Geographical education and visual pedagogy in the photographs of National Geographic Magazine: three discussions placed in dialogue
DOI:
https://doi.org/10.5965/19847246262025e0103Keywords:
photographic images, visibility regimes, lifelong learningAbstract
This article addresses geographical education focused on the idea of visual pedagogy through photographs published in National Geographic Magazine, based on three theoretical discussions from different mediums (audiovisual, book, and article) that have focused on the photographic images in the magazine. The magazine is treated here as a potential platform where we can find photographic images that educate a society thirsty for learning. Drawing on the works of Daniel Tröhler, Julio Groppa Aquino, Dora Lilia Marín-Díaz, and Carlos Ernesto Noguera-Ramírez, the premise is that there is currently a proliferation and dispersion of educational environments, artifacts, and technologies beyond formal educational settings. In this sense, the photographs in the magazine are considered not only as a resource for scientific info-entertainment for a select interested audience but primarily as agents that create geographies, ways of looking at and inhabiting geographical space through visual pedagogy. The overarching questions are: How do images educate about geographies? How do the photographs in the magazine transform space? This qualitative documentary research engages in a dialogue about the photographic images in the magazine conducted by three researchers: the images of primatologist Jane Goodall analyzed in a TV program, the iconic cover of the Afghan girl discussed in a book, and the peoples of the Middle East in a scientific article. As a result, we understand that the magazine creates a notion of truth through its photographic images, educates ways of seeing and what should be seen, and establishes a visual pedagogy that creates geographies about places, peoples, and cultures.
Downloads
References
AQUINO, Julio Groppa. A educabilidade como nexo da experiência civil contemporânea: aproximações investigativas. Pedagogía y Saberes, Bogotá, n. 43, p. 121-132, 2015.
AQUINO, Julio Groppa. Disjunção, dispersão e dissensão da educação contemporânea. In: SARAIVA, Karla; MARCELLO, Fabiana de Amorim. Estudos culturais e educação: desafios atuais. Canoas: Ed. ULBRA, 2012. p. 137-156.
AZEVEDO, Ana Francisca de. Cultura visual: as potencialidades do imaginário espacial do mundo contemporâneo. Revista Geografares, Vitória, n. 17, p. 07-21, jan./ago. 2014. Edição Especial.
BORTREE, Denise; AHERN, Lee; DOU, Xue; SMITH, Alexandra. Framing environmental advocacy: a study of 30 years of advertising in National Geographic Magazine. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, New Orleans, v. 17, n. 2, p. 77-91, maio 2012.
CHAVES, Ana Paula Nunes. De Pântano de Águas Podres a Parque Ibirapuera: sobre a pedagogização de espaços e suas tecnologias de governo. In: AQUINO, Julio Groppa. Foucault, arquivo, educação: dez pesquisas. São Paulo: FEUSP, 2020. p. 72-101.
CHAVES, Ana Paula Nunes; XAVIER, Maria Flávia Barbosa. Amazônia em Imagens: sobre uma educação visual pela revista National Geographic. Interdisciplina, 2024. No prelo.
COSGROVE, Denis. Mundos de significados: geografia cultural e imaginação. In: CORRÊA, Roberto Lobato; ROSENDAHL, Zeny. Geografia cultural: uma antologia. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012. p. 105-119.
DALLAGNOLI, Astrid Nicoly. O globo terrestre na National Geographic: sobre uma cultura visual nos discursos de imagens publicitárias. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2023.
DELLA DORA, Veronica. Putting the world into a box: a geography of nineteenth century ‘Travelling Landscapes’. Geografiska Annaler, [s. l.], v. 89, p. 287-306, 2007.
DELLA DORA, Veronica. Travelling landscape-objects. Progress in Human Geography, [s. l.], v. 33, n. 3, p. 334-354, 2009.
DUSSEL, Inés. La verdad em la imagen propagandística: reflexiones sobre un corpus enigmático (Westerbork, 1944). Historia y Memoria de la Educación, Málaga, v. 8, p. 23-58, 2018.
GOMES, Sidmar Silveira. Do governo pela infância: o teatro infantil e o aprimoramento do indivíduo. In: AQUINO, Julio Groppa. Foucault, arquivo, educação: dez pesquisas. São Paulo: FEUSP, 2020. p. 169-202.
HAN, Byung-Chul. No enxame: perspectivas do digital. Petrópolis: Vozes, 2018.
