Ephemeral game architectures and early childhood education: dialogues with contemporary art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267532019025

Keywords:

early childhood education , game architectures , installations, reasearch whit children , contemporary art

Abstract

The present article based on Social Studies of childhood and in the field of Art, derives from the work of conclusion of Pedagogy course of college of Education from the federal university of Rio Grande do Sul (UFRGS), which searched to understand the possibilities involved in ephemeral architecture of game for young children, inspired on contemporary art installations at a early childhood school in Porto Alegre in the first semester of 2018. The methodological journey of investigation was based on research – action. And methodologically was suggested seven sessions of game architectures to a group of children from 2 to 5 years old.Emphasizing the potentiality involved on this assignment, it was possible to identify that the architectures of game were characterized as a space for the symbolic game and to the exercise of childish protagonism.

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Author Biographies

Nathalia Scheuermann dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre – RS – Brasil.

Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre – RS – Brasil. Mestranda em Educação na Linha de Pesquisa, Estudos sobre Infâncias no Programa de Pós-Graduação em Educação. Graduada em Pedagogia (UFRGS). Professora de Educação Infantil no Colégio Anchieta em Porto Alegre - RS.

http://lattes.cnpq.br/7834290654720593

Rodrigo Saballa de Carvalho, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre – RS – Brasil.

Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre – RS – Brasil. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da na Linha de Pesquisa: Estudos sobre Infâncias. Professor da área de Educação Infantil do Departamento de Estudos Especializados (DEE) da Faculdade de Educação da UFRGS. Pós-Doutor em Educação (UFPEL). Doutor em Educação (UFRGS). Mestre em Educação (UFRGS).

http://lattes.cnpq.br/9450619789833040 

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Published

2019-12-31

How to Cite

SANTOS, Nathalia Scheuermann dos; CARVALHO, Rodrigo Saballa de. Ephemeral game architectures and early childhood education: dialogues with contemporary art. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 5, n. 3, 2019. DOI: 10.5965/24471267532019025. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/16161. Acesso em: 14 may. 2024.

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