O Encantado: mediações e diálogos da cultura no processo de criação de Attílio Colnago
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267622020031Keywords:
porcesso de criação , criação coletiva , artes visuaisAbstract
Este texto trata de aspectos compartilhados do processo criador de Attilio Colnago, em especial para a mostra “O Encantado” (2014). O foco central está nas mediações entre a mente criadora e a cultura que a envolve e que se materializa como imagem geradora. A partir dos pressupostos dos estudos atuais do processo criativo, buscamos evidenciar alguns aspectos da estrutura rizomática que envolve o gesto criador. O texto procura inferir uma análise de um processo criativo que se constitui como uma linguagem de natureza dialógica que revela a dimensão transcultural e transtemporal do discurso artístico de Colnago.
Inferimos que a interlocução estética desse artista, nesta mostra, reopera o vivido a partir de matrizes culturais e conceituais impressas na sua memória e na do público, o que pode ser evidenciado contextos amplos, extra mostra, compartilhados por meio de recursos tecnológicos contemporâneos como o QR Codes. Com isto, busca-se acionar a rede de relações semióticas que nos aproxima das artimanhas dessa mente criadora e dos modos de recepção do público.
Downloads
References
CAMPOS, Haroldo de. Da transcriação poética e semiótica da operação tradutora. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2011.
CHIARELLI, Tadeu. Arte internacional brasileira. São Paulo: Lemos, 2002.
KRISTEVA, Julia. História da linguagem. Tradução de Maria Margarida Barahona. São Paulo: Edições 70, 1999
VALERY, Paul. As duas virtudes de um livro. Trad. de Dorothée de Buchard. In: Suplemento Literário de Minas Gerais, n.88, outubro de 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 REVISTA APOTHEKE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.