The contribution of Lana de Souza Cavalcanti to the teaching of Geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246262025e0107

Keywords:

geography teaching, geography didactics, Lana de Souza Cavalcanti

Abstract

In this article, we examine aspects of Lana de Souza Cavalcanti’s perspective on geography education, with an emphasis on the teaching and learning of geographic concepts, including the concept of territory. Through documentary and bibliographic research, we aim to identify the contributions of Lana de Souza Cavalcanti, who has stood out in the field since the 1990s for her pioneering work and representativeness in the development of a Didactics of Geography in Brazil. We highlight her proposal for conceptual instrumentalization grounded in Vygotsky’s theoretical framework, as well as her indication that the city and citizenship education can serve as central themes for organizing the teaching of territory. The renowned professor from Goiás emphasizes the need to move beyond the ideological construction of territory as merely synonymous with "national territory." In doing so, she aligns with the ideas of Claude Raffestin, asserting that students who have internalized the concept of territory, equipped with theoretical tools, will be able to relate them to their everyday experiences. This enables each individual to recognize their capacity to intervene in the territory at various scales.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcia Cristina de Oliveira Mello, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Professor at the São Paulo State University Júlio de Mesquita Filho. PhD in Education from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. 

Diogo Laércio Gonçalves, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Professor at the São Paulo State University, Ourinhos campus. PhD in Geography from the Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente Campus.

References

ALENCAR JÚNIOR, C. G. O conceito de território: uma análise dos documentos nacionais de Geografia para o Ensino Médio. 2009. 112f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.

BRESSO, M.; RAFFESTIN, C.; SAQUET, M. A. Ecologia política e práxis territorial. Revista Formação (Online), Presidente Prudente, v. 31, p. 01-19, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.33081/31e024002. Acesso em: 1 maio 2025.

CAVALCANTI, L. S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas: Papirus, 1998.

CAVALCANTI, L. S. Cotidiano, mediação pedagógica e formação de conceitos: uma contribuição de Vygotsky ao ensino de Geografia. Cadernos Cedes, Campinas, v. 25, n. 66, p. 185-207, maio/ago. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000200004. Acesso em: 1 abr. 2025.

CAVALCANTI, L. S. A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas: Papirus, 2008.

CAVALCANTI, L. S. O ensino de geografia na escola. Campinas: Papirus, 2012.

CRUZ, C. R.; GHIGGI, G. O território, a cultura e as identidades: implicações no ensino de Geografia. In: SEUR E I COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE EDUCAÇÃO DO CAMPO E

ENSINO DE GEOGRAFIA, 7., 2011. Pelotas. Anais [...]. Pelotas: Universidade Federal de Pelotas, 2011. (Eixo 5 – Ensino de Geografia e Práticas Pedagógicas).

DE LA FUENTE, A. R.; SAMPAIO, A. A. M. Apontamentos sobre a transposição didática do conceito território na Geografia escolar. Revista Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 14, n. 47, p. 43-53, set. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.14393/RCG144716692. Acesso em: 1 maio 2025.

FERREIRA DA SILVA, M. S.; GOMES DA SILVA, E. O ensino da geografia e a construção dos conceitos científicos geográficos. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL, 6., 2012, São Cristóvão/SE. Anais [...]. São Cristóvão: UFU, 2012. p.1-15.

FUINI, L. L. Território, territorialização e territorialidade: o uso da música para a compreensão de conceitos geográficos. Revista Terr@plural, Ponta Grossa, v. 8, n. 1, p. 225-249, jan./jun. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.5212/TerraPlural.v.8i1.0012. Acesso em: 11 abr. 2025.

GASPAR, J. Futuro, cidades e território. Finisterra, Lisboa, n. 101, p. 5-24, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.18055/Finis8875. Acesso em: 1 abr. 2025.

NÓBREGA, P. R.C. Reflexões acerca dos conceitos de território, territorialidades e redes para o ensino de Geografia. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 4, n. 7, p. 4-21, jul./dez. 2013.

OLIVEIRA, R. F.; CARDOSO, L. R. Território, paisagem e lugar: o papel da Geografia na educação patrimonial e no ensino escolar. Revista Geográfica de América Central, Costa Rica, p. 1-17, 2011. Número especial EGAL.

RAFFESTIN, C. Por uma geografia do poder. São Paulo: Ática, 1993.

RATZEL, F. A relação entre o solo e o Estado – capítulo I: o Estado como organismo ligado ao solo. GEOUSP - Espaço e Tempo, São Paulo, n. 29, p. 51-58, 2011. (Tradução de Matheus Pfrimer). Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2011.74186. Acesso em: 10 maio 2025.

RODRIGUES, A. L. Uma discussão sobre os conceitos de fronteira e território no Ensino Fundamental, anos iniciais de Geografia. 2015. 183 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2015.

TAVARES, S. Q.; BISPO, M. O. Uma análise da abordagem territorial no ensino de Geografia, na educação básica no centro de Ensino Médio Santa Rita de Cássia, Palmas – TO. Revista sociedade e território, Natal, v. 28, n. 1, p. 156-173, jan./jun. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.21680/2177-8396.2016v28n1ID8913. Acesso em: 11 mar. 2025.

VIEIRA, N. R. As questões das geografias do ensino superior e do ensino fundamental a partir da formação continuada do professor e das categorias lugar, paisagem, território e região: um estudo da diretoria regional de ensino de Marília- SP. 2007. 199 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2007.

VYGOTSKY, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: LEONTIEV, A. et al. Psicologia e pedagogia. São Paulo: Centauro, 2005. p. 25-42.

Published

2025-10-14

How to Cite

MELLO, Márcia Cristina de Oliveira; GONÇALVES, Diogo Laércio. The contribution of Lana de Souza Cavalcanti to the teaching of Geography. PerCursos, Florianópolis, v. 26, p. e0107, 2025. DOI: 10.5965/19847246262025e0107. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/percursos/article/view/25877. Acesso em: 30 oct. 2025.

Issue

Section

Dossiê 2025/1 “Linguagens e metodologias na Educação Geográfica”