The methodological triad of the “We Propose! Project” as a possibility in geography education
DOI:
https://doi.org/10.5965/19847246262025e0101Keywords:
geographical education, case study, territorial citizenshipAbstract
The "Nós Propomos! Citizenship and Innovation in Geographical Education" Project (PNP!) was conceived in the academic years of 2011 and 2012 at the Institute of Geography and Spatial Planning (IGOT) of the University of Lisbon (UL), with the aim of improving geographical education. It seeks to promote the articulation and commitment of schools—and the Geography discipline in particular—with the resolution of local socio-environmental issues. To this end, the PNP! introduces discussions in schools that foster citizenship and the construction and appreciation of territorial citizenship. The project is characterized by simple concepts, methods, and methodologies, such as case studies, problem-based learning, and socio-environmental themes. Therefore, understanding the guidelines of the PNP! is crucial for its integration and development in Geography classes in Basic Education. This research aims to characterize three core principles of the "Nós Propomos!" Project: the case study, problem-based learning, and socio-environmental themes. Additionally, it seeks to highlight the relevance and proposals for constructing geographical knowledge based on the project's principles. The objectives of this research are supported by a bibliographical review and the systematization of the theoretical framework. This research shows that the project develops positive pathways for geographical education by proposing innovative and diverse methods aimed at fostering the students' territorial citizenship.
Downloads
References
BARROWS, H. S. A taxonomy of problem-based learning methods. Medical Education, [s. l.], v. 20, p. 481-486, 1986.
BAZZOLI, J. A.; CANÇADO, A. C. Nós propomos!: uma análise sob a ótica da gestão social. In: CLAUDINO, S.; SOUTO, X. M.; ARAÚJO, R. L.; DOMENECH, M. A. R.; BAZZOLI, J. A.; GENGNAGEL, C. L.; MENDES, L.; SILVA, A. T. B. (org.). Geografia, educação e cidadania. Lisboa: Centro de Estudos Geográficos da Universidade de Lisboa, 2019. p. 350-364.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 21 jul. 2022.
BORGES, M. C.; CHACHÁ, S. G. F.; QUINTANA, S. M.; FREITAS, L. C. C. de; RODRIGUES, M de L. V. Aprendizado baseado em problemas. Medicina, Ribeirão Preto, v. 47, n. 3, p. 301-307, 3 nov. 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/86619. Acesso em: 23 out. 2022.
CALLAI, H. C.; MORAES, M. M. Educação geográfica, cidadania e cidade. ACTA Geográfica, Boa Vista, p. 82-100, 2017. Edição Especial. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5654/acta.v0i0.4771. Acesso em: 20 jul. 2022.
CAMBI, F. História da pedagogia. São Paulo: UNESP, 1999.
CLAUDINO, S. Construir uma escola cidadã por meio do projeto nós propomos!: um desafio no espaço iberoamericano. Sobre Tudo, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 33-52, 2019. Disponível em: https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/sobretudo/article/view/3881. Acesso em: 30 mar. 2022.
CÓRDULA, E. B. L. Percepção e formação do sujeito ambiental: mudanças no paradigma atual. Gaia Scientia, [s. l.], v. 8, n. 1, p. 150-155, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/gaia/article/view/20812. Acesso em: 01 ago. 2022.
DELISLE, R. How to use problem-based learning in the classroom. Alexandria, Virginia: Association for Supervision & Curriculum Deve, 1997.
GARCÍA PÉREZ, F. F. Geografía, problemas sociales y conocimiento escolar. Revista Virtual Geografía, Cultura Y Educación, [s. l.] n. 2, p. 1-21, 2011a. Disponível em: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/26246/file_1.pdf?sequence=1. Acesso em: 13 jul. 2022.
GARCÍA PÉREZ, F. F. Problemas del mundo y educación escolar: un desafío para la enseñanza de la geografía y las ciencias sociales. Revista Brasileira de Educação Geográfica, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 108-122, jan./jun. 2011b. Disponível em: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/25993/file_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 15 jul. 2022.
GARCÍA PÉREZ, F. F. DE ALBA, N. ¿Puede la escuela del siglo XXI educar a los ciudadanos y ciudadanas del siglo XXI? Scripta nova: revista electrónica de geografía y ciencias sociales, [s. l.] v. 12, p. 1-14, 2008. Disponível em: https://idus.us.es/handle/11441/26118. Acesso em: 12 jul. 2022.
