The various sonorities of the Brazilian rock band “O Terço”: discussions on the musical identities in the 1970’s

Authors

  • Victor Henrique Resende Universidade Federal de Minas Gerais-UFMG
  • Ana Claudia de Assis UFMG

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530401012016109

Keywords:

sonority, identity, Brazilian rock

Abstract

This paper shows an analytical proposal of the sonorities built by the rock Brazilian band “O Terço”, during the 70’s. It is shown that the group, in question, did not bring the fixed idea of music, or rather, of Brazilian rock. With a diversity of influences from the rock style to several sonorities already considered part of the Brazilian music, “O Terço’s” music brought their country and urban interpretation, tradition and modernity, praise to rock and criticism towards the Brazilian civil-military dictatorship scene. Such ideas will be analyzed through some songs selected for this study. To this end, it is proposed to conjugate the methodological tools from the authors Bruce Baugh (1994), Marcos Napolitano (2002), Felipe Trotta (2008) and Paul Friedlander (2012), showing how the musical elements establish a dynamic game with their historical time. It has also been discussed some theories and identity issues through Fredrik Barth (1998), Stuart Hall (1998) and Miguel