Articulation, divergences and engagements: history teachers in a virtual facebook community

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180312312020e0207

Abstract

This article proposes to analyze the forms of interaction built between basic education teachers in a closed virtual Facebook community, named “Dynamic History Teaching”. In it, there are more than 24 thousand History professionals working in different stages of teaching, within public and private schools and from the most varied regions and contexts in Brazil. We argue that the community can be seen as an informal space of continuing  formation of historians working in brazilian basic education, indicating potentiality for the constitution of “communities of experiences” regarding historical knowledge. We chose methodologically to build an ethnography of school practice, choosing the axes of articulation, divergences and engagement, but in this case, having a digital platform as the locus. Firstly, we seek to comprehend the mechanisms that teachers use to build ways of mutual cooperation within this virtual community. Then, we aim to understand if the educators show theoretical and  political dissension, noticing in which terms those divergences manifest in the different posted dialogues. Demonstrating that the community works as a space where teachers share different methodological strategies, we seek to argue how these debates are situated between critical perspectives and a reinforcement of “technique by technique”.

Keywords: History Teachers. History Teaching and Learning. Teachers Continuing Education. Virtual Community. Bell Hooks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane de Assis Portela, Universidade de Brasília - UnB

Professora Adjunta do Departamento de História na Área de Teoria e Metodologia do Ensino de História, Universidade de Brasília- UnB. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Sustentabilidade junto a Povos e Territórios Tradicionais- MESPT, UnB. Cursou Doutorado em História pela Universidade de Brasília (2011), Mestrado em História pela Universidade Federal de Goiás (2006) e Licenciatura em História  pela Universidade Estadual de Goiás (2003).

Clarissa Adjuto Ulhoa, Universidade Federal de Goiás / Regional de Jataí - UFG/REJ

Doutora em História; Docente do Curso de História da Universidade Federal de Jataí, área de Ensino de História; Coordenadora do Estágio Supervisionado. 

Iara Toscano Correia, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Doutora em História, Professora adjunta na área de Ensino de História do Instituto de História da Universidade Federal de Uberlândia.

References

ANDRADE, Everardo Paiva de; ANDRADE, Nivea. História pública e educação: tecendo uma conversa, experimentando uma textura. In: MAUAD, Ana Maria; ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; SANTHIAGO, Ricardo (orgs.) História pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra & Voz, 2016.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995.

AUSUBEL, David P.; NOVAK, Joseph D.; HANESIAN, Helen. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

B. D. M. [Postagem Historiadores de Direita]. [s.l.], 03 mai. 2018. Facebook: Grupo Fechado EDH. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/ensinodinamicodehistoria/. Acesso em 15 jan. 2020.

B. P. [Postagem Aula sobre o Segundo Reinado]. [s.l.], 30 ago. 2019. Facebook: Grupo Fechado EDH. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/ensinodinamicodehistoria/. Acesso em 18 jan. 2020.

BAUMAN, Zygmund. Identidade: entrevista a Beneditto Vecchi. Rio de Janeiro: Ed. Jorge Zahar, 2005.

BEHRENS, Marilda Aparecida. O paradigma emergente e a prática pedagógica. Petrópolis: Vozes, 2005.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura - obras escolhidas. São Paulo: Editora Brasiliense, 2012.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf. Acesso em: 22 dez. 2020.

CADIOU, François et al. Como se faz a história: historiografia, método e pesquisa. Petrópolis: Vozes, 2007.

C. B. [Postagem Reflexões sobre o Ensino Médio]. 05 dez. 2019. Facebook: Grupo Fechado EDH. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/ensinodinamicodehistoria/. Acesso em 09 fev. 2020.

C.B.M. [Postagem A dinastia dos faraós negros]. [s.l.], 04/09/2019. [s.l.], 04 set. 2019. Facebook: Grupo Fechado EDH. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/ensinodinamicodehistoria/. Acesso em 10 mar. 2020.

CAIMI, Flávia Eloisa. O que precisa saber um professor de História? Revista História & Ensino, Londrina: UEL, v. 21, n. 2., p. 105-124-15, jul./dez. 2015. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/23853 Acesso em: 22 dez. 2020.

C. R. [Postagem Legado de Paulo Freire]. [s.l.], 16 jan. 2019. Facebook: Grupo Fechado EDH. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/ensinodinamicodehistoria/. Acesso em 15 mar. 2020.