HAWKINS, Stephanie L. American iconographic: National Geographic, global culture, and the visual imagination. EUA: University of Virginia Press, 2010.
HARAWAY, Donna. Primate visions: gender, race, and nature in the world of modern science. New York: Routledge, 1989.
HOLLMAN, Verónica Carolina. Los contextos de las imágenes: un itinerario metodológico para la indagación de lo visual. Espaço e Cultura, Rio de Janeiro: UERJ, n. 36, p. 61-83, jul./dez. 2014.
JANSSON, David R. American national Identity and the progress of the New South in National Geographic Magazine. The Geographical Review, [s. l.], v. 93, n. 3, p. 350-369, jul. 2003.
LUTZ, Catherine A.; COLLINS, Jane L. Reading National Geographic. Chicago: The University of Chicago Press, 1993.
MARÍN-DÍAZ, Dora Lilia; NOGUERA-RAMÍREZ, Carlos Ernesto. O efeito educacional em Foucault: o governamento, uma questão pedagógica? Pro-Posições, Campinas, v. 25, n. 2, p. 47-65, maio/ago. 2014.
MASSEY, Doreen. A mente geográfica. GEOgraphia, Niterói, v. 19, n. 40, p. 36-40, 2017. Dossiê Doreen Massey.
MIRZOEFF, Nicholas. O direito a olhar. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 18, n. 4, p. 745-768, 2016.
OLIVEIRA JR., Wenceslao Machado de. Fotografias dizem do (nosso) mundo: educação visual no encarte Megacidades, do jornal O Estado de São Paulo. In: TONINI, Ivaine Maria et al. (org.) O ensino de geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: UFRGS, 2011. p. 245-257.
OLIVEIRA JR., Wenceslao Machado de. Fotografias, geografias e escola. Signos Geográficos, Goiânia, v.1, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/signos/article/view/60573. Acesso em: 12 jul. 2022.
POLICASTRO, Camila Benatti. "É só um filme": aproximação entre geografia escolar e o outro do/no cinema. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) – Centro de Ciências Humanas e Educação, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2020.
POLICASTRO, Camila Benatti. Imaginações geográficas do futuro: a educação pelas imagens na revista National Geographic Magazine (1888 – 2021). 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2020.
PRATES, Adriana Pedrassa. O encontro arte-museu-educação no jogo entre liberdade e governamento. In: AQUINO, Julio Groppa. Foucault, arquivo, educação: dez pesquisas. São Paulo: FEUSP, 2020. p. 232-266.
ROSE, Gillian. Sobre a necessidade de se perguntar de que forma, exatamente, a geografia é “visual”? Espaço e Cultura, Rio de Janeiro: UERJ, n. 33, p. 197-206, jan./jun. 2013.
SOUZA, Daniel Rodrigo Meirinho. A fotografia enquanto representação do real: a identidade visual criada pelas imagens dos povos do Médio-Oriente publicadas na National Geographic. [s. l.: s. n.], 2010. Disponível em: https://www.bocc.ubi.pt/pag/souza-daniel-a-fotografia-enquanto-representacao-do-real.pdf. Acesso em: 24 maio 2024.
SAID, Edward W. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
THE PAPER tiger television's art, activism and analysis series: Donna Haraway reads 'National Geographic' on primates; Ted Koppel's long march as viewed by Dan Rabbit. Town Meeting TV, [s. l.], 2010. Disponível em: https://www.cctv.org/watch-tv/programs/donna-haraway-reads-national-geographic-primates-ted-koppels-long-march-viewed-dan. Acesso em: 02 de março de 2022.
TRÖHLER, Daniel. Educationalization of social problems and the educationalization of the modern world. Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory. Singapore: Springer Science+Business Media, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/301915232_Educationalization_of_Social_Problems_and_the_Educationalization_of_the_Modern_World. Acesso em: 31 jul. 2021.
TRÖHLER, Daniel. Pestalozzi y la educacionalización del mundo. Barcelona: Octaedro, 2014.
VASCONCELLOS, Bruna; GOLDCHMIT, Sara Miriam. Narrativas visuais fotográficas na revista National Geographic Brasil: um estudo de caso. InfoDesign: Revista Brasileira de Design da Informação, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 143-156, 2019.
XAVIER, Marcus Vinícius de Lima; CHAVES, Ana Paula Nunes. O contexto das imagens nas capas da revista National Geographic Brasil. PESQUISAR - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia, Florianópolis, v. 10, p. 42-56, 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PerCursos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.