A flower with History: teaching the end of the dictatorship in Portugal through a literary narrative

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180313332021e0106

Abstract

The teaching of History asserts itself, today, as an important contribution to the integral formation of younger generations, as a facilitator of a more conscious understanding of the contemporary social and cultural realities, as an enhancer of various skills for the interpretation of historical matters and, therefore, of a more enlightened democratic participation. On the other hand, the intentional use of Literature might provide a multiperspective and human way of analyzing and understanding social phenomena, everyday common history, different times and places. Through that evident interaction between areas of knowledge, it is possible to understand the possibility of developing, with coherence, dynamics of curricular articulation. In that sense, this investigation results from a study developed with Portuguese children attending the 6th grade who, in the classroom, studied the contents related to the democratic Revolution of April 25th, 1974 through a literary work - "História de uma Flor" ("History of a Flower"), written by Matilde Rosa Araújo. The collected data evinces the formative potentialities of the realized dynamic of curricular articulation, since the children were able to make an individual reading, with meaning, evidencing the understanding of the selected literary text and, through it, appropriating other historical knowledge besides dates and names.

Keywords: History Education; literature; history; curriculum articulation; Portugal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Isabel Moreira, Centro de Investigação Transdisciplinar «Cultura, Espaço e Memória» (CITCEM)

Doutora em Educação pela Universidade de Santiago de Compostela - Espanha. Investigadora do Centro de Investigação Transdisciplinar «Cultura, Espaço e Memória».

Maria Elisa Sousa, Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade do Minho - Portugal.

Professora da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto

Pedro Duarte, Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto

Doutor em Educação pela Universidade de Santiago de Compostela - Espanha. Professor da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto

References

APRENDIZAGENS ESSENCIAIS. História e Geografia de Portugal: 6.º ano. Lisboa: Direção-Geral da Educação, 2018.

ARAÚJO, Matilde Rosa. História de uma flor. Lisboa: Caminho, 2008.

BARCA, Isabel. A controvérsia em história e em educação histórica. In: VERA, Juan; FERNANDÉZ, José (eds.). Temas controvertidos en la aula: enseñar historia en la era de la posverdad. Murcia: Universidad de Murcia, 2019a. p.497-511.

BARCA, Isabel. Investigar em educação histórica em Portugal: opções metodológicas. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 74, p. 109-126, 2019b. Disponível em https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/64403/38487. Acesso em: 10 jan. 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARTON, Keith; LEVSTIK, Linda. Teaching history for the common good. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2004.

BEANE, James A. Integração curricular: a essência de uma escola democrática. Currículo sem Fronteiras, [s.l.], v. 3, n. 2, p. 91-110, 2003. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol3iss2articles/beane.pdf. Acesso em: 16 jan. 2021.

BILLIG, Michael. Nacionalismo banal. Madrid: Capitán Swing, 2014.

CHAPMAN, Arthur. Historical interpretations. In: DAVIES, Ian (ed.). Debates in history teaching. Abingdon: Routledge, 2010. p.96-108.

CHAPMAN, Arthur. Introduction: historical knowing and the ‘knowledge turn’. In: CHAPMAN, Arthur (ed.). Knowing history in schools. London: UCL Press, 2021. p.1-31.

CHAPMAN, Arthur; GEORGIOU, Maria. Powerful knowledge building and conceptual change research: learning from research on ‘historical accounts’ in England and Cyprus. In: CHAPMAN, Arthur (ed.). Knowing history in schools. London: UCL Press, 2021. p.72-96.

CONSELHO DA EUROPA. Ensino de qualidade na disciplina de História no século XXI. Estrasburgo: Conselho da Europa, 2018.

COUNSELL, Christine; MCCONNELL, Tony; BURN, Katharine; FOSTER, Rachel. Editorial. Teaching History, London, n. 171, p. 2, 2018.

DAMÁSIO, António. A estranha ordem das coisas. Lisboa: Temas e Debates - Círculo de Leitores, 2017.

FLICK, Uwe. El diseño de la investigación cualitativa. Madrid: Morata, 2015.

LEE, Peter. Literacia histórica e história transformativa. Educar em Revista, Curitiba, n. 60, p. 107-146, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/kGFY5FDVCVz6J8DJCKwbqcT/?lang=pt. Acesso em: 3 jan. 2021.

