Decolonial artistic as a potential for recreation of worlds: places to re-exist and re-think oneself

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984724622502021043

Keywords:

artists, art, decoloniality, re-existence praxis, creativity

Abstract

This theoretical essay aims to dialogue about art and the artist, based on the contributions of Latin American intellectuals, and promote an analysis of these contributions with the category of the praxis of re-existence. By bringing decolonial reflections into this subject, these authors expand the possibilities of understanding the artist and the art, from Latin America. These intellectuals are Adolfo Alban Achinte, painter and Afro-Colombian researcher, Alfredo Bosi, Brazilian literary historian, and Enrique Dussel, Argentinean philosopher. In the presented reflections about the artistic doing, we recognized its resistance possibilities from the colonial modern power, and the artists recognized as individuals who can contribute to the desired transformations in the decoloniality. We have highlighted some characteristics, such as creative intelligence, critical reflection, relation with time and the capacity of expressing oneself and their environment, considered tools to re-create other logics of being in the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gisele Cristina Voss, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR

Mestre em Desenvolvimento Regional pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná -UTFPR. Psicóloga do trabalho na Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR.

Franciele Clara Peloso, The Federal University of Technology – Parana (UTFPR)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Professora do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR.

References

ALBÁN ACHINTE, Adolfo. Artistas indígenas y afrocolombianos: entre las memorias y las cosmovisiones: estéticas de la re-existencia. In: PALERMO, Zulma. (org.). Arte y estética en la encrucijada descolonial. Buenos Aires: Del Signo, 2009. p. 83-112.

ALBÁN ACHINTE, Adolfo. Pedagogías de la re-existencia: artistas indígenas y afrocolombianos. In: WALSH, Catherine. Pedagogías decoloniais: practicas insurgentes de resistir, (re) existir y (re) vivir. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2013. Tomo I. p. 443-468.

ALBÁN ACHINTE, ADOLFO. Prácticas creativas de re-existencia: más allá del arte… el mundo de lo sensible. 1. ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Del Signo, 2017.

BOSI, Alfredo. Reflexões sobre a arte. 2. ed. São Paulo: Ática, 1986.

BOSI, Alfredo. Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

BOSI, Alfredo. Entrevista com Alfredo Bosi. Metamorfoses - Revista de Estudos Literários Luso-Afro-Brasileiros, Rio de Janeiro: UFRJ, v. 8, p. 280-293, 2007. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/metamorfoses/article/viewFile/21773/12117. Acesso em: 25 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.35520/metamorfoses.2007.v8n1a21773

CAMNITZER, Luis. O artista, o cientista e o mágico. Mediação artística. Revista Humboldt Digital, São Paulo: Goethe Institut, v. 104 p. 45-47, dez. 2011. Disponível em: http://www.goethe.de/wis/bib/prj/hmb/the/156/pt8622845.htm. Acesso em: 20 mar. 2020.

DUSSEL, Enrique. Oito ensaios sobre cultura latino-americana e libertação (1965-1991). São Paulo: Paulinas, 1997.

DUSSEL, Enrique. Filosofia de la liberación. Bogotá: Editorial Nueva América, 1996.

FANON, Frantz. Piel negra, mascaras blancas. Buenos Aires: Schapire Editor S.R.L, 1974.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 69. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

GÓMEZ, Pedro Pablo. Decolonialidad estética: geopolíticas del sentir el pensar y el hacer Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 369-389, maio/ago. 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/gearte/article/view/92910/53219. Acesso em: 17 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.22456/2357-9854.92910

LANDER, Edgardo (org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales, perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, 2000.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (orgs.). El Giro Decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editore: Universidad Central: Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos: Pontificia Universidad Javeriana: Instituto Pensar, 2007. p. 127-166.

MASP. Museu de Artes de São Paulo Assis Chateubriand. História indígenas. [São Paulo], jul. 2020. Disponível em: https://masp.org.br/seminarios/historias-indigenas-2020. Acesso em: 20 fev. 2021.

MIGNOLO, Walter D. Novas reflexões sobre a ideia de América Latina: a direita, a esquerda e a opção descolonial. Cad. CRH, Salvador, v. 21, n. 53, p. 237-250, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-49792008000200004&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 27 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-49792008000200004

MIGNOLO, Walter D. Aiesthesis decolonial. CALLE14: Revista de investigación en el campo del arte, Bogotá, v. 4, n. 4, p. 10-25, jan./jun. 2010. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/c14/article/view/12. Acesso em: 01 jul. 2019.

MIGNOLO, Walter D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. RBCS. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 32, n. 94, p. 1-18, jun. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-69092017000200507&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 05 jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.17666/329402/2017

PALERMO, Zulma (org.). Arte y estética en la encrucijada descolonial. Buenos Aires: Del Signo, 2009.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad y modernidad-racionalidad. In: BONILLO, Heraclio (comp.). Losconquistados. Bogotá: Tercer Mundo Ediciones: FLACSO, 1992. p.11-20.Disponível em: https://www.lavaca.org/wp-content/uploads/2016/04/quijano.pdf. Acesso em: 10 fev. 2020.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade, poder, globalização e democracia. Novos Rumos, Marília, Ano 17, n. 37, p. 4-28, 2002. Disponível em: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/novosrumos/article/view/2192/1812. Acesso em: 20 fev. 2020.

QUINTERO, Pablo; FIGUEIRA, Patricia; ELIZALDE, Paz Concha. Uma breve história dos estudos decoloniais: n. 3. São Paulo: MASP Afterall, 2019. Disponível em: https://masp.org.br/uploads/temp/temp-6b4An9oil56DP0KVnRBC.pdf. Acesso em: 15 jun. 2019.

SZURMUK, Mónica; IRWIN, Robert Mckee (coords.). Diccionario de estudios culturales latinoamericanos. México: Siglo XXI Editores, 2009.

VÁZQUEZ, Rolando; BARRERA Contreras, Miriam. Aesthesis decolonial y los tiempos relacionales: entrevista a Rolando Vázquez. Calle 14 Revista De investigación En El Campo Del Arte, Bogotá: v. 11, n. 18, p. 76-93, 2016. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/c14/article/view/10917. Acesso em: 10 jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.c14.2016.1.a06

WALSH, Catherine (org.). Pensamiento crítico y matriz (de)colonial: reflexiones latinoamericanas. Equador: Ediciones Abya Yala, 2005.

WALSH, Catherine. Pedagogías decoloniais: practicas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2013. Tomo I.

Published

2021-12-22

How to Cite

VOSS, Gisele Cristina; PELOSO, Franciele Clara. Decolonial artistic as a potential for recreation of worlds: places to re-exist and re-think oneself. PerCursos, Florianópolis, v. 22, n. 50, p. 043–064, 2021. DOI: 10.5965/1984724622502021043. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/percursos/article/view/19702. Acesso em: 18 jul. 2024.