Views about the hispanic america conquest from the popular music

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180304022012152

Keywords:

conquest, indigenous peoples, genocide, resistance, popular music

Abstract

This article aims to propose some reflections about the issues discussed by popular music on the theme of American Conquest in the teaching of American history. These compositions thematize both the genocide and silencing of indigenous people and their resistance. In the case of musical productions spread mainly in the years 1970-1990, these compositions take the perspective of a "history of the vanquished" on the contrary to the prospect of an epic history of the conquests as told by more traditional approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geni Rosa Duarte, State University of West Paraná

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo (1973), graduação em História pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras das Faculdades Associadas do Ipira (1986), mestrado em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1995) e doutorado em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000). Atualmente é e professor adjunto da Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

Emilio Gonzalez, Federal University of Technology – Paraná

Mestre em História pela PUC/SP. Professor da UTFPR.

References

ARANTES, Antonio Augusto. Paisagem de História: a devoração dos 500 anos. Projeto História. São Paulo: EDUC, n° 20, pp. 63-96, abril de 2000.

BRUIT, Héctor. América Latina: Quinhentos Anos entre a Resistência e a Revolução, in Revista Brasileira de História. São Paulo: ANPUH, v. 10 n° 20, pp. 147-171, março a agosto de 1991.

CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade– São Paulo: Edusp, 2003.

COSTA, Claudia de Lima, DINIZ, Alai Garcia. Entrevista Mary Louise Pratt: Por uma perspectiva crítica feminista. Estudos Feministas. Florianópolis: UFSC, vol.07, n.01-02, pp. 127-140, 1999.

FERNANDES, Luis Estevam, e MORAIS, Marcus Vinicius de. Renovação da História da América. In: in KARNAL, Leandro (org.) História na Sala de Aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2005.

GRUZINSKI, Serge.O pensamento mestiço. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

IANNI, Octavio. A questão nacional na América Latina. Estudos Avançados. São Paulo: USP, vol.2, n.1, pp. 5-40, 1988.

LEON-PORTILLA, Miguel. A visão dos vencidos. L&PM, Porto Alegre, 1985.

MORAES, José Geraldo Vinci de. História e Música: canção popular e conhecimento histórico. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 20, n. 39, 2000, p. 203-221.

PAZ, Octavio. O labirinto da solidão e post-scriptum. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

REICHEL, Heloisa Jochims. A participação dos indígenas na construção do Estado argentino (1810-1852). Projeto História, São Paulo, n° 31, dez. 2005, pp. 295-311.

SOIHET, Rachel O drama da conquista na festa: reflexões sobre resistência indígena e circularidade cultural. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 5 n° 9, 1992, pp. 44-59.

TODOROV, Tzetan, A Conquista da América – A questão do outro. São Paulo, Martins Fontes, 1999.

Published

2012-10-08

How to Cite

DUARTE, Geni Rosa; GONZALEZ, Emilio. Views about the hispanic america conquest from the popular music. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 4, n. 2, p. 152–173, 2012. DOI: 10.5965/2175180304022012152. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180304022012152. Acesso em: 21 nov. 2024.