F. O. T. [Postagem O que há de Paulo Freire nas escolas públicas brasileiras]. [s.l.], 18 abr. 2019. Facebook: Grupo Fechado EDH. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/ensinodinamicodehistoria/. Acesso em 15 mar. 2020.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Cortez & Morales, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Prefácio: Walter Benjamin ou a história aberta. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura - obras escolhidas. São Paulo: Editora Brasiliense, 2012.

GINZBURG, Carlo. O Fio e os rastros: verdadeiro, falso e fictício. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

HOOKS, bell. Educação Democrática. In: CÁSSIO, Fernando (org.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

J. F. R. [Postagem Uso de novela em sala de aula]. [s.l.], 03 set. 2019. Facebook: Grupo Fechado EDH. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/ensinodinamicodehistoria/. Acesso em 18 jan. 2020.

J. S. [Postagem Regras do Grupo]. [s.l.], 02 fev. 2019. Facebook: Grupo Fechado EDH. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/ensinodinamicodehistoria/. Acesso em: 26 fev. 2020.

L. L. [Postagem Metodologia Rotação por estações]. [s.l.], 03 set. 2019. Facebook: Grupo Fechado EDH. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/ensinodinamicodehistoria/. Acesso em 18 jan. 2020.

L. L. [Postagem Questões indígenas em perspectiva decolonial]. [s.l.], 02 set. 2019. Facebook: Grupo Fechado EDH. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/ensinodinamicodehistoria/. Acesso em 15 mar. 2020.

M. A. R. [Postagem Atividades dinâmicas]. 15 mai.. 2019. Facebook: Grupo Fechado EDH. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/ensinodinamicodehistoria/. Acesso em 12 fev. . 2020.

M. A. R. [Postagem Precisamos falar da pesquisa e do processo]. 23 out.. 2019. Facebook: Grupo Fechado EDH. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/ensinodinamicodehistoria/. Acesso em 10 jan. 2020.

M. S. [Postagem Livro didático]. [s.l.], 03 mar. 2019. Facebook: Grupo Fechado EDH. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/ensinodinamicodehistoria/. Acesso em: 20 jan. 2020.

O. O. [Postagem Formação do professor de História]. [s.l.], 02 jun. 2019. Facebook: Grupo Fechado EDH. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/ensinodinamicodehistoria/. Acesso em 20 abr. 2020.

RAMOS, Márcia Elisa Teté. O estudante de ensino médio nas comunidades virtuais “eu amo história” e “eu odeio história” e uma questão antiga: para que serve a história. Revista Antíteses, Londrina: UEL, v. 5, n. 10, p. 14-23, 2012. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13333. Acesso em: 20 dez. 2020.

R. C. D. [Postagem Enquete Solidão Docente]. [s.l.], 06 set. 2019. Facebook: Grupo Fechado EDH. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/ensinodinamicodehistoria/. Acesso em: 26 fev. 2020.

SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

SANTOS, Paulo Gabriel Franco dos. As questões sociocientíficas na formação de professores: o pequeno grupo de pesquisa como comunidade de experiência. 2017. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2017. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/151250. Acesso em: 22 dez. 2020

S. C. [Postagem Dificuldades de aprendizagem]. 03 dez. 2018. Facebook: Grupo Fechado EDH. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/ensinodinamicodehistoria/. Acesso em 10 jan. 2020.

S. P. [Postagem Pilares da BNCC]. 21 fev. 2019. Facebook: Grupo Fechado EDH. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/ensinodinamicodehistoria/. Acesso em 09 fev. 2020.

T. F. [Postagem Nada desperta a atenção deles!] [s.l.], 02 set. 2019. Facebook: Grupo Fechado EDH. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/ensinodinamicodehistoria/. Acesso em 10 mar. 2020.

WALSH, Catherine (org.). Pedagogias decoloniais: práticas insurgentes de resistir, (re)existir e (re)viver. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2013.

Published

2020-12-29

How to Cite

PORTELA, Cristiane de Assis; ULHOA, Clarissa Adjuto; CORREIA, Iara Toscano. Articulation, divergences and engagements: history teachers in a virtual facebook community. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 12, n. 31, p. e0207, 2020. DOI: 10.5965/2175180312312020e0207. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180312312020e0207. Acesso em: 24 nov. 2024.