Vinholes and Cage: theories, indeterminacy and silence
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530410022025e0205Keywords:
Luis Carlos Lessa Vinholes, John Cage, indeterminacy, silence, theoryAbstract
In this paper I’ve studied a few aspects of the production of the Pelotas born composer Luiz Carlos Lessa Vinholes, the first Brazilian composer to produce aleatoric works, comparing then with similar aspects of the production of the North-American composer John Cage, such as his initiative to create new theories for music structuring based in the rhythm, the use of the silence in his works and his option for a poetics aiming the indetermination in music, in order to understand the position of Vinholes in the sphere of the production of the aleatory music from the beginning of the decade of 1960. The article detects important points of divergence in both poetics, demonstrating that the Vinholes’ approach, apparently correlated to the Cage’s, differs a lot from it.
Downloads
References
BERNSTEIN, DAVID W. John Cage, Arnold Schoenberg, and The Musical Idea. In: PATTERSON, DAVID W. John Cage: Music, Philosophy, and Intention, 1933-1950. New York: Routledge Publishing, 2002. cap. 1, p.15-45.
CAGE, J. Silence: Lectures and Writings. London: Boyars, 1995.
CAGE, J. De Segunda a Um Ano: Novas Conferências e Escritos de John Cage. São Paulo: Hucitec, 1985. Tradução de Rogério Duprat.
CAGE, J. John Cage Writer: selected texts. Editor: Richard Kostelanetz. New York: Cooper Square Press, 2000.
CAGE J. Prepared Piano Music, Vol 1:1940-47. New York: Peters, 67886a
CAGE J. Prepared Piano Music, Vol 2: 1940-47. New York: Peters, 67886b
DUCKWORTH, W. e CAGE, J. Anything I Say Will Be Misunderstood: An Interview with John Cage. In: FLEMING, R. & DUCKWORTH, W. John Cage at Seventy- Five. London: Associated University Press, 1989. p.15-33.
FIEL DA COSTA, V. Da Indeterminação à Invariância: considerações sobre morfologia musical a partir de peças de caráter aberto/ Tese de doutorado. Orientadora: Denise H. L. Garcia. UNICAMP, Campinas-SP, 2009.
FIEL DA COSTA, V. Morfologia da Obra Aberta: Esboço de uma Teoria geral da forma musical. Curitiba-PR, Prismas, 2016.
FIEL DA COSTA, V. & DANTAS, D. M. A Teoria Tempo-Espaço como ferramenta analítica para obras de caráter aberto de L. C. Vinholes: o caso da Instrução 61 In: Anais do XXIV Congresso da ANPPOM, São Paulo-SP, 2014.
KOSTELANETZ, R. Conversing with Cage. New York: Limelight, 1991.
MAIA, M. S. Serialismo, Tempo-Espaço e Aleatoriedade: A obra do compositor Luiz Carlos Lessa Vinholes/ Dissertação de mestrado. Orientadora: Maria Lúcia Bastos Kern. PUCRS, Porto Alegre-RS, 1999.
OLIVEIRA, L. R. Três peças aletórias de L. C. Vinholes numa abordagem pedagógica para criança: análise, criação de atividades musicais e site/ Tese de doutorado. Orientadora: Aci Taveira Meyer. UNICAMP, Campinas-SP, 2011.
OLIVEIRA, L. R. Música do século XX: As ideias de Cage, Boulez e Vinholes. São Paulo, Revista Re-Produção, 2017.
PATTERSON, D. W. The Picture That Is Not in the Colors: Cage, Coomaraswamy, and the Impact of India. In: PATTERSON, D. W. John Cage: Music, Philosophy, and Intention, 1933- 1950. New York: Routledge Publishing, 2002. cap.6, p.177-215.
PRADO, Y. A. O mar de Suzu na teoria tempo-espaço de Luiz Carlos Lessa Vinholes: poesia concreta, música aleatória e diálogos culturais entre Brasil e Japão. Rio de Janeiro, Revista Brasileira de Música, 2013.
PRITCHETT, J. The Music of John Cage. New York: Cambridge University Press, 1995.
VIANA, A. Música Inclusiva: Estratégias Composicionais conectadas ao uso público, em obras musicais de Ernst Widmer, Luis Carlos Lessa Vinholes e Gilberto Mendes/ Tese de doutorado. Orientador: Wellington Gomes da Silva. UFBA, Salvador-BA, 2010.
VINHOLES, L. C. Entrevista concedida ao autor, casa do entrevistado em Brasília (DF), 2005.
VINHOLES, L. C. Música eletrônica no Brasil nos anos 1950. Brasília-DF, Música em Contexto, 2011.
VINHOLES, L. C. Luis Carlos Lessa Vinholes. Usina de Letras, 2025, disponível em: https://www.usinadeletras.com.br/exibetextoautorpc.php?user=leceleve&cat=Artigos&vinda=S
WEBERN, A. O Caminho para a Música Nova. São Paulo: Novas Metas, 1960. Tradução de Carlos Kater.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Valério Fiel da Costa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.