Music, whiteness and experimentalism: critical perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984724622502021319

Keywords:

whiteness, whiteness' narcissistic pact, experimental music, decolonial studies

Abstract

This paper approaches the perpetuation of epistemic racism in the musical field, from the colonial period to the contemporary contexts. By looking at universalizing assumptions linked to the focus on the materiality of sound, apart from socio-political contextual implications, tensions and incompatibili-ties between musical experimentalism and political activism are delineated. Finally, the article points out recent initiatives of decolonial potential in the experimental context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe Merker Castellani, Universidade Federal de Pelotas – UFPel

Mestre e doutor em música pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Professor da Universidade Federal de Pelotas – UFPel.

Manuel Pessoa de Lima

Doutor em Performer-Composer pelo California Institute of the Arts –CalArts, Estados Unidos.

References

AMORIM, Humberto. A carne mais barata do mercado é a carne negra: comércio e fuga de escravos músicos nas primeiras décadas do Brasil oitocentista (1808-1830). Opus, [s.l.], v. 23, n. 2, p. 89-115, 2017.

AGAWU, Kofi. Tonality as a colonizing force in Africa. In: RADANO, Ronald; OLANIYAN, Tejumola (eds.). Audible empire: music, global politics, critique. Durham: Duke University, 2016. p. 352 - 374.

BARRY, Robert. Starting from scratch: Cornelius Cadrew and the Orchestra as Insurgency. Red bull Music Academy. [s.l.], 2015. Disponível em: https://daily.redbullmusicacademy.com/2015/02/cornelius-cardew-feature. Acesso em: 01 fev. 2021

BENTO, Maria Aparecida. Branqueamento e branquitude no Brasil. In: BENTO, Maria Aparecida; CARONE, Iray (org.). Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petropólis: Editora Vozes, 2016. p. 27 - 60.

BENTO, Maria Aparecida. Pactos narcísicos no racismo: branquitude e poder nas organizações empresariais e no poder público. 2002. Tese. (Doutorado em Psicologia) – USP, São Paulo, 2002.

CAGE, John. Composition as process: part II: indeterminacy (1958). In: STILES, Kristine; SELZ, Peter. Theories and documents of contemporary art. Berkeley: University of California Press, 2012. p. 831 - 833.

CAMINHA, Pero Vaz de. A carta de Pero Vaz De Caminha. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 1500. Disponível em: http://objdigital.bn.br/Acervo_Digital/livros_eletronicos/carta.pdf. Acessado em: 23 fev. 2021.

CAMPESATO, Lílian. Discursos e ideologias do ‘experimentalismo’ na música do pós-guerra. Revista Poiésis, Nitéroi: UFF, n. 25, p. 43-64, 2015.

CAMPESATO, Lílian; IAZZETTA, Fernando. Práticas Locais, discursos universalizantes. In: FIGUEIRÓ, Cristiano Severo. Desobediência sonora. Salvador: UFBA, 2019. p. 15 - 72.

CADREW, Cornelius. Stockhausen serves imperialism and other articles. New York: Primary Information, 2020.

CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. Tese. (Doutorado em Educação) – USP, São Paulo, 2005.CORUJA, Antônio Álvares Pereira. Antigualhas: reminiscências de Porto Alegre. Companhia União de Seguros: Porto Alegre, 1983.

COX, Christoph. Sonic flux: sound, art, and metaphysics. Chicago: University of Chicago, 2018.

DÁVILA, Jerry. Diploma de brancura: política social e racial no brasil – 1917 - 1945. São Paulo: UNESP, 2006.

ERICSON, Raymond. Showcase offers music of Germany. New York Times, New York, p. 29, Apr. 1964. Disponível em: https://timesmachine.nytimes.com/timesmachine/1964/04/30/97179631.html?pageNumber=29. Acessado em: 02 fev. 2021

FERRAZ, Silvio. Música e repetição. São Paulo: Educ, 1998.

FERRAZ, Silvio. Livro das sonoridades [notas dispersas sobre composição]. Rio de Janeiro: 7Letras, 2005.

FLYNT, Henry. Fight Musical Decoration of Fascism! Fluxus Debirs. [s.l.], 1985. Disponível em: http://id3419.securedata.net/artnotart/fluxus/hflynt-fightmusicaldecor.html. Acesso em: 20 fev. 2021.

