O desenho na formação do profissional professor

Authors

  • Márcia Moreno Unochapecó/Udesc

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267522019067

Keywords:

drawing, creativity, school

Abstract

Assuming that drawing has always brought apprehension in the teaching-learning process, as it is associated with the “technique”, mastery and training, the objective of this article is to propose, through the description of an experience, a creative alternative to the teaching of drawing in order to contribute to/for teacher's education. Through sharing a realization of the degree in Visual Arts, drawing enters both asa process intertwining, and in parallel with research on birth or acquired anomalies, contrasting the concept of beauty aesthetic that is often characterized by the essential route. Still, I make theoretical considerations about the school space, about the teacher and its role in the scientific and social relations in the subject's formation, as well as about the significant contribution that this language can to the perception, reflection, and creativity in the student-reality-art relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Márcia Moreno, Unochapecó/Udesc

Possui graduação em Desenho e Plástica Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (2002), graduação em Desenho e Plastica Bacharelado pela Universidade Federal de Santa Maria (2000), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2005) e especialização em Criatividade: arte e tecnologias pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (2009). Doutoranda em Artes Visuais (UDESC). Atuou como docente no ensino superior na Universidade Federal de Santa Maria (professora substituta), na Unoesc (campus Xanxerê, Joaçaba e São Miguel do Oeste) e atualmente é professora titular da Universidade Comunitária Regional de Chapecó - UNOCHAPECÓ e é Coordenadora do Curso de Artes Visuais. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Desenho.

References

ALENCAR, Eunice M. L. S. Criatividade. Edit. Edunb, Brasília, 1993.

COX, Maureen. Desenho da Criança. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

DEWEY, John. A escola e a sociedade e A criança e o Currículo. Lisboa: Relógio D'Água Editores, 2002.

DEWEY, John. Arte como Experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DUVE, Thierry de. Fazendo escola (ou refazendo-a?). Chapecó: Argos, 2011.

GARDNER, Howard. Arte, mente e cérebro: uma abordagem cognitiva da criatividade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

IAVELBERG,Rosa. Desenho na Educação Infantil. São Paulo: Melhoramentos, 2013.

HSUAN–AN, Tai. Desenho e organização bi e tridimensional da forma. Goiânia: UCG, 1997.

JESUS, Joaquim A. Luz. (In)Visibilidades: um estudo sobre o devir do professor-artista no ensino em artes visuais. Tese de doutoramento em Educação Artística,Faculdade de Belas Artes, Porto/Portugal, 2013.

JIMENEZ, Marc. O que é estética. São Leopoldo, Unisinos, 1999.

MÃE, Valter H. Mãe. O Paraíso são os outros. 2 a ed. Rio de Janeiro: Biblioteca azul, 2018.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2019-09-02

How to Cite

MORENO, Márcia. O desenho na formação do profissional professor. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 5, n. 2, 2019. DOI: 10.5965/24471267522019067. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/15785. Acesso em: 24 nov. 2024.