Between Strings and Ornamentation: adapting Vivaldi’s Concerto RV 93 from the Lute to the Baroque Guitar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530410012025e0105

Keywords:

concerto RV 93, Vivaldi, Sanz, baroque guitar , lute, ornamentation

Abstract

This study explores the adaptation of Antonio Vivaldi's Concerto RV 93, originally conceived composed for the lute, for performance on the Baroque guitar. Drawing on historical treatises such as those by Gaspar Sanz and Johann Mattheson, the research investigates interpretative practices of the Baroque period, with an emphasis on fingering and ornamentation techniques. The adaptation incorporates elements like re-entrant tuning, campanellas, and improvised ornamentation, showcasing the expressive and idiomatic richness of the Baroque guitar. The piece, preserved in its stylistic essence, gains a new sonic dimension, highlighting the performer’s role as part of the creative process. The bibliographic analysis demonstrates that this approach not only honors Baroque tradition but also expands the performative possibilities of the work, reaffirming the relevance of idiomatic interpretation and the interplay between theory and practice in music.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vitor de Souza Leite, Universidade do Estado de Santa Catarina

Possui Licenciatura em Violão, Mestrado em Letras e Artes e é doutorando em Música pela Udesc. Tem ampla experiência no ensino musical da educação básica ao nível superior, atuando anteriormente como professor na Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

References

BARON, Ernest Gottlieb. Historish-Theoretische Und Practische Untersuchung des Instruments der Lauten. Nürnberg: Johann Friederich Rüdiger,1727.

BORTOLETTO, Cláudia, JANK, Helena. Johann Joachim Quantz e a arte de ornamentar: o Arioso Mesto do concerto para flauta e orquestra em Sol maior (QV 5: 174), ornamentado com base no Versuch einer anweisung die flöte traversiere zu spielen. Anais de congresso. XXIV Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música – São Paulo – 2014.

BROMBILLA, Marcelo Cazarotto. O CONCERTO RV 199 DE ANTONIO VIVALDI: uma transcrição para violão segundo os procedimentos utilizados por J. S. bach no concerto bwv 973. 2013. 117 fls. Dissertação. Programa de Pós-graduação da Escola de Música e Artes Cênicas da Universidade Federal de Goiás – UFG, Goiânia, 2013.

COELHO, Inês Moreira: A vida e obra de Antônio Vivaldi e o seu contributo para a evolução técnica e interpretativa do fagote. 2019. 78 fls. Dissertação. Escola Superior de Música e Artes do espetáculo politécnico do Porto. Portugal, Porto, 2019.

COSTA, G. S. Seis sonatas e partitas para violino solo de J.S, Bach ao violão: fundamentos para adaptação do ciclo. Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

DART. Thurston. Interpretação da música. Tradução: Marina Czertok. Martins Fontes. São Paulo, 1990.

GEMINIANI, Francesco. A tratise of Good Taste in the Art of Musick. Londes, 1749.

HELLER, Karl. Antonio Vivaldi: The red Priest of Venice. Tradução David Marinelli. Amadeus Press, Oregon, 1997.

MANCINI, Giambatista. Riflessioni pratiche sopra il canto figurato de Giambatista Mancini. Viena, Ghelen, 1774.

MATTHESON, Johann. Der Vollkommene Capelmeister. Hamburg: Christian Herold, 1739.

NEVES, Marcus. Francesco Geminiani (1682-1762) Comentários e tradução da obra completa. Escola de Comunicação de Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

NOGUEIRA, Gisela. A Viola com Anima: uma construção simbólica. São Paulo, UNESP, 2008

PACHECO, Alberto Jose Vieira. Mudanças na Prática Vocal da Escola Italiana de Canto: uma análise comparativa dos tratados de canto de Pier Tosi, Giambattista Mancini e Manuel P. R. Garcia. Dissertação, UNICAMP, Campinas, SP, 2004.

REZENDE, Renan. A boa expressão ao cantar ou tocar: tradução comentada do Versuch Eeiner Anweisung Die Flöte Trversiere Zu Spielem de Quantz (extratos). Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.

RIBEIRO, Roger. Os preceitos de quantz e a ornamentação livre na trio-sonata Teorias, poéticas e práticas da música antiga / Cassiano Barros, Luiz Fiaminghi, Mônica Lucas (organizadores). Curitiba: CRV, 354, p. 2021.

SANZ, Gaspar. Instruccion de musica sobre la guitarra española de Gaspar Sanz. Zaragoça, 1697.

SCHICK, Kyle. Improvisation: Performer as “Co-composer”. Disponível em: . Acesso em: 20/03/2022

TOSI, Pier Francesco. Opinione de' cantori antichi e moderni, o siena osservazione sopra il canto figurato. Bologna, 1723.

TYLER, James. A guide to playing the baroque guitar. Indiana university press, 2011.

VIVALDI, Antonio. Concerto in Re maggiore per liuto, due violini e basso continuo, RV 93 (F. XII, n 15). Turin: Biblioteca Nazionale Universitaria, 1730. (Partitura), 10 páginas. Alaúde, cordas e cravo.

YATES, Stanley. J. S. Bach: Six unaccompanied Cello Suites Arranged for Guitar. Pacific: Mel Bay Publications, 1998.

Published

2025-08-05

How to Cite

LEITE, Vitor de Souza. Between Strings and Ornamentation: adapting Vivaldi’s Concerto RV 93 from the Lute to the Baroque Guitar. Orfeu, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. e0105, 2025. DOI: 10.5965/2525530410012025e0105. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/26641. Acesso em: 19 sep. 2025.