Caring for children's images in the pedagogy stages

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984724623512022498

Keywords:

stages, right to own image, children, ethic

Abstract

This text aims to discuss how the school addresses the child's image rights, in order to reflect positively on the records of the works of the students of the Pedagogy course in the internship schools, being schools merged between private and public, from the Early Years, Child Education and some non-school spaces (Nursing Home, Driver Center, Education Secretary). We used the collection of documentary data carried out in observation reports from the year 2014 to 2019, from the supervised internship of the Pedagogy course, and above all to the data collected in the internship schools by the students of the course. We argue based on the results found that a change in attitudes regarding the use of the image of children in school is necessary, starting with important reflections on the subject in teacher training courses, aiming at a behavioral change that can protect the child in this sense, when we talk about pedagogical practice. In particular, a differentiated practice by the interns in their internship fields regarding the registration of the activities carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Lumertz Klein Domingues, Centro Universitário Cesuca

Doutora em Teoria da Literatura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS. Professora do Centro Universitário Cesuca.

Gabriele Bonotto Silva, Centro Universitário Cesuca

Doutora em Educação pela Universidade La Salle. Professora do Centro Universitário Cesuca.

References

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos As bases teórico-metodológicas da educação de adultos e os desafios da metodologia ativa nos cursos de graduação. In: MALPARTIDA, Humberto Miguel Garay (org.). Metodologias ativas de aprendizagem no ensino superior: relatos e reflexões. São Paulo: Intermeios, 2015. p. 17-34.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 16 jul. 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm#art266. Acesso em: 16 fev. 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP 1, de 15 de maio de 2006. Brasília, DF: SEED, 2006.

BRASIL. Lei n. 10.406, 10 de janeiro de 2002. Institui o Código Civil. Brasília, DF: Câmara Legislativa, 11 jan. 2002. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2002/lei-10406-10-janeiro-2002-432893-publicacaooriginal-1-pl.html Acesso em: 16 fev. 2019.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

CURY JÚNIOR, David. A proteção jurídica da imagem da criança e do adolescente. 2006. p. 298. Tese (Doutorado em Direito) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

DAHLBERG, Gunilla. Documentação pedagógica: uma prática para a negociação e a democracia. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a experiência de Reggio Emilia em transformação. Porto Alegre: Penso, 2016. p. 229-234

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação:

abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986. 99 p.

MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian, MORAN, José (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 1-24

RINALDI, Carlina. A pedagogia da escuta: a perspectiva da escuta de Reggio Emilia. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a experiência de Reggio Emilia em transformação. Porto Alegre: Penso, 2016. p. 235-248.

VENDRUSCOLO, Weslei. Direito à própria imagem e sua proteção jurídica. 2008. p. 175. Tese (Doutorado em Direito) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008.

ZABALZA, Miguel. O estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária. São Paulo: Cortez, 2014

Published

2022-05-13

How to Cite

DOMINGUES, Cristiane Lumertz Klein; SILVA, Gabriele Bonotto. Caring for children’s images in the pedagogy stages. PerCursos, Florianópolis, v. 23, n. 51, p. 498–514, 2022. DOI: 10.5965/1984724623512022498. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/percursos/article/view/17075. Acesso em: 17 jul. 2024.