A aula ateliê no contexto da formação inicial do professor de Artes Visuais
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267432018102Keywords:
exeperience , woking documents , classrrom atelier , artits teacherAbstract
Este artigo objetiva tecer reflexões acerca do ensino e aprendizagem no espaço do ateliê de Artes Visuais, compreendendo este como um lugar de trânsito entre saberes artísticos e pedagógicos, assim como um lugar de deslocamento (no sentido de mudança) do ver/olhar/sentir do artista professor pesquisador. Compreende-se também este lugar como relevante para propiciar experiências através do processo criativo em Arte, bem como, a relação que esse indivíduo estabelece com seus documentos de trabalho. Para transitar por esses entre lugares sugiro perambular pelo processo criativo em Artes Visuais compreendendo a relevância da aula ateliê, para pensar o ser/estar do artista professor, que ao mesmo tempo que produz obra, também produz aula. Como principais eixos teóricos trago John Dewey (2010), Flávio Gonçalves (2000) e Jociele Lampert (2017).
Downloads
References
CORONA, Marilice. Pintura e documentos de trabalho: considerações sobre uma relação dinâmica. In: Anais XXX Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte, CBHA, Petrópolis/RJ, 2010, pp. 1236-1245.
DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
GONÇALVES, Flávio. Où se trouve le dessin?: une idée de dessin dans l’art contemporain. Tese de Doutorado em Poéticas Visuais, Université de Paris I, Panthéon Sorbonne, Paris/France, 2000.
JESUS, Joaquim Alberto Luz de. (IN)VISIBILIDADES: um estudo sobre o devir do professor-artista no ensino em artes visuais. 2013. 260 f. Tese de Doutoramento em Educação Artística – Faculdade de Belas Artes, Universidade do Porto, Portugal. 2013.
KIFFER, Ana; REZENDE, Renato; BIDENT, Christophe (org.). Experiência e Arte Contemporânea. Rio de Janeiro: Editora Circuito, 2012.
LAMPERT, Jociele. O estúdio de pintura como laboratório de ensino e aprendizagem em Artes Visuais. Revista Matéria Prima, v.5, n. 3, set./dez. 2017, pp 60-65, ISSN 2182-9756 e-ISSN 2182-9829, disponível em:
http://materiaprima.fba.ul.pt/MP_v5_iss3.pdf.
SALLES, Cecilia Almeida. Gesto Inacabado, processo de criação artístico. 4. ed. São Paulo: Fapesp/Annablume, 2009.
SALLES, Cecilia Almeida. Redes da criação: construção da obra de arte. 2. ed. São Paulo: Horizonte, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 REVISTA APOTHEKE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.