Play along or play alone?:studies on presence, interactivity and free musical improvisation

Authors

  • Fabio Manzione Ribeiro

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530405022020e0003

Keywords:

interdisciplinary studies, performance, virtual interactivity, production of presence, Free musical improvisation

Abstract

This article is composed by reflections about the concept of production of presence developed by Hans Ulrich-Gumbrecht and by the presentation of procedures that aim to approximate the concept to the practice of Free Musical Improvisation (FMI). To establish the creative process associated to Gumbrecht's conceptions, a performative proposal was developed to be performed by Orquestra Errante, a group thatresearches FMIinUniversity of São Paulo (Brazil). Among its directions, the proposal suggests that musicians improvise mediated by audio recorders and internet and then report on oscillations between sense and presence effects that have occurred during improvisations and what qualities physical presence would bring to this type of performance. The study sought, therefore, to add new tools for the creation of sound in real time and to provide reflections on the univocal relationships established between its participants, following conceptual precepts presented by Gumbrecht`s thought.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabio Manzione Ribeiro

Fabio Manzione é educador, músico, pesquisador e escritor. Doutorando em Música pela USP, Mestre em Estudos de Jazz pela Universidade de Aveiro (Portugal), graduado em Música e Educação Artística pela Faculdade Santa Marcelina e especializado em Percussão Erudita pela EMESP. Concluiu o intercâmbio internacional pela USP/Universidade de Aveiro, tendo sido bolsista do projeto Jazz Messengers do Centro de Estudos de Jazz da Universidade de Aveiro (Portugal). Como percussionista, participou dos seguintes grupos: Orquestra Arte Barroca, Simantra - grupo de percussão (Portugal) e Orquestra de Câmara da USP. Atualmente, faz parte da Orquestra Errante, do Duo Coz e do Ñembo Quarteto. É também diretor musical da Enfim Cia. de Teatro e co-fundador do IMO Coletivo, grupo que cria performances a partir das relações entre diversas linguagens artísticas. Desde 1999, tem trabalhado como artista-educador em instituições que possuem os mais variados projetos político-pedagógicos. 

References

ALIEL, Luzilei. Perspectivas Teóricas para a Análise das Práticas Criativas Ecocognitivas. In: KELLER, Damián. LIMA, Maria Helena de (ed.) Aplicações em Música Ubíqua Vol. 7. São Paulo: Ed. Annpom, 2018. p. 168 - 207. (Série Pesquisa em Música no Brasil)

BAUMANN, Zigmunt. Tempos líquidos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

COSTA, Rogério. Música Errante: o jogo da improvisação livre. São Paulo: Perspectiva, 2016.

FALLEIROS, Manuel. Palavras sem discurso: estratégias criativas na livre improvisação. Tese (Doutorado em Processos de Criação Musical) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

FLUSSER, Vilém. A filosofia da caixa preta. São Paulo:Hucitec, 1985.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. A Produção de Presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Ed. PUC, 2004.

IAZZETTA, Fernando. Música e Mediação Tecnológica. São Paulo: Perspectiva, 2009.

LAROSSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

McLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix. 1964.

NOVAES, Silvia Caiuby. Imagem e ciências sociais: trajetórias de uma relação difícil. In: BARBOSA, Andrea et al. (ed.) Imagem-conhecimento: antropologia cinema e outros diálogos. Campinas: Papirus, 2009.

SILVA, Wellington Amâncio da. Hans Ulrich Gumbrecht Leitor de Martin Heidegger: concepção de produção de presença. In: Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 7, n. 3, p. 505-522, set./dez. 2017.

Published

2020-12-14

How to Cite

MANZIONE RIBEIRO, Fabio. Play along or play alone?:studies on presence, interactivity and free musical improvisation. Orfeu, Florianópolis, v. 5, n. 2, 2020. DOI: 10.5965/2525530405022020e0003. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/17140. Acesso em: 18 may. 2024.