Interculturality, coloniality and the Guarani people – the search of the Earth without Evil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984724622482021109

Keywords:

Interculturality, Guarani People, Coloniality, Earth without Evils

Abstract

This article aims to invite for a reflection on the colonization processes suffered by the indigenous peoples of Latin America, in particular, the Guarani. The article is characterized as a research of theoretical-epistemological character, and of literature review. We chose the interculture as an epistemological perspective (CANCLINI, 2006) for the construction of a dialogue where cultures don’t overlap one another, but rather dialogue with each other aiming to build new ways of thinking the cultural relations as intercultural processes. We propose a knowledge that privileges the contact between the local and the global culture (GEERTZ, 2009) without having as its orientation the hierarchy of the ways of understanding, doing and promoting the relations between the different cultures that intersect and intertwine. As a final reflection, we present the way/concept of living from the Guarani people, a mystical/religious concept of the “search of the Earth without Evil”. We assume that the search of the earth without evil transforms the way how Guarani Indians see the paths of daily life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Maders, Universidade Federal do Pampa – Unipampa

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria – UFSM. Professora da Universidade Federal do Pampa – Unipampa.

Valdo Barcelos, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Phd em Antropofagia Cultural Brasileira pela Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC. Professor da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

References

BALANDIER, Georges. O contorno: poder e modernidade. [Lisboa]: BERTRAND, 1997.

BATESON, Gregory. Passos hacia uma ecologia de la mente: una aproximación revolucionária a la autocomprensión del hombre Buenos Aires Editorial Planeta, 1985.

BERGAMASCHI, Maria. A.; MENEZES, Luiza. A. Educação ameríndia: a dança e a escola Guarani. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2009.

BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2003.

BORGES, Paulo Porto. Em busca da terra sem mal. Terra Sem Males: jornalismo independente, [s.l.], c2021. Disponível em: https://www.terrasemmales.com.br/em-busca-da-terra-sem-mal(...). Acesso em: 01 out. 2020.

CANCLINI; Nestor. Consumidores e cidadãos. Rio de Janeiro: UFRJ, 2006.

CANCLINI, Nestor G. La sociedad sin relato: antropología y estética de la inminencia. Buenos Aires: Katz Editores, 2009. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvm7bcb0

CANCLINI, Nestor C. Extranjeros en la tecnologia y en la cultura. Buenos Aires: Ariel, 2010.

CASTRO, Eduardo V. de. Encontros. Rio de Janeiro: Beco do AZOUGUE, 2006.

CASTRO, Eduardo V. de. Metafísica canibais: elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo: Cosac & Naify, 2015.

CLASTRES, Hélène. Terra sem mal. São Paulo: Brasiliense, 1978.

CECCHETTI, Elcio; PIOVEZANA, Leonel (org.). Interculturalidade e educação: saberes, práticas e desafios. Blumenau: Edifurb, 2015.

FIGUEIREDO, João. B. A. Educação ambiental dialógica. Fortaleza: Edições UFC, 2007.

FLEURI, Reinaldo M. Intercultura e movimentos sociais. Florianópolis: NUP-UFSC, 1998.

FLEURI, Reinaldo M. Intercultura e educação. Revista Brasileira de Educação-ANPEd, São Paulo: Editores Associados, n. 23, p. 32-37, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200003

FLEURI, Reinaldo M. Educação intercultural: desconstrução de subalternidades em práticas educativas e socioculturais. Florianópolis: UFSC: CNPq, 2007. (Projeto Integrado de Pesquisa, processo CNPq 301810/2006-0, vigência 2007-2010).

FLEURI, Reinaldo M. Relações interculturais, diversidade religiosa e educação: desafios e possibilidades. In: FLEURI; OLIVEIRA; HARDT; CECCHETTI; KOCH, (orgs.). Diversidade religiosa e direitos humanos: conhecer, respeitar e conviver. Blumenau: EDIFURB, 2013. P. 48-59.

FORNET-BETANCOURT, Raul. O intercultural: o problema de sua definição. In: CECCHETTI, Elcio; PIOVEZANA, Leonel. (org.) Interculturalidade e educação: saberes, práticas e desafios. Blumenau: Edifurb, 2015.

GEERTZ, Clifford. O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Petrópopolis: VOZES, 2009.

GOMES, Luana Barth. Em busca da Yvy Mara Ey (terra sem males): a procura por um território de visibilidade através da interculturalidade. Polis [En línea], [s.l.], v. 38, p. 23-xx, 03 sept. 2014. Disponível em: http://journals.openedition.org/polis/10070. Acesso em: 01 out. 2020.

JÁUREGUI, Carlos. Canibalia, calibalismo, antropofagia cultural y consumo em América Latina. Habana: CASA Fondo Editorial Casa de Las Américas, 2005.

LÉVI-STRAUS, Claude. Tristes trópicos. Paris: Plon, 1955.

MADERS, Sandra. Educação Escolar Indígena, Intercultura e Formação de Professores. 2017. p. 160. Tese (Doutorado em Educação) – Programa d Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, 2017.

MARIN, José. Educação intercultural: possibilidades para outro futuro. In: CECCHETTI, Elcio; PIOVEZANA, Leonel. (org.) Interculturalidade e educação: saberes, práticas e desafíos. Blumenau: Edifurb, 2015.

MATURANA, Humberto; DÁVILA, Ximena. El árbol de vivir. Santiago: MVP Editores, 2016.

MELIÀ, Bartomeu. La tierra sin mal de los Guaraní: economía y profecía. Paraguay: Brasil; MIMEO, 1987.

MELIÀ, Bartomeu. El guarani conquistado y reducido. Assunção: Centro de Estudos Antropológicos, 1993.

MELIÀ, Bartomeu. El guarani: experiência religiosa. Assunção: Cepag, 1991.

MELIÀ, Bartomeu. A experiência religiosa guarani. In: MARZAL, Manuel M. O rosto índio de Deus. Petrópolis: Vozes, 1989.

PRADO, Paulo. Retrato do Brasil: ensaio sobre a tristeza brasileira. Brasília: IBRASA – INL, 1928.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, R. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSIO, 2005. Disponível em: htpp://bibliotecavirtual.clacso.org.ar. Acesso em: 01 out. 2020.

SANTIAGO, Silviano. Uma literatura nos trópicos. 2. ed. Rio de Janeiro: ROCCO, 2000.

TEIXEIRA; Coelho. Moderno pós-moderno. São Paulo: Iluminuras, 2005.

TEIXEIRA; Coelho. A cultura e seu contrário. São Paulo: Iluminuras, 2008.

TEIXEIRA; Coelho. Guerras culturais. São Paulo: Iluminuras, 2000.

TEIXEIRA; Ana Luísa. Educação ameríndia: a dança e a escola Guarani. 1. ed. Rio Grande do Sul: EDUNISC, 2009.

TERRA SEM MALES. In: The free encyclopedia. [San Francisco, CA: Wikimedia Foundation, 2020]. Disponível em: https://www.terrasemmales.com.br/. Acesso em: 20 out. 2020.

Published

2021-05-21

How to Cite

MADERS, Sandra; BARCELOS, Valdo. Interculturality, coloniality and the Guarani people – the search of the Earth without Evil. PerCursos, Florianópolis, v. 22, n. 48, p. 109–127, 2021. DOI: 10.5965/1984724622482021109. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/percursos/article/view/18979. Acesso em: 17 jul. 2024.