Accessible visual communication of climate change and its impacts on archaeological cultural heritage

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984724622492021073

Keywords:

audio description, cultural heritage, climate change, IPCC, visual communication

Abstract

Attractive visual images can be a key to communicating effectively according to climate change. Far from cliché photos of melted glaciers, polar bears and chimneys, the topics in the Special Report on 1.5C (SR15) of the Intergovernmental Panel on Climate Change tell a more human and urgent story. It must be clear that the effects of these changes, whether due to anthropic influence or as part of natural cycles, are different for each geographical area and that they provoke and will provoke different forms and degrees on every aspect of life, including the assets of the archaeological cultural heritage. This research seeks to map how the strategy proposed by the Climate Visuals Program, developed and developed by Climate Research, can be adapted to the Brazilian context, promoting access to its content also for people with visual impairments. Through this first approach, there are no longer the next steps to build a digital material that makes visual communication not only attractive, but accessible, of climate change and its impacts on the Archaeological Cultural Heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michelle Mayumi Tizuka, Universidade Federal Fluminense – UFF

Doutoranda em Ciências da Computação na Universidade Federal Fluminense – UFF. Mestre em Geociências e Meio Ambiente pela Universidade Estadual Paulista - UNESP.

Aline dos Santos Ribeiro, Universidade Federal Fluminense – UFF

Mestre em diversidade e inclusão pela Universidade Federal Fluminense – UFF. Consultora autônoma.

References

ABRANET. IBGE: 40 milhões de brasileiros não têm acesso à Internet. [São Paulo]: ABRANET, 2021. Disponível em: https://www.abranet.org.br/Noticias/IBGE%3A-40-milhoes-de-brasileiros-nao-tem-acesso-a-Internet-3345.html?UserActiveTemplate=site#.YJu-w7VKhPY. Acesso em: 04 maio 2021.

BASTOS, Maria Inês de Souza Ribeiro. Inclusão digital e social de pessoas com deficiência: textos de referência para monitores de telecentros. Brasília, DF: UNESCO, 2007.

BECHIR, Thaís Fernanda Carvalho. Proposta de revisão da nota técnica nº 21 do MEC com base em critérios da Gramática do design visual. Revele: Revista Virtual dos Estudantes de Letras, [S.I.], v. 9, p. 14-23, 2015.

BEZERRA DE ALMEIDA, Marcia. O público e o patrimônio arqueológico: reflexões para a arqueologia pública no Brasil. Habitus, Goiânia, v. 1, n. 2, p. 275-295, 2003.

BRASIL. Lei 9.610, de 19 de fevereiro de 1998. Altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 1998. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9610.htm. Acesso em: 25 nov. 2020.

BRASIL. Lei 3.924, de 26 de julho de 1961. Dispõe sobre os monumentosrqueológicos e pré-históricos, sendo considerados bens patrimoniais da União. Brasília: Presidência da República, 1961. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/1950-1969/L3924.htm. Acesso em: 25 nov. 2020.

BRASIL. Lei 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a lei brasileira de inclusão da pessoa, pessoas com deficiência (PcD). Brasília: Presidência da República, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 25 nov. 2020.

BRASIL. Decreto nº 9.522, de 8 de outubro de 2018. Promulga o Tratado de Marraqueche para facilitar o acesso a obras publicadas às pessoas cegas, com deficiência visual ou com outras dificuldades para ter acesso ao texto impresso, firmado em Marraqueche, em 27 de junho de 2013. Brasília: Presidência da República, 2018. Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/635505115/decreto-9522-18. Acesso em: 29 nov. 2020.

BRASIL. Lei 12.187 de 29 de dezembro de 2009. Institui a política nacional sobre mudança do clima - PNMC e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2009/Lei/L12187.htm. Acesso em: 25 nov. 2020.

CAMPOS, Juliano Bitencourt; RODRIGUES, Marian Helen da Silva Gomes; FUNARI, Pedro Paulo Abreu. A multivocalidade da arqueologia pública no Brasil: comunidades, práticas e direito. [Criciúma: Editora UNESC], 2017.

CAMPOS, Luana, MARCHEZINI, Victor, DO AMARAL CUNHA, Ana Paula, GONÇALVES, Demerval Aparecido. A Preservação do Patrimônio Arqueológico frente os Efeitos da Alteração Climática. In: SEMINÁRIO DE PRESERVAÇÃO DO PATRIMÔNIO

ARQUEOLÓGICO, 5., 2019, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: MAST, 2019. p. 152-165.

IBGE. Censo 2010: v. 23. Rio de Janeiro: IBGE, 2010. Disponível em:http://www. censo2010. ibge. gov. br/. Acesso em: 15 fev. 2020.

CHAPMAN, Daniel, CORNER, Adam, WEBSTER, Robin, MARKOWITZ Ezra. Climate visuals: A mixed methods investigation of public perceptions of climate images in three countries. Global Environmental Change, [s.n.], v. 41, p. 172-182, 2016.

CONNELL, Bettye Rose et al. The principles of universal design. [Raleigh]: NCSU, 1997. Disponível em: https://projects.ncsu.edu/ncsu/design/cud/about_ud/udprinciplestext.htm. Acesso em: 20 nov. 2020.

CORNER, Adam, WEBSTER, Robin, TERIETE, Christian. Climate visuals: seven principles for visual climate change communication (based on international social research). Oxford: Climate Outreach, 2015.

