History text-books of the salesian schools network: requirements and uses
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175180304022012046Keywords:
text-book, history teaching, Salesian Schools NetworkAbstract
The teaching text book is one of the education tools marked by a confuse set of interests linked to authors, editors, institution managers, among others involved in the process of manufacturing. It is a printed device being a permanent source of research, specially related to the uses did by teachers and students. Thus, in this article, the aim is to present issues about the History text book collection for the high school teaching of the Salesian School Network (RSE in portuguese), in Santa Catarina state: manufacturing context, Salesian net and authors requirements, its utilizations by 5 teachers and 173 high school students. It was observed that the teacher as facilitator of the process teaching-learning, do influence the way students take ownership and produce representations on the text-book a nd the historical knowledge.Downloads
References
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livro didático e saber escolar (1810-1910). Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
_____. O saber histórico na sala de aula. 11. ed. São Paulo: Contexto, 2006.
BISEWSKI, Osvaldo. Práticas de formação continuada de professores: estudo de caso na rede Salesiana de Escolas. 2008. 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação nas Ciências). Universidade do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul.CAIMI, Flávia Eloisa. História escolar e memória coletiva: como se ensina? Como se aprende? In: ROCHA, Helenice Aparecida Bastos; MAGALHÃES, Marcelo de Souza; GONTIJO, Rebeca. (Org.). A escrita da história escolar: memória e historiografia. Rio de Janeiro: FGV, 2009, p. 65-79.
CASSIANO, Célia Cristina de Figueiredo. Mercado do livro didático no Brasil:do Programa Nacional do Livro Didático à entrada do capital internacional espanhol (1985 a 2007). Tese (Doutorado em Educação). PUC, São Paulo, 2007.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro:do leitor ao navegador. Tradução: Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: Unesp, 1998.
_____. À beira da falésia:a história entre certezas e inquietudes. Tradução: Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: UFRGS, 2002.
_____. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Tradução: Mary Del Priore. Brasília: Unb, 1999.
_____. A história cultural: entre práticas e representações. Tradução: Maria Manuel Galhardo. Lisboa: Difel, 1990.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação. Porto Alegre: n. 2, p. 177-229, 1990.
FORQUIN, Jean-Claude. Saberes escolares, imperativos didáticos e dinâmicas sociais. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 5, p. 28-49, 1992.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 9. ed. Tradução: Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1990.
GRANGEIRO, Cândido Domingues; MACHADO, Ronilde R ocha. História: ensino médio, 2º ano. Brasília: CIB - Cisbrasil, 2005. (Coleção RSE, MH2A).
_____. História: ensino médio, 3º ano. Brasília: CIB – Cisbrasil, Brasília: 2006. (Coleção RSE, MH3A).
ULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação. Campinas: n. 1, p. 9-44, 2001.
KOSELLECK, Reinhart. Futuro Passado:contribuição à semântica dos tempos históricos. Tradução: Wilma Patrícia Maas e Carlos Almeida Pereira. Rio de Janeiro: Contraponto; PUC, 2006.
LOPES, Alice C asimiro. Conhecimento escolar: processos de seleção cultural e de mediação didática. Educação & Realidade. Rio Grande do Sul: 22(1): 95-112, jan/jun 1997.
MAGALHÃES, Justino. O manual escolar no quadro da história cultural: para uma historiografia do manual escolar em Portugal. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n. 1, p. 5-14, set./dez./2006.
ROCHA, Helenice Aparecida Bastos; MAGALHÃES, Marcelo de Souza; GONTIJO, Rebeca. (Org.). A escrita da história escolar: memória e historiografia. Rio de Janeiro: FGV, 2009.
ROTA, Paulo Jorge S torace; MACHADO, Ronilde R osa. História: ensino médio, 1º ano. 2. ed. Brasília: CIB - Cisbrasil, 2009. (Coleção RSE, MH1A).
SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene. Ensinar história. São Paulo: Scipione, 2004.
VEIGA, C ynthia G reive. A escolarização como projeto de civilização.Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro: Anped, n. 21, p. 90-103, set/ out/ nov/ dez 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Tempo e Argumento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The articles published by the magazine are for free use, destined for educational purposes and not commercial. The copyrights are all granted to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expressed opinion of its authors and not the official position of the Tempo e Argumento magazine or of the Postgraduate Program in History of the Universidade do Estado de Santa Catarina.