GEORGE, P. O homem na terra: a geografia em acção. Rio de Janeiro: Universo da Ciência, 1989.
GEORGE, P. O meio ambiente. São Paulo: Difusão Européia do livro: Saber Atual, 1973.
GRANT, R. A claim for the case method in the teaching of geography. Journal of Geography in Higher Education, [s. l.] v. 21, n. 2, p. 171-185. Disponível em: https://doi.org/10.1080/03098269708725423. Acesso em: 21 mai. 2022.
LEITE, L.; ESTEVES, E. Ensino orientado para a aprendizagem baseada na resolução de problemas na licenciatura em ensino da física e química. In: SILVA, Bento; ALMEIDA, Leandro (eds.). VIII Congresso Galaico-Português de Psicopedagogia. Braga: CIED - Universidade do Minho, 2005. p. 1751-1768.
MAMEDE, S. Aprendizagem baseada em problemas: características, processos e racionalidade. In: MAMEDE, S. PENAFORTE, J. (org.). Aprendizagem baseada em problemas: anatomia de uma nova abordagem educacional. Fortaleza: Hucitec, 2001. p. 25-48.
MENDONÇA, F. Geografia, geografia física e meio ambiente: uma reflexão a partir da problemática socioambiental urbana. Revista da ANPEGE, [s. l.], v. 5, n. 05, p. 123-134, 2009. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/anpege/article/view/6594/3594. Acesso em: 10 jan. 2024.
OLIVEIRA, Lívia de. Percepção do meio ambiente e geografia. OLAM: Ciência & Tecnologia, Rio Claro, v. 1, n. 2, p. 14-28, 2016. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/olam/article/view/11750. Acesso em: 26 ago. 2022.
OLIVEIRA, L. D.; RAMÃO, F. S. Práticas ambientais e ensino de geografia: para além do desenvolvimento sustentável como norma. Giramundo: Rio de Janeiro, v. 2, n. 4, n. 73-81, jul./dez. 2015. Disponível em: https://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/GIRAMUNDO/article/view/671#:~:text=de%20Souza%20Ram%C3%A3o-,Resumo,em%20sua%20complexidade%20e%20plenitude. Acesso em: 26 ago. 2022.
PATTON, M. Q. Q. Qualitative evaluation and research methods. Newbury Park, CA: Sage, 1990.
POPIL, I. Promotion of critical thinking by using case studies as teaching method. Nurse Education Today, [s. l.] v. 31, n. 2, p. 204-207, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2010.06.002. Acesso em: 22 maio 2022.
RODRÍGUEZ, G.; FLORES, J. G.; JIMÉNEZ, E. G. Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Ediciones Aljibe. 1999.
SOUTO, X. M.; CLAUDINO, S. Construímos uma educação geográfica para a cidadania participativa: O caso do Projeto Nós Propomos! Signos Geográficos: Boletim Nepeg de Ensino de Geografia, Goiânia, v. 1, p. 2-16, 2019. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/signos/issue/view/2108. Acesso em: 21 ago. 2020.
SOUZA, S.; DOURADO, L. Aprendizagem baseada em problemas (ABP): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. Holos, Natal, v. 31, n. 5, p. 182-200, 2015. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/53947. Acesso em: 22 out. 2022.
STAKE, R. The art of case study research. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1995.
STAKE, R. A arte da investigação com estudos de caso. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2007.
STAKE, R. Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata. 1999.
VÁSQUEZ, R. R.; ANGULO, R. F. Introducción a los estudios de casos: los primeros contactos con la investigación etnográfica. Málaga: Ediciones Aljibe, 2003.
YAZAN, B. Três abordagens do método de estudo de caso em educação: Yin, Merriam e Stake. The Qualitative Report, [s. l.], v. 20, n. 2, p. 134-152, 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Bedrettin-Yazan/publication/309021647_Tres_abordagens_do_metodo_de_estudo_de_caso_em_educacao_Yin_Merriam_e_Stake/links/5ad386b20f7e9b285935ff34/Tres-abordagens-do-metodo-de-estudo-de-caso-em-educacao-Yin-Merriam-e-Stake.pdf. Acesso em: 23 jul. 2022.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.
YIN, R. K. Case study research: design and methods. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2002.
YIN, R. K. Applications of case study research. Beverly Hills, CA: Sage Publishing. 1993.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PerCursos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.