Authorial photography as a translation of memories and subjective affections in shared dialogues in educational activities in the cultural space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267612020011

Keywords:

authorial photography , memory , objects of affection , house body , education alaction

Abstract

This essay presents part of the authorial photographic series entitled “From the basement to the attic” in which I seek to translate and create poetic daydreams and memories from references in the literature of Clarice Lispector and Gaston Bachelard. I explore the relationship between the house and the body as symbolisms, subjectivities and collectivities based on juxtapositions that weave art, psychoanalysis and phenomenology. The series in question was exposed in 2019 to various audiences, so that the educational actions proposed in that cultural space were also diverse. To show some photographic dialogues, I selected a specific group of elderly women and men who visited the exhibition and reported their memories and affections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Paula Sabiá, Universidade do Estado de Santa Catarina

Artista visual, fotógrafa e pesquisadora. Doutora em Artes Visuais pela

Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), na linha de pesquisa Processos Artísticos Contemporâneos. Mestra em Psicologia Social pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Licenciada em Educação Artística com habilitação em Artes Plásticas, pela Fundação Armando Álvares Penteado (FAAP|SP). Membro do grupo de pesquisa Articulações Poéticas (CNPq/UDESC) e do Núcleo de Estudos em Fotografia e Arte (NEFA). Possui experiência profissional no ensino fundamental e médio na área de Artes Visuais e Fotografia. Participa ativamente da cena artística brasileira em exposições, mostras e festivais de fotografia, incluindo seleções, convites e premiações. Atualmente, desenvolve pesquisas a partir do corpo, surrealismo e auto-representação como estratégia de problematização crítica de temáticas que perpassam feminismos, identidades e auto-biografia. Portfólio visual disponível em: http://www.anasabia.com e @anasabia.as

http://lattes.cnpq.br/0031308428259339

References

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

BRAUNE, Fernando. O surrealismo e a estética fotográfica. Rio de Janeiro: 7 letras, 2000.

CÁCERES, B. Eric; CHECRUSKI, Sandra. Relatório de exposição elaborado pela equipe técnica de Cultura do SESC Joinville, 2019.

COTTON, Charlotte. A fotografia como arte contemporânea. Trad. Maria Silvia Mourão. São Paulo: Ed. WMF Martins Fontes, 2010.

FRAYZE-PEREIRA, João A. Arte, Dor: inquietudes entre estética e psicanálise. São Paulo. Ateliê Editorial, 2005.

JUNG, Carl Gustave. O homem e seus símbolos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008. LISPECTOR, Clarice. Laços de Família: contos. Rio de Janeiro: Rocco, 2009.

SABIÁ, Ana Paula. Eu e as Outras: corpo e surrealismo como articulações políticas na obra de mulheres fotógrafas. Tese de doutorado vinculada ao Programa de Pós Graduação em Artes Visuais, Universidade do Estado de Santa Catarina (PPGAV/UDESC), 2019.

VIEIRA, DIONE VEIGA. A projeção do corpo no contexto da obra - uma reflexão a partir da instalação “A casa é o corpo” de Lygia Clark, in <http://sibila.com.br/novos-e-criticos/a- projecao-do-corpo/2269> visitado em outubro de 2018.

Published

2020-04-30

How to Cite

SABIÁ, Ana Paula. Authorial photography as a translation of memories and subjective affections in shared dialogues in educational activities in the cultural space. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2020. DOI: 10.5965/24471267612020011. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/17027. Acesso em: 24 nov. 2024.