The mobilization of topics of Brazilian social thought in commercial historiography consumed in Brazil in times of democratic crisis (2013-2020)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180313332021e0204

Abstract

The purpose of this article is to examine the interpretations of Brazil developed in books that, evoking the generic historiographical identity, found great success in the publishing market in these years of democratic crisis. The hypothesis of the work suggests that these texts mobilized arguments produced by the authors that we learned to call “interpreters of Brazil”, who throughout the 20th century tried to inventory the causes of the Brazilian delay in synthesis essays of national history. At the end of the text, I speculate that these best-sellers of commercial historiography have collaborated to modulate political behavior in civil society in the context of the democratic crisis still underway in Brazil.

Keywords: Brazilian social thinking; Sign of delay; Commercial historiography; Democratic crisis.

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Author Biography

Rodrigo Perez Oliveira, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Rodrigo Perez Oliveira é carioca, doutor em história social pela UFRJ e professor adjunto de teoria da história na Universidade Federal da Bahia, atuando na graduação e na pós-graduação. Rodrigo Perez é autor do livro "As armas e as letras: a Guerra do Paraguai na memória oficial do Exército Brasileiro (1881-1901)”, publicado em 2013 pela editora Multifoco, e organizador do livro "Conversas sobre o Brasil: ensaios de crítica histórica", publicado em 2017 pela editora Autografia. Os interesses de pesquisa do autor estão concentrados nas relações entre a epistemologia histórica e a história política, sendo sua especialidade a história da historiografia e do pensamento político brasileiros, assuntos que já abordou em uma dezena de artigos publicados em diversos periódicos especializados. Atualmente, Rodrigo Perez vem desenvolvendo pesquisas sobre a historiografia brasileira produzida nos anos da redemocratização (1975-1990) e sobre a experiência de crise institucional que desestabiliza a cena política brasileira desde 2013.

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Published

2021-06-22

How to Cite

OLIVEIRA, Rodrigo Perez. The mobilization of topics of Brazilian social thought in commercial historiography consumed in Brazil in times of democratic crisis (2013-2020). Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 13, n. 33, p. e0204, 2021. DOI: 10.5965/2175180313332021e0204. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180313332021e0204. Acesso em: 22 nov. 2024.