History teaching: curricular policies, school culture, knowledge and teaching practices
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175180304022012082Keywords:
curriculum, curricular reform, history teaching, teacher`s practice, school cultureAbstract
The text discusses some aspects of the curricular speech for the teaching of History at school, produced from the 1970`s of the twentieth century, in which contributions of knowledge coming from different fields were crossed and the way such speech is made proper by the teachers an transformed into teachable knowledge by means of the suitable distribution of the curriculum in contents for teaching. To do so, we try to articulate the school historic knowledge to different instances of production: as regards to educational policy, from what we point out the curriculum as elaborated production in different aspects by reinterpretation process of the curricular text, of the subject History as a school curricular component and as a kind of knowledge simultaneously constructed for the school and by the school, here analyzed under the school culture perspective. In another interface, we discuss some aspects of teacher ́s practices seen in this study as a result of a complex process, in which the academic knowledge as well as other kinds of knowledge resulting from teaching experience are present. Under such perspective, we consider the action of the State as formulator of public policies as determinant for the concretization of its curricular proposal(s) in the school scenario through different mechanisms: selection and organization of teaching programs contends, teaching procedures prescriptions, external evaluation promotion and didactic book(s) selection processes, among others. However, we agree with Marin & Sampaio (2004) on that the inclusion of teachers in the process of curricular reforms proposed by the State is fundamental for their success.
Downloads
References
ABREU, Rudimar Serpa de. O ensino de História e sua historiografia. In: Ciência e Conhecimento: revista eletrônica da ULBRA São Jerônimo. São Jerônimo, v. 1, 2007. Disponível em: <http://www.cienciaeconhecimento.com>. Acesso em: 13 fev. 2011.
ABUD, Kátia Maria. A História nossa de cada dia: saber escolar e saber acadêmico na sala de aula. In: MONTEIRO, Ana Maria; GASPARELLO, Arlette Medeiros; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (orgs.). Ensino de História: sujeitos, saberes e práticas, pp. 105-117. Rio de Janeiro: Mauad X: FAPERJ, 2007.
APPLE, Michael W. O que os pós-modernistas esquecem: capital cultural e conhecimento oficial. In: GENTILI, Pablo Antonio Amadeo; SILVA, Tomaz Tadeu da. Neoliberalismo, qualidade total e educação. Petrópolis/Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1999.
BERNSTEIN, Basil. A estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle. Rio de Janeiro/Petrópolis: Vozes, 1996.
_______________ Pedagogia, control simbólico e identidad. Madrid/Espanha: Ediciones Morata, 1998.
_______________ A pedagogização do conhecimento: estudos sobre recontextualização. Cadernos de Pesquisa, n. 120, pp. 75-110, novembro/2003.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Pátria, civilização e trabalho: O ensino de História nas escolas paulistas [1917-1939] São Paulo: Brasil, Ed. Loyola, 1990.
CARVALHO FILHO, Roper P ires de. Práticas de professores de História do 1º Ano/Ciclo II em relação a facetas da cultura escolar. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em Educação, Política e Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2003.
CARVALHO FILHO, Roper P ires de. Livro didático e práticas de sua utilização por professores de História sob a perspectiva da cultura escolar. In: CARDOSO, Maria Abadia; FREITAS, Talita Tatiane Martins (Orgs.). Anais do XVII Encontro Regional de História: O lugar do conhecimento no mundo contemporâneo – Conhecer, pesquisar e ensinar História, ANPUH-MG, Uberlândia, de 18 a 23 de Julho de 2010. ISSN 2179-4685.
CASASSUS, Juan. A reforma educacional na América Latina no contexto da globalização. Cadernos de Pesquisa, n. 114, pp. 7-28, novembro/2001.
CASSIANO, Célia Cristina de Figueiredo. Aspectos políticos e econômicos de circulação do livro didático de História e suas implicações curriculares. Revista História: revista de História da UNESP, Franca, v. 23, n. 1, pp. 33-48, 2004.
CERRI, Luiz Fernando. Uma proposta de mapa do tempo para artesãos do mapa do tempo: história do ensino de História e didática da História. In: MONTEIRO, Ana Maria;GASPARELLO, Arlette Medeiros; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (orgs.). Ensino de História: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X: FAPERJ, 2007.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Porto Alegre: Teoria & Educação, n. 2, pp. 177-229, 1990.
