA APOTHEKE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores de trabalhos submetidos à Revista APOTHEKE autorizam sua publicação em meio físico e eletrônico, unicamente para fins acadêmicos, podendo ser reproduzidos desde que citada a fonte. Os mesmos, atestam sua originalidade, autoria e ineditismo.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações
acadêmicas e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Apotheke. O(s) autor(es) se compromete(m) a sempre que publicar material referente ao artigo publicado na Revista Apotheke mencionar a referida publicação da seguinte forma:
"Este artigo foi publicado originalmente pela revista Apotheke em seu volume (colocar o volume), número (colocar o número) no ano de (colocar o ano) e pode ser acessado em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index"
É responsabilidade dos autores a obtenção da permissão por escrito para usar em seus artigos materiais protegidos pela Lei de Direitos Autorais. A revista Apotheke não é responsável por quebras de direitos autorais feitas por seus colaboradores.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob Licença Creative Commons do tipo atribuição BY-NC:
Atribuição (BY): os licenciados têm o direito de copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, conquanto que deem créditos devidos ao autor ou licenciador, na maneira especificada por estes.
Uso Não comercial (NC): os licenciados podem copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, desde que sejam para fins não comerciais.
Após a publicação dos artigos, os autores permanecem com os direitos autorais e de republicação do texto.