Processos criativos na pintura contemporânea: da pesquisa à sala de aula
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267612020120Keywords:
pintura , ensino superior , processos criativosAbstract
O artigo aborda a interação entre pesquisa e ensino na disciplina Oficina de Pintura II, oferecida nos cursos de Artes Visuais/UFMS, em 2017. A autora principal ministrou a disciplina e coordenou o projeto de pesquisa Processos Criativos na Pintura Contemporânea – Teoria e Prática, na mesma instituição. Apresenta-se primeiramente o projeto, que tem como objetivo fazer um levantamento das possibilidades da pintura contemporânea enfocando o processo criativo de pintores em evidência no circuito de arte nacional. Em seguida, a ementa, o programa e os objetivos da disciplina são colocados em pauta. Por fim, é feita uma análise sobre como as investigações realizadas dentro da pesquisa foram aplicadas no plano de ensino e nas aulas, tomando como exemplo um recorte da abordagem feita sobre o papel dos arquivos no processo criativo de pinturas, com base na diferenciação entre arquivos proposta por Cecília Salles e na apresentação de um registro de processo do artista Eduardo Berliner.
Downloads
References
MENEGAZZO, Maria Adélia. Texto de Apresentação. In: PELLEGRINI, Fabio; REINO, Daniel (Orgs.). Vozes das Artes Plásticas. Campo Grande: Fund. de Cultura de MS, 2013.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 9ª ed. Petrópolis: Vozes, 1993.
FACULDADE DE ARTES, LETRAS E COMUNICAÇÃO DA UFMS. Projeto Pedagógico do Curso de Artes Visuais - Bacharelado. Campo Grande, MS, 2015.
BERLINER, Eduardo. Entrevista concedida a Marcos Ribeiro em 2010. In: CATÁLOGO. Eduardo Berliner. Programa de TV. Rio de Janeiro, RJ: Canal Brasil, 2010. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=YER6ZYUyAFQ. Acesso em 10 de julho de 2017.
SALLES, Cecília. Arquivos nos processos de criação contemporâneos. In: 21º Congresso da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas - ANPAP, Anais. Rio De Janeiro, RJ. 2012. Disponível em: http://www.anpap.org.br/anais/2012/.
Acesso em 05 de julho de 2017. p. 750-762.
SALLES, Cecília Almeida – Crítica Genética e Semiótica – Uma interface possível In: ZULAR, Roberto (Org.) Criação em processo: ensaios de crítica genética. São Paulo, SP: Iluminuras. p. 177-201. 2002.
SALLES, Cecília. Gesto inacabado: processo de criação. São Paulo, SP: Fapesp, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 REVISTA APOTHEKE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.