Permanent health education in elderly care: integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246242023e0124

Keywords:

permanent health education , primary health care, health of the elderly

Abstract

The increase in the elderly population has changed the demographic and epidemiological profile of Brazilian society with repercussions on all public policies. In the Unified Health System (SUS), it requires reorganization of services to respond to the diversity of demands aimed at promoting and recovering health in all life cycles. Faced with this new reality, it is necessary to encourage new skills in professionals to develop care practices that focus on the multidimensional aspects inherent in the health of the elderly. The implementation of Continuing Education can favor the reconstruction of the concept of health for the elderly and the construction of a praxis that promotes an expanded clinic, oriented towards meeting the peculiarities of this population segment. Method: This is an integrative review study with the objective of knowing the scientific production on permanent education in the health care of the elderly in Brazil, from 2004 to 2020, developed in the primary health care of the SUS. After analyzing the scientific production obtained from multidisciplinary and health sciences databases, eight publications were selected for this study. Results: It was identified that women, nurses, affiliated with higher education institutions, stand out in the study of EPS in health care actions for the elderly. There is also little knowledge of professionals about the aging process, which is associated with work overload, turnover of PHC professionals, lack of prioritization of management on the health of the elderly and health education processes; make it difficult to carry out EPS in the territories, harming the development of the expanded clinic in the health of the elderly population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jucema Galisa Gomes da Costa, Secretaria de Estado de Saúde do Rio de Janeiro - SES/RJ

Mestre em Saúde Coletiva pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ. Coordenadora da Área Técnica de Saúde do Idoso da Secretaria de Estado de Saúde do Rio de Janeiro - SES/RJ.

Michele Nacif Antunes, Universidade Federal do Espiríto Santo - UFES

Doutora em Saúde Coletiva pela Universidade Federal do Espiríto Santo - UFES.

Michele Soltosky Peres, Universidade Federal Fluminense – UFF

Doutora em Linguistica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ. Professora da Universidade Federal Fluminense – UFF.

References

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria n. 2.436, de 21 de setembro de 2017. Aprova a Política Nacional de Atenção Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes para a organização da Atenção Básica, no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2017. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2017/prt2436_22_09_2017.html. Acesso em: 2 set. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Orientações técnicas para a implementação da linha para Atenção Integral à Saúde da Pessoa Idosa no sistema Único de Saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2018.

BRASIL. Ministério da Saúde. Sociedade Beneficente Israelita Brasileira Albert Einstein. Atenção Integral à Saúde da Pessoa Idosa. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2019. p. 56-56.

CECCIM, R. B. Educação permanente em saúde: desafio ambicioso e necessário. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, [s. l.], v. 9, p. 161-168, 2005.

CHAIMOWICZ, F. A saúde dos idosos brasileiros às vésperas do século XXI: problemas, projeções e alternativas. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 184-200, abr. 1997.

CLOSS, V. E.; SCHWANKE, C. H. A. A evolução do índice de envelhecimento no Brasil, nas suas regiões e unidades federativas no período de 1970 a 2010. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, [s. l.], v. 15, n. 3, p. 443-458, set. 2012.

FERREIRA, L. et al. Educação permanente em saúde na atenção primária: uma revisão integrativa da literatura. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 43, n. 120, p. 223-239, mar. 2019.

MENDES, K. D. S.; SILVEIRA, R. C. de C. P.; GALVÃO, C. M. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto & Contexto - Enfermagem, [s. l.], v. 17, n. 4, p. 758-764, dez. 2008.

MENDONÇA, F. T. N. F. de et al. Health education with older adults: action research with primary care professionals. Revista Brasileira de Enfermagem, São Paulo, v. 70, n. 4, p. 792-799, ago. 2017.

MERHY, E. E.; FEUERWERKER, L. C. M. Educação permanente em saúde: educação, saúde, gestão e produção do cuidado. Bahia: UFBA, 2014.

MICCAS, F. L.; BATISTA, S. H. S. da S. Educação permanente em saúde: metassíntese. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 48, n. 1, p. 170-185, fev. 2014.

MOTTA, L. B. da; AGUIAR, A. C. de. Novas competências profissionais em saúde e o envelhecimento populacional brasileiro: integralidade, interdisciplinaridade e intersetorialidade. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 12, n. 2, p. 363-372, abr. 2007.

MOTTA, L. B. da; AGUIAR, A. C. de; CALDAS, C. P. Estratégia saúde da família e a atenção ao idoso: experiências em três municípios brasileiros. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 27, n. 4, p. 779-786, abr. 2011.

NOGUEIRA, I. S. et al. Planejamento local de saúde: atenção ao idoso versus educação permanente em saúde. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 31, n. 5, p. 550-557, 2018.

NOGUEIRA, I. S.; BALDISSERA, V. D. A. Continuing health education in elderly care: difficulties and facilitators of the Family Health Support Center. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 22, n. 2, p. 01-09 14 jun. 2018.

OLIVEIRA, A. S. Transição demográfica, transição epidemiológica e envelhecimento populacional no Brasil. Hygeia - Revista Brasileira de Geografia Médica e da Saúde, [s. l.], v. 15, n. 32, p. 69-79, 1 nov. 2019.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). Relatório mundial de envelhecimento e saúde. Genebra: OMS, 2015.

SECRETARIA DE SAÚDE DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Subsecretaria Geral. Educação e Formação em Saúde. Bases para diálogos e reflexões em educação permanente em saúde. Rio de Janeiro: SESRJ, 2018. Disponível em: https://www.saude.rj.gov.br/educacao-e-formacao-em-saude/publicacoes/2018/01/bases-para-dialogos-e-reflexoes-em-educacao-permanente-em-saude. Acesso em: 10 mar. 2023.

SOUZA, M. T. de; SILVA, M. D. da; CARVALHO, R. de. Integrative review: what is it? how to do it? Einstein (São Paulo), São Paulo, v. 8, n. 1, p. 102-106, mar. 2010.

TECHERA, M. P. et al. Significados que le atribuyen al envejecimiento activo y saludable un grupo de personas mayores que viven en comunidad. Texto & Contexto - Enfermagem, [s. l.], v. 26, n. 3, p. 01-09. 21 ago. 2017.

VANTI, N. A. P. Da bibliometria à webometria: uma exploração conceitual dos mecanismos utilizados para medir o registro da informação e a difusão do conhecimento. Ciência da Informação, [s. l.], v. 31, n. 2, p. 369-379, ago. 2002.

Published

2023-07-20

How to Cite

COSTA, Jucema Galisa Gomes da; ANTUNES, Michele Nacif; PERES, Michele Soltosky. Permanent health education in elderly care: integrative review. PerCursos, Florianópolis, v. 24, p. e0124, 2023. DOI: 10.5965/19847246242023e0124. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/percursos/article/view/22651. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê “A multidimensionalidade das velhices: perspectivas do envelhecimento nas agendas do século XXI”