Gramsci 's contribution to research on the education project of the bourgeois class in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246252024e0212

Keywords:

Gramsci, public education, bourgeois class

Abstract

This article, bound to a project funded by the Research Support Foundation of Minas Gerais, addresses the theoretical-methodological contribution of Antonio Gramsci to the research on the project of the bourgeois class for public education. In this sense, the article i) highlights the author's contribution to knowledge production and its purpose; ii) points out the central concepts for the analysis of the mentioned object; iii) presents examples of the performance of the bourgeoisie to order the schooling of the working class. Emphasizing that education needs to be addressed concerning hegemony, the article alludes that the topicality of Gramsci's thought also lies in the definition of elements for the construction of the anti-capitalist project of education committed to human emancipation.

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Author Biographies

André Silva Martins, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professor do  Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).

Mônica Dias Medeiros Pires, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Professora do Colégio de Aplicação João XXIII da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).

Mônica Jardim Lopes, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Professora da Prefeitura Municipal de  Juiz de Fora - MG.

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Published

2024-08-07

How to Cite

MARTINS, André Silva; PIRES, Mônica Dias Medeiros; LOPES, Mônica Jardim. Gramsci ’s contribution to research on the education project of the bourgeois class in Brazil. PerCursos, Florianópolis, v. 25, p. e0212, 2024. DOI: 10.5965/19847246252024e0212. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/percursos/article/view/24666. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê 2024/2 “As contribuições teórico-metodológicas de Lenin e Gramsci para a educação contemporânea"