Mônica Giardini’s Journey and Her Contribution to Symphonic Band Conducting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530410012025e0301

Keywords:

Mônica Giardini, regency, Symphonic Bands, music learning

Abstract

Mônica Giardini stands out as a conductor and educator committed to the recognition and development of symphonic bands in Brazil. Her musical journey began in childhood, influenced by family and school experiences. She believes that the symphonic band represents the orchestra of the 21st century, providing a space for innovation and musical excellence. Her academic background includes a master’s and Ph.D from the USP, yet she emphasises that her expertise was truly shaped through practical experience and international studies. Throughout her career, she has faced structural challenges and institutional biases but has consistently prioritized artistic and pedagogical quality. A strong advocate for social inclusion and music education, she considers it essential for conductors to have instrumental proficiency, stylistic knowledge, and sensitivity to lead diverse ensembles effectively. Her leadership of the São Paulo State Youth Symphonic Band reflects her mission: to transform the band into a space of excellence and musical innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erickinson Lima, Research Centre on Didactics and Technology in the Education of Trainers

Doutor e mestre em Regência. Atualmente é investigador doutorado integrado do Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, CEEC-IND da Fundação para a Ciência e a Tecnologia. Coordenador adjunto do Grupo de Estudos Avançados em Regência.

André Oliveira, Grupo de Estudos Avançados em Regência

Doutor em Música (performance/regência orquestral) pela Universidade de Montreal, Canadá. Possui Mestrado em Artes pela Universidade Estadual de Campinas. Coordenador do Grupo de Estudos Avançados em Regência.

References

ARÉVALO BERNAL, Diego Alejandro. Preparación y metodología para el montaje e interpretación del bambuco “María Antonia” en una banda sinfónica. PhD Thesis. Bogotá-Artes-Maestría en Dirección Sinfónica, 2025.

FARBERMAN, Harold. The art of conducting technique: a new perspective. Florida: Warner Bros, 1997.

LIMA, Erickinson Bezerra de; OLIVEIRA, André Luiz Muniz; SOUZA, David; ALMEIDA, Victor. Estado da Arte: a produção científica brasileira nos primeiros 20 anos do séc. XXI no campo da regência. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. e0208, 2023. DOI: 10.5965/2525530408022023e0208. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/23204. Acesso em: 18 maio 2025.

RUDOLF, Max. The grammar of conducting: a comprehensive guide to baton technique and interpretation. California: Schirmer, Thomson Learning, 1994.

SILVA, L. E. A. da. As bandas de música e seus “mestres”. Cadernos do Colóquio, [s.l.], v. 10, n. 1, 2010. Disponível em: https://seer.unirio.br/coloquio/article/view/450. Acesso em: 19 fev. 2025.

FINANCIAMENTO

Este trabalho é financiado por fundos nacionais através da Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT), I.P., no âmbito do Estímulo ao Emprego Científico Individual (2022.02280.CEECIND/CP1720/CT0038) e da Unidade de I&D CIDTFF (projetos UIDB/00194/2020 e UIDP/00194/2020).

Published

2025-08-05

How to Cite

LIMA, Erickinson; OLIVEIRA, André. Mônica Giardini’s Journey and Her Contribution to Symphonic Band Conducting. Orfeu, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. e0301, 2025. DOI: 10.5965/2525530410012025e0301. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/27134. Acesso em: 19 sep. 2025.