History text-books of the salesian schools network: requirements and uses

Authors

  • Clarícia Otto Universidade Federal de Santa Catarina image/svg+xml
  • Geane Kantovitz Colégio Dom Bosco

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180304022012046

Keywords:

text-book, history teaching, Salesian Schools Network

Abstract

The teaching text book is one of the education tools marked by a confuse set of interests linked to authors, editors, institution managers, among others involved in the process of manufacturing. It is a printed device being a permanent source of research, specially related to the uses did by teachers and students. Thus, in this article, the aim is to present issues about the History text book collection for the high school teaching of the Salesian School Network (RSE in portuguese), in Santa Catarina state: manufacturing context, Salesian net and authors requirements, its utilizations by 5 teachers and 173 high school students. It was observed that the teacher as facilitator of the process teaching-learning, do influence the way students take ownership and produce representations on the text-book a nd the historical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clarícia Otto, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em História, professora do Departamento de Metodologia de Ensino e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina.

Geane Kantovitz, Colégio Dom Bosco

Graduada em História pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

References

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livro didático e saber escolar (1810-1910). Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

_____. O saber histórico na sala de aula. 11. ed. São Paulo: Contexto, 2006.

BISEWSKI, Osvaldo. Práticas de formação continuada de professores: estudo de caso na rede Salesiana de Escolas. 2008. 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação nas Ciências). Universidade do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul.CAIMI, Flávia Eloisa. História escolar e memória coletiva: como se ensina? Como se aprende? In: ROCHA, Helenice Aparecida Bastos; MAGALHÃES, Marcelo de Souza; GONTIJO, Rebeca. (Org.). A escrita da história escolar: memória e historiografia. Rio de Janeiro: FGV, 2009, p. 65-79.

CASSIANO, Célia Cristina de Figueiredo. Mercado do livro didático no Brasil:do Programa Nacional do Livro Didático à entrada do capital internacional espanhol (1985 a 2007). Tese (Doutorado em Educação). PUC, São Paulo, 2007.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro:do leitor ao navegador. Tradução: Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: Unesp, 1998.

_____. À beira da falésia:a história entre certezas e inquietudes. Tradução: Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: UFRGS, 2002.

_____. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Tradução: Mary Del Priore. Brasília: Unb, 1999.

_____. A história cultural: entre práticas e representações. Tradução: Maria Manuel Galhardo. Lisboa: Difel, 1990.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação. Porto Alegre: n. 2, p. 177-229, 1990.

FORQUIN, Jean-Claude. Saberes escolares, imperativos didáticos e dinâmicas sociais. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 5, p. 28-49, 1992.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 9. ed. Tradução: Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1990.

GRANGEIRO, Cândido Domingues; MACHADO, Ronilde R ocha. História: ensino médio, 2º ano. Brasília: CIB - Cisbrasil, 2005. (Coleção RSE, MH2A).

_____. História: ensino médio, 3º ano. Brasília: CIB – Cisbrasil, Brasília: 2006. (Coleção RSE, MH3A).

ULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação. Campinas: n. 1, p. 9-44, 2001.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro Passado:contribuição à semântica dos tempos históricos. Tradução: Wilma Patrícia Maas e Carlos Almeida Pereira. Rio de Janeiro: Contraponto; PUC, 2006.

LOPES, Alice C asimiro. Conhecimento escolar: processos de seleção cultural e de mediação didática. Educação & Realidade. Rio Grande do Sul: 22(1): 95-112, jan/jun 1997.

MAGALHÃES, Justino. O manual escolar no quadro da história cultural: para uma historiografia do manual escolar em Portugal. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n. 1, p. 5-14, set./dez./2006.

ROCHA, Helenice Aparecida Bastos; MAGALHÃES, Marcelo de Souza; GONTIJO, Rebeca. (Org.). A escrita da história escolar: memória e historiografia. Rio de Janeiro: FGV, 2009.

ROTA, Paulo Jorge S torace; MACHADO, Ronilde R osa. História: ensino médio, 1º ano. 2. ed. Brasília: CIB - Cisbrasil, 2009. (Coleção RSE, MH1A).

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene. Ensinar história. São Paulo: Scipione, 2004.

VEIGA, C ynthia G reive. A escolarização como projeto de civilização.Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro: Anped, n. 21, p. 90-103, set/ out/ nov/ dez 2002.

Published

2012-12-13

How to Cite

OTTO, Clarícia; KANTOVITZ, Geane. History text-books of the salesian schools network: requirements and uses. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 4, n. 2, p. 46–62, 2012. DOI: 10.5965/2175180304022012046. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180304022012046. Acesso em: 22 nov. 2024.