"Heroes never die": the constitution of the rapper's social position at the beginning of the 21st century
DOI:
https://doi.org/10.5965/19847246252024e0304Keywords:
popular music, rap, brazilian popular culture, brazilian rapper, symbolic productionAbstract
The article aims to reflect on the constitution of the symbolic position of the Brazilian rapper from the beginning of the 21st century, analyzing two songs by groups from this period: "Us heróis não morrem", by Alvos da Lei; and "Programado pra morre", by Trilha Sonora do Gueto. The aim is to reflect on the symbolic force of this artistic production, which brings revelations about society, accommodates characters in specific ethical conducts, attributes and offers meanings, categories and senses that come to life beyond the musical genre and which, in this sense, characterize the rapper's charisma.
Downloads
References
D’ANDREA, Tiarajú. A formação de sujeitos periféricos: cultura e política na periferia de São Paulo. 2013. Tese (Doutorado em Sociologia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
DOIS dias antes. Intérprete e compositor: Gilmar. In: SEJA como Deus quiser. Intérprete e compositor: Dimenó, Grand. São Paulo: Sky Blue, 2002. 1 CD, faixa 1.
GATTI, Vanessa. Mente engatilhada: a formação do rap nacional gangsta. 2023. Tese (Doutorado em Sociologia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, USP, São Paulo, 2023.
GILROY, Paul. O Atlântico negro: modernidade e a dupla consciência. São Paulo: Editora 34, 2001.
GRINGOS PODCAST: MR Grande-E (DRR Posse) Gringos Podcast #14. [Locução de]: Gringo e Erik Jay. [S.l.]: Gringos Podcast, 2021. 1 vídeo (87 min). Publicado pelo canal Gringos Podcast. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=VBKfX9FknvQ&t=8135s. Acesso em: 13 fev. 2024.
ISSO AQUI é uma guerra. Intérprete e compositor: Facção Central. In: VERSOS sangrentos. Intérprete e composição: Facção Central. São Paulo: Five Special, 1999. 1 CD, faixa 4.
MACEDO, Márcio. Hip-Hop SP: the creation of peripheral culture in Brazil (1984-2003). 2024. Tese (Doutorado em sociologia) – The New School for Social Research, New York City, 2024.
MACEDO, Márcio. Hip-Hop SP: transformações entre uma cultura de rua, negra e periférica. In: Kowarick, Lúcio (org.). Pluralidade urbana em São Paulo: vulnerabilidade, marginalidade, ativismos sociais. São Paulo: Editora 34, 2016. p. 23-54.
MANDRAKE. “Peguei ódio pelo rap, mas certo dia Deus me tocou…” Dimenó- Alvos da Lei. Rap Nacional, [S. l.], 2012. Disponível em: https://www.rapnacional.com.br/peguei-odio-pelo-rap-mas-certo-dia-deus-me-tocou-dimeno-alvos-da-lei. Acesso em: 10 fev. 2024.
OLIVEIRA, Acauam. Prefácio. In: RACIONAIS MC´S: sobrevivendo no inferno. São Paulo: Companhia das Letras, 2018. p. 19-37.
OLIVEIRA, Acauam. O Fim da canção? Racionais MC’s como efeito colateral do sistema cancional brasileiro. 2015. Tese (Doutorado em Sociologia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, USP, São Paulo, 2015.
PROGRAMADO pra morre. Intérprete e compositor: Kaskão, Karate, Bocão e X-Bacon. In: US fraco num tem veiz. Intérprete e compositor: Trilha Sonora do Gueto. São Paulo: SkyBlue, 2004.
RACIONAIS Mc’s - Entrevista completa ao Yo! MTV Rap (Vídeo Oficial) [HD], [S. l.: s. n.], 2017. 1 vídeo (44 min). Publicado pelo canal Gringos Podcast. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=VBKfX9FknvQ&t=8135s. Acesso em: 13 fev. 2024.
SOBREVIVENDO no Inferno. Intérprete e compositor: Racionais MC´s. São Paulo: Cosa Nostra, 1997.
TAKAHASHI, Henrique. Evangelho segundo Racionais: ressignificações religiosas, políticas e estético-musicais nas narrativas do rap. 2014. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.
US HERÓIS não morrem. Intérprete: Dimenó, Grand e Cicatriz. Compositor: Dimenó. In: SEJA como Deus quiser. Intérprete e compositor: Alvos da Lei. São Paulo: Sky Blue, 2002, 1 CD, faixa 2.
UM LUGAR em decomposição. Intérprete e compositor: Facção Central. In: ESTAMOS de luto. Intérprete e composição: Facção Central. São Paulo: Five Special, 1998. 1 CD, faixa 3.
VIDA Loka part. 2. Intérprete e compositor: Racionais MC´s. In: NADA como um dia depois de outro dia. Intérprete e compositor: Racionais MC´s. São Paulo: Cosa Nostra, 2002
WEBER, Max. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia. Brasília: Editora da Universidade de Brasília: São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 1999.
WILLIAMS, Raymond. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 PerCursos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.