On the historiographic operation: dialogues and possible approaches

Authors

  • Fábio Henrique Lopes Federal Rural University of Rio de Janeiro image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180304012012095

Keywords:

writing of history, epistemological challenges, historiography

Abstract

This article establishes dialogue and convergence among historians that reflect on the historiographic operation, especially at the present time. The objective is to identify and analyze the political implications of making history, the limits and challenges of this knowledge, as well as the epistemological references that drive the production of the historiographic knowledge. Finally, it highlights the double challenge of unlocking History of its old syllabuses and offers new discussions for the present.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIRRE ROJAS, C. A. Antimanual do mau historiador. Tradução de Jurandir Malerba. Londrina: EDUEL, 2007.

ALBUQUERQUE JÚNIOR, D. M. de. O historiador naïf ou a análise historiográfica como prática de excomunhão. In: GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado (org.). Estudos sobre a escrita da história. Rio de Janeiro: 7Letras, 2006, p. 192 – 215.

______. História: a arte de inventar o passado.Ensaios de teoria da história. Bauru, SP: Edusc, 2007.

BENATTI, A. P. História, Ciência, Escritura e Política. In: RAGO, Margareth; GIMENES, Renato Aloizio de Oliveira (orgs.). Narrar o passado, Repensar a História. Campinas, SP: UNICAMP, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, 2000, p. 63-103.

BLOCH, M. Apologia da história, ou, O ofício do historiador. Tradução, André Telles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

CAIRE-JABINET, M.P. Introdução à historiografia. Tradução de Laureano Pelegrin. Bauru, SP: EDUSC, 2003.

CARR, E. H. O que é história? Tradução de Lúcia Maurício de Alverga, 3 ed.; Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

CERTEAU, M. de. A escrita da história. Tradução de Maria de Lourdes Menezes; 3 ed.; Rio de Janeiro: Forense, 2011.

CHARTIER, R. Aula Inaugural do Collège de France. In: ROCHA, João Cezar de Castro Rocha (org.). Roger Chartier – a força das representações: história e ficção. Chapecó, SC: Argos, 2011, p. 249- 285.

DAVIS, N. Z. Entrevista. In: PALLARES-BURKE, Maria Lúcia Garcia. As muitas faces da história.Nove entrevistas. São Paulo: Editora UNESP, 2000, p. 81 – 118.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Organização e tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

______.História da sexualidade 2; o uso dos prazeres. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque; revisão técnica de José Augusto Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1984.

FURET, F. A oficina da História. Tradução revista por Adriano Duarte Rodrigues. Lisboa: Gradiva, 1991.

GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais:Morfologia e História. Tradução: Frederico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

GROS, F. O cuidado de si em Michel Foucault. In: RAGO, Margareth; VEIGA-NETO, Alfredo (orgs.). Figuras de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 127-138.

HARA, T. Os descaminhos da nau foucaultiana: o pensamento e a experimentação. In: RAGO, M; VEIGA-NETO, A. (orgs.). Figuras de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 271 – 279.

JENKINS, K A História repensada. Tradução de Mário Vilela. São Paulo: Contexto, 2001.

KARNAL, L; TATSCH, F. G. Documento e História. A memória evanescente. In: PINSKY, Carla Bassanezi; LUCA, Tania Regina de (orgs.). O historiador e suas fontes. 1 ed. 1 reimpressão. São Paulo: Contexto, 2011, p. 9-27.

LIMA, H. E. Pensando as transformações e a recepção da micro-história no debate histórico hoje. In: OLIVEIRA, Mônica Ribeiro de; ALMEIDA, Carla Maria Carvalho de (orgs.). Exercícios de micro-história. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2009, p. 131 – 154.

MARTINS, E. de R (org.). A História Pensada:teoria e método na historiografia europeia do século XIX. São Paulo: Contexto, 2010.

MATOS, M. I. S. de. Estudos de gênero: percursos e possibilidades na historiografia contemporânea. Cadernos Pagu. Campinas: UNICAMP, (11), p. 67-75, 1998.

PINSKY, C. B.; LUCA, T. R. de (orgs.). O historiador e suas fontes. 1 ed. 1 reimpressão. São Paulo: Contexto, 2011.

PROST, A. Doze lições sobre a História.Tradução de Guilherme de Freitas Teixeira. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

RAGO, M. Descobrindo historicamente o gênero. Cadernos Pagu. Campinas, SP. (11), p. 89-98, 1998.

______. Libertar a História. In: RAGO, Margareth; ORLANDI, Luiz B. Lacerda; VEIGA-NETO, Alfredo (orgs.). Imagens de Foucault e Deleuze: ressonâncias nietzschianas.Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 255 – 272.

RAGO, M.; VEIGA-NETO, A. Aquela história de pirotécnico... In: ______. Figuras de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 09-11.

RAGO, M; FUNARI. P. P.(org.). Subjetividades antigas e modernas.São Paulo: Annablume, 2008.

REIS, J. C. História & Teoria:historicismo, modernidade, temporalidade e verdade. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003.

REVEL, J. História e Historiografia: exercícios críticos. Tradução de Carmem Lúcia Druciak; revisão da tradução: Serlei Maria Fischer Ranzi; Maclovia Corrêa da Silva. Curitiba: Ed. UFPR, 2010.

SANT’ANNA, D. B. de. Michel Foucault e os paradoxos do corpo e da História. In: ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de; VEIGA-NETO, Alfredo; SOUZA FILHO, Alípio (orgs.). Cartografias de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008, p. 83-91.

SWAIN, T. N. Velha? Eu? Auto-retrato de uma feminista. In: RAGO, Margareth; VEIGA-NETO, Alfredo (org.). Figuras de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 261 – 270.

______. Entrevista. Textos Históricos.Revista da Pós-Graduação em História da UNB. Brasília, v. 15, n. 1/2, p. 297-312, 2007.

______. História: construção e limites da memória social. In: RAGO, Margareth; FUNARI, Pedro Paulo A. (org.). Subjetividades antigas e modernas.São Paulo: Annablume, 2008, p. 29 - 45.

VASCONCELOS, J. A. História e Pós-Estruturalismo. In: RAGO, Margareth; GIMENES, Renato Aloizio de Oliveira (orgs.). Narrar o passado, Repensar a História. Campinas, SP: UNICAMP, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, 2000, p. 105-121.

VEIGA-NETO, A. Dominação, violência, poder e educação escolar em tempos de Império. In: RAGO, Margareth; VEIGA-NETO, Alfredo (org.). Figuras de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 13-38.

Published

2012-06-20

How to Cite

LOPES, Fábio Henrique. On the historiographic operation: dialogues and possible approaches. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 4, n. 1, p. 95–113, 2012. DOI: 10.5965/2175180304012012095. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180304012012095. Acesso em: 5 jul. 2024.