CHEVALLARD, Y. La transposition didactique: du savoir savant au savoir enseigné. Paris, Ed. La Fenseé Sauvage, 1991.
CIAMPI, Helenice. A História pensada e ensinada: da geração das certezas à geração das incertezas. São Paulo: EDUC, 2000.
EZPELETA, Justa; ROCKWELL, Elsie. Pesquisa participante. São Paulo: Cortez, 1989.
FRANGELLA, Rita de Cássia Prazeres. Currículo como local da cultura: enunciando outras perspectivas em diálogo com Homi Bahba, p. 5. Disponível em: < http://www. anped.org.br/reunioes/32ra/arquivos/trabalhos/gt12-5785—Int.pdf>. Acesso em: 06 fev.2011.
FORQUIN, Jean Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: artes Médicas, 1993.
FENELON, Dea. Pesquisa em História: Perspectivas e abordagens. In: FAZENDA, Ivani (org.). Metodologia da pesquisa educacional, pp. 117-136. São Paulo: Cortez, 2000.
FONSECA, Selva Guimarães. Caminhos da História ensinada. 6 ed. Campinas, SP: Papirus, 2001.
GOODSON, Ivor F. Currículo: Teoria e História. 5 ed. Petrópolis, RJ: Vozes,. 2002.
________________ As políticas de currículo e de escolarização. Petrópolis/Rio de Janeiro: Vozes, 2006.
HAMILTON, David. Sobre as origens dos termos classe e curriculum. Teoria & Educação, n. 06, pp. 33-52. Porto Alegre: Pannonica. 1992.
LEITE, Miriam Moreira. O ensino de História no primário e no ginásio. São Paulo: Editora Cultrix, 1969.
LOPES, Alice Casimiro. Nota introdutória: reconfigurações nos estudos sobre políticas de currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 6, n. 2, pp. 5-9, Jul/Dez 2006.
LOPES, Alice Casimiro. Currículo e epistemologia. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007.
MARIN, Alda Junqueira; SAMPAIO, Maria das Mercês Ferreira. A precarização do trabalho docente e seus efeitos sobre as práticas escolares. Educação e Sociedade, v. 25, n. 89, pp. 1203-1225, Set./Dez. 2004.
MARTINS, Maria do Carmo. A CENP e a criação do currículo: a descontinuidade de uma política educacional. Revista Brasileira de História, v. 18, n. 36, 1998.
NOVOA, Antonio. Formação de professores e profissão docente. In: NOVOA, Antonio. Os professores e a sua formação. Lisboa/Portugal: Publicações Dom Quixote, 1995.
PALMA FILHO, João Cardoso. A reforma curricular da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo para o ensino de 1º grau (1983-1987): uma avaliação crítica. Dissertação de Mestrado, São Paulo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 1989.
RICCI, Claudia Sapag. Da intenção ao gesto: quem é quem no ensino de História. São Paulo: Anablume, 1999.
SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Diretoria de Orientação Técnica. Orientações curriculares – Proposição de expectativa de aprendizagem para o Ensino Fundamental II. São Paulo:SME/DOT, 2007.
SILVA, Marcos. Além das coisas e do imediato: cultura material, História imediata e ensino de História.Tempo: revista do Departamento de História da UFF, v. 11, n. 21, pp. 82-96, 2007. Disponível em: <http://www.historia.uff.br/tempo/artigos_dossie/v11n21a07.pdf>. Acesso em: 05 set. 2011.
SILVA, Tomaz Tadeu da; MOREIRA, Antonio Flávio (orgs). Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis, RJ: Vozes. 1995.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica. 2010.
VIÑAO FRAGO, Antonio e ESCOLANO, Augustín. Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. 2 ed. DP&A Editora. Rio de Janeiro, RJ: 2001.
ZAMBONI, Ernesta (org.) Digressões sobre o ensino de História: memória, história oral e razão histórica. Itajaí: Editora Maria do Cais, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Tempo e Argumento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The articles published by the magazine are for free use, destined for educational purposes and not commercial. The copyrights are all granted to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expressed opinion of its authors and not the official position of the Tempo e Argumento magazine or of the Postgraduate Program in History of the Universidade do Estado de Santa Catarina.