DE JESUS, Patricia Braille. Manual do ledor na perspectiva da audiodescrição: uma proposta de leitura acessível. [S.l.: s.n.], 2020. E-book.

FERCANT & YAHTO CONSULTORIA CIENTÍFICA. Programa de Acessibilidade do Patrimônio Cultural Arqueológico. [S.l.: Fercant & Yahto Consultoria Científica], 2020. Disponível em: https://www.fercant.com.br/copia-acoes-educativas. Acesso em: 20 out. 2020.

ICOMOS et al. Carta de Lausanne, carta para a protecção e gestão do património arqueológico, 1990. Cadernos de Sociomuseologia, Lisboa, v. 15, n. 15, p.11, 1999.

KRESS, Gunther; LEEUWEN, T. Van. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006.

LIMA, Francisco Jose de. Introdução aos estudos do roteiro para áudio-descrição: sugestões para a construção de um script anotado. Revista Brasileira de Tradução Visual, Recife, v. 7, n. 7, p. 01-32, 2011.

LIMA, Helena Pinto. Patrimônio para quem? Por uma arqueologia sensível. Revista Habitus-Revista do Instituto Goiano de Pré-História e Antropologia, Goiânia, v. 17, n. 1, p. 25-38, 2019.

LIMA, Francisco Jose de; LIMA, Rosângela, A. F.; GUEDES, Livia C. Em defesa da Áudio-descrição: contribuições da Convenção sobre os Direitos da Pessoa com Deficiência. Revista Brasileira de Tradução Visual, [s.n.], v. 1, 2009. Disponível em: http://www.rbtv.associadosdainclusao.com.br/. Acesso em: 23 maio 2011.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Nota técnica nº 21 / MEC / SECADI /DPEE: orientações para descrição de imagem na geração de material digital acessível – Mecdaisy. Brasília: DPEE: SACADI: MEC, 2012.

MOTTA, Lívia M. V.; ROMEU FILHO, Paulo (org.). Livro da audiodescrição: transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria dos Direitos da Pessoa com Deficiência do Estado de São Paulo, 2010.

NASCIMENTO, Lindiane Faria. A audiodescrição como tecnologia em Livro didático: um guia de orientação aos professores da educação básica. 2017. Dissertação (Mestrado em Diversidade e Inclusão) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2017.

OKUMURA, Maria Lucia Miyake; CANCIGLIERI JUNIOR, Osiris. Engenharia simultânea e desenvolvimento integrado de produto inclusivo: processo de desenvolvimento integrado de produtos orientados para tecnologia assistiva – proposta de framework conceitual. Saarbrücken, (Germany): OmniScriptum GmbH & Co. KG (NEA), 2014. E-book.

SÁ, Luana Rodrigues da Silva; HUBERT, Lídia; NUNES, Jader de Sousa. Introdução à Audiodescrição. Brasília: FUB, 2020.

SALADINO, Alejandra; CAMPOS, Luana; RODRIGUES-CARVALHO, Claudia. Reflexões sobre a prática arqueológica no Brasil do Século XXI. Revista Habitus-Revista do Instituto Goiano de Pré-História e Antropologia, Goiânia, v. 18, n. 1, p. 52-69, 2020.

SALTON, Bruna Poletto, AGNOL, Anderson Dall, TURCATTI, Alissa. Manual de acessibilidade em documentos digitais. Bento Gonçalves: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, 2017. 108 p.

SESANA, Elena, BERTOLIN, Chiara, GAGNON, Alexandre. S.; HUGHES, John. J. Mitigating climate change in the cultural built heritage sector. Climate, [s.n.], v. 7, n. 7, p. 90, 2019.

RIBEIRO, Ligia Maria; BARBOSA, Luciane Maria Molina. Curso básico de audiodescrição: esculpindo imagens com palavras. São Paulo: [s.n.], 01 set. 2020.

RODRIGUES, Leandro. Tecnologia assistiva: o que é e como usar na escola sem saber informática. [S.I.]: Instituto Itard, 2019. Disponível em: https://institutoitard.com.br/tecnologia-assistiva-o-que-e-e-como-usar-na-escola-sem-saber-informatica/. Acesso em: 30 de maio de 2020.

TIZUKA, Michelle Mayumi, RIBEIRO, Aline dos Santos, CANTELE, Fernando Jose, SILVA, Adriana dos Santos. Programa de Acessibilidade do Patrimônio Cultural Arqueológico - primeiras reflexões. In: ENCONTRO NACIONAL DE ACESSIBILIDADE

CULTURAL, 8., 2020, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: [s.n.], 2020. [no prelo]

WANG, Susie; CORNER, Adam; CHAPMAN, Daniel; MARKOWITZ, Ezra. Public engagement with climate imagery in a changing digital landscape, Wires Climate Change, [S.I.:Wiley Online Library], 2008.

ZUSE, Silvana et al. Tecnologias cerâmicas no alto rio Madeira: síntese, cronologia e perspectivas. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi: Ciências Humanas, Belém, v. 15, n. 2, p. 137-161, 2020.

Published

2021-09-10

How to Cite

TIZUKA, Michelle Mayumi; RIBEIRO, Aline dos Santos. Accessible visual communication of climate change and its impacts on archaeological cultural heritage. PerCursos, Florianópolis, v. 22, n. 49, p. 73–94, 2021. DOI: 10.5965/1984724622492021073. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/percursos/article/view/19187. Acesso em: 18 may. 2024.