Analysis of the pedagogical approach of the Physical-Natural Component water in geographical research (1990-2024)
DOI:
https://doi.org/10.5965/19847246262025e0108Keywords:
natural physical component (CFN), water, geography, state of knowledgeAbstract
To understand how the Physical-Natural Component (CFN) water has been addressed in Postgraduate work in Geography, a State of Knowledge of theses and dissertations in Geography that address this theme, from 1990 to 2024, was carried out. Among the research parameters, 29 works, 24 dissertations and 5 theses were selected. The Federal University of Goiás stood out as a center of research on Water in Geography. The themes that stood out the most were: “Hydrography”, a theme that covered 45% of the investigations, “Analysis of Physical-Natural Themes” with 27.5% and “Teaching of Water, Environment and Perception” with 27.5%. The role of the School as a center of investigations (95%) and the diversified nature of the approach to water, in the tools, languages and methodologies appropriated by teachers and students, were attested. The predominant methodology was participatory research, which took place through classroom observation, lectures, workshops and workshops. The research demonstrates the interest that students have in their surroundings. The teaching of water in Geography should be based on the everyday perception that students carry with them. Through this, they can confront social and natural phenomena, stimulating the formation of geographic thinking. The research has several constructive points in specific analyses, and it is necessary to evolve the academic dialogue of this knowledge already formed, so that the teaching of Water in Geography can evolve.
Downloads
References
ANDRADE, Mizant Couto. Água, desafio sócio-ambiental para a educação no século XXI. 2004. 140 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26946 Acesso em: 15 abr. 2023.
BATISTA, Ana Néri Cavalcante. Análise dos temas água e recursos hídricos em livros didáticos de Geografia e práticas docentes no ensino médio de escolas públicas no Curimataú Ocidental da Paraíba. 2013. 169 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5824?locale=pt_BR. Acesso em: 14 abr. 2023.
BORGES, Mavistelma Teixeira Carvalho. A construção de conceitos no ensino de Geografia por meio do trabalho de campo em bacia hidrográfica. 2018. 271 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Programa de Pós-Graduação em Geografia, Instituto de Estudos Socioambientais (IESA), Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/9093 . Acesso em: 14 abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 abr. 2023.
CRUZ, Elisa Regina. Climatologia geográfica e docência escolar nas escolas municipais de Jataí-Go. 2017. 152 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal de Goiás, Jataí, 2017. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/7251 . Acesso em: 15 abr. 2023.
DIAS, Juliana Alves. O ensino da hidrografia no contexto da geografia escolar. 2019.152 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Filosofia, Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2019. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/7251. Acesso em: 15 abr. 2023.
FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
LEAL, Priscila de Souza. A problemática ambiental na Geografia Escolar: a sustentabilidade em questão. 2022. Trabalho de Conclusão de curso (Graduação em Geografia) – Instituto de Estudos socioambientais da Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2022.
LEAL, Priscila de Souza; PEDROSA, Rebecca Micaely Alves. O componente físico natural água na geografia escolar. In: FÓRUM NACIONAL NEPEG DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE GEOGRAFIA, 11., Goiânia, 2022. Anais [...]. Goiânia, v. 5, n. 5, p. 439-452, 2022. Tema: Pesquisas e métodos na formação de professores de geografia. Disponível em: https://nepeg.com/newnepeg/wp-content/uploads/2022/10/O-COMPONENTE-FISICO-
NATURAL-AGUA-NA-GEOGRAFIA-ESCOLAR.pdf. Acesso em: 10 abr. 2023.
MANN, Peter H. Métodos de investigação sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1975
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MEDEIROS, Paulo César. Educação para a gestão social das águas. 2005. 194 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal do Paraná, Paraná, 2005. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/33583?show=full. Acesso em: 10 abr. 2023.
MORAIS, Eliana Marta Barbosa de. O ensino das temáticas físico-naturais na geografia escolar. 2011. 286 f. Tese (Doutorado em Geografia Humana) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-13062012-122111/. Acesso em: 10 mar. 2023
NASCIMENTO, Rafaela Araújo do. A paisagem da bacia hidrográfica do Rio Corrente-PI e suas modificações pela lente das crianças do ensino fundamental. 2016. 85 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Ciências Humanas, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2016. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/19892. Acesso em: 15 abr. 2023.
PAIXÃO, Tiago Noqueira. O ensino do componente físico-natural clima na geografia
escolar: a escala como fundamento conceitual. 2018. 137 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Programa de Pós-Graduação em Geografia, Instituto de Estudos Socioambientais (IESA), Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/9149. Acesso em: 15 abr. 2023.
PEDROSA, Rebecca Micaely Alves. Percepção ambiental sobre as formas de utilização da água pelas crianças de escola pública e privada da cidade de Mossoró (RN). 2020. 131 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Programa de Pós-Graduação em Geografia, Faculdade de Ciências Economicas (FACEM), Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, 2020 Disponível em: https://www.uern.br/controledepaginas/ppgeo-dissertacoes/arquivos/3645dissertaa%E2%80%A1a%C6%92o...._rebecca.pdf. Acesso em: 15 abr. 2023.
RIVAROLI, Simone Portelinha. O ensino de fundamentos de climatologia nos livros didáticos de geografia do terceiro e quarto clclo do ensino fundamental. 2016. 128 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2016. Disponível em: http://guaiaca.ufpel.edu.br:8080/handle/prefix/4772. Acesso em: 15 abr. 2023.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1891/1891162750 04.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.
SANTOS, Heleno Ferreira dos. A degradação ambiental do Córrego Ribeirão Preto: uma proposta metodológica para o ensino de geografia no ensino médio. 2014. 207 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Geociências e ciências exatas, Universidade do Estado de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/110579. Acesso em: 15 abr. 2023.
SANTOS, Desidério Garcia. Produção do livro paradidático “Grandes Reservatórios do Seridó Potiguar”. 2017. 125f. Dissertação (Mestrado Profissional em Geografia) – Centro de Ensino Superior do Seridó, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.
SEGALA, Fernando José. O processo ensino de geografia a partir da hidrografia de Francisco Beltrão, PR. 2017. 145 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Francisco Beltrão, 2017. Disponível em: https://tede.unioeste.br/handle/tede/3003. Acesso em: 15 abr. 2023.
SHULMAN, Lee. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, Granada, España, ano 9, n. 2, p. 1-30, 2005. Disponível em: https://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART1.pdf. Acesso em: 12 mar. 2019.
SOARES, Magda Becker; MACIEL, Francisca. ALFABETIZAÇÃO: série estado do conhecimento. Brasília: Mec, 2000. 173 p. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ceale.fae.ufmg.br/files/uploads/Random/ABEC/Publica%C3%A7%C3%B5es/Relatorio.pdf. Acesso em: 18 jul. 2025.
SOUZA, Rondinelly Pereira de. Percepção e ambiente: o lugar e a paisagem na percepção dos estudantes das comunidades de várzea na Escola Municipal Nossa Senhora do Perpétuo Socorro (Tefé-AM). 2018. 119 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2018.
SOUZA, Anny Catarina Nobre; CARVALHO, Andreza Tacyana Felix. O estudo das águas na formação de professores de geografia em face da base nacional comum curricular no Brasil. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 10, n. 20, p. 435-454, 2020. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/934. Acesso em: 9 abr. 2023.
XAVIER, Maria Pereira da Silva. O estudo dos componentes físico-naturais e o desenvolvimento do pensamento geográfico no ensino médio. 2024. 230 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Estudos Socioambientais, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PerCursos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.