LEITE, Carlinda. A articulação curricular como sentido orientador dos projetos curriculares. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 16, n. 1, p. 87-92, 2012. Disponível em: http://www.revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2012.161.09/773. Acesso em: 16 jan. 2021.

MÃE, Valter Hugo. Países de crianças. Notícias Magazine, Porto, 11 jan. 2021. Disponível em: https://www.noticiasmagazine.pt/2021/paises-de-criancas/cronicas/cidadania-impura/258627/. Acesso em: 11 jan. 2021.

MANGUEL, Alberto. Uma história da leitura. Lisboa: Editorial Presença, 1998.

MANSFIELD, Andrew. Confusion, contradiction and exclusion: the promotion of British values in the teaching of history in schools. The Curriculum Journal, London, v. 30, n. 1, p. 40-50, 2019.

MARTINS, Guilherme Oliveira et al. Perfil dos alunos à saída da escolaridade obrigatória. Lisboa: Direção-Geral da Educação, 2017.

MORGADO, José Carlos; SILVA, Carlos. Articulação curricular e inovação educativa: caminhos para a flexibilidade e a autonomia. In: MORGADO, José; VIANA, Isabel; PACHECO, José (orgs.). Currículo, inovação e flexibilização. Santo Tirso: De Facto, 2019. p. 59-76.

NORDGREN, Kenneth. How to do things with history: use of history as a link between historical consciousness and historical culture. Theory & Research in Social Education, London, v. 44, n. 4, p. 479-504, 2016.

NORDGREN, Kenneth. Powerful knowledge, intercultural learning and history education. Journal of Curriculum Studies, London, v. 49, n. 5, p. 663-682, 2017.

PORTUGAL. Decreto-Lei n.º 55/2018, de 6 de julho de 2018. Diário da República, [Lisboa], Série I, 129, 6 jul. 2018. Disponível em: https://www.dge.mec.pt. Acesso em: 1 fev. 2021.

ROLDÃO, Maria do Céu; ALMEIDA, Sílvia. Gestão curricular: para a autonomia das escolas e professores. Lisboa: Direção-Geral da Educação, 2018.

ROSALES LÓPEZ, Carlos. Didáctica: innovación en la enseñanza. Santiago de Compostela: Andavira, 2009.

RÜSEN, Jörn. Jörn Rüsen e o ensino da história. Brasil: Editora UFPR, 2010.

RÜSEN, Jörn. History in context: critical approaches to some basic concepts. In: VERA, Juan; FERNANDÉZ, José (eds.). Temas controvertidos en la aula: enseñar historia en la era de la posverdad. Murcia: Universidad de Murcia, 2019. p. 425-440.

SCHMIDT, Auxiliadora; URBAN, Ana Cáudia. Afinal, o que é educação histórica? Revista Ibero-Americana de Educação Histórica, Curitiba, v. 1, n. 1, p. 7-31, 2018. Disponível em: https://aipedh.files.wordpress.com/2019/07/ribeh_v.1_n.1.pdf. Acesso em: 3 jan. 2021.

SEIXAS, Peter; MORTON, Tom. The big six historical thinking concepts. Toronto: Nelson, 2013.

SILVA, Vítor Aguiar e. Teoria da literatura. Coimbra: Livraria Almedina, 1981.

SMITH, Joe; JACKSON, Darius. Two concepts of power: knowledge (re)production in english history education discourse. In: CHAPMAN, Arthur (ed.). Knowing history in schools. London: UCL Press, 2021. p.152-176.

TORRES SANTOMÉ, Jurjo. Sin muros en las aulas: el currículum integrado. In: GIMENO SACRISTÁN, José (org.). Ensayos sobre el currículum: teoría y práctica. Madrid: Morata, 2015. p. 148-159.

WINEBURG, Sam. Historical thinking and other unnatural acts. Philadelphia: Temple University Press, 2001.

YIN, Robert. Case study research and applications: design and methods. 6. ed. Los Angeles: SAGE, 2018.

ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 7. ed. São Paulo: Global Editora, 1987.

Published

2021-08-31

How to Cite

MOREIRA, Ana Isabel; SOUSA, Maria Elisa; DUARTE, Pedro. A flower with History: teaching the end of the dictatorship in Portugal through a literary narrative. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 13, n. 33, p. e0106, 2021. DOI: 10.5965/2175180313332021e0106. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180313332021e0106. Acesso em: 17 jul. 2024.