GILROY, Paul. O atlântico negro. São Paulo: 34, 2001.

GOEHR, Lydia. The imaginary museum of musical works: an essay in the philosophy of music. New York: Oxford University Press, 2007.

HOLLER, Marcos Tadeu. O mito da música nas atividades da Companhia de Jesus no Brasil colonial. Electronic Musicological Review, [s.l.], v. XI, p. 01-07, Sept. 2007. Disponível em: http://www.rem.ufpr.br/_REM/REMv11/01/1-Holler-Jesuitas.pdf. Acesso em: 10 fev. 2021.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Desigualdades sociais por raça ou cor. Rio de Janeiro: IBGE, 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2101681. Acesso em: 23 fev. 2021.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Brasil: 500 anos de povoamento: apêndice: estatísticas de 500 anos de povoamento. Rio de Janeiro: IBGE, 2000. Apêndice: Estatísticas de 500 anos de povoamento. Disponível em: https://brasil500anos.ibge.gov.br/estatisticas-do-povoamento/imigracao-por-nacionalidade-1884-1933.html. Acesso em: 23 fev. 2021.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

LANDY, Leigh. What’s the matter with today’s experimental music? organized sound too rarely heard. Reino Unido: Taylor & Francis, 2017.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUE, Ramón (orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018. p. 29 - 57.

MELLO, Tânia Neiva. Mulheres brasileiras na música experimental: uma abordagem feminista. 2018. Tese. (Doutorado em Música) – UFPB, João Pessoa, 2018.

NÓBREGA, Manoel da. Cartas do Brasil e mais escritos. Coimbra: Universidade de Coimbra, 1955.

NOGUEIRA, Isabel Porto. Metodologias da impermanência em escuta, diálogo e criação: pesquisa e prática artística feminista. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 29., Pelotas, 2019. Anais [...]. Pelotas: ANPPOM, 2019.

PIEKUT, Benjamin. “Demolish Serious Culture!”: Henry Flynt and Workers World Party. In: ADLINGTON, R (ed.). Sound commitments: Avant-garde Music and the Sixties. New York: Oxford University Press, 2009.

ROSA, Marcus Vinicius de Freitas. Além da invisibilidade: história social do racismo em Porto Alegre durante o pós-abolição (1884-1918). 2014. Tese. (Doutorado em História) – UNICAMP, Campinas, 2014.

SCHAEFFER, Pierre. Traité des objets musicaux: essai interdisciplines. Paris: Éditions du Seuil, 1966.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In:

SANTOS, Boaventura de Sousa; Meneses, Maria Paula (orgs). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

SANTOS, Antônio Bispo dos. Colonização, quilombos: modos e significados. Brasília: UNB, 2015.

SANTOS, Antônio Carlos dos. Os músicos negros: escravos da Real Fazenda de Santa Cruz no Rio de Janeiro. São Paulo: Annablume: FAPESP, 2009.

SCHUCMAN, Lia Vainer. Entre o “encardido, o “branco” e o braquíssimo: raça, hierarquia e poder na construção da branquitude paulistana. São Paulo: Veneta, 2020.

SILVA, Rosa Aparecida do Couto. Itamar Assumpção e a encruzilhada urbana: negritude e experimentalismo na Vanguarda Paulista. 2020. Tese. (Doutorado em História) – UNESP, Franca, 2020

SOLOMOS, Makis. Da música ao som, a emergência do som na música dos séculos XX e XXI – uma pequena introdução. ARJ, Natal: UFRN, v. 2, n. 1, p. 54-68, 2015.

STOEVER, Jennifer Lynn. The sonic color line: race and the cultural politics of listening. New York: New York University Press, 2016.

THOMPSON, Marie. Whiteness and the ontological turn in sound studies. Parallax, Reino Unido: Taylor & Francis, v. 23, n. 3, p. 266-282, 2017. p. 266-282.

Published

2021-12-22

How to Cite

CASTELLANI, Felipe Merker; LIMA, Manuel Pessoa de. Music, whiteness and experimentalism: critical perspectives. PerCursos, Florianópolis, v. 22, n. 50, p. 319–351, 2021. DOI: 10.5965/1984724622502021319. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/percursos/article/view/19757. Acesso em: 30 jun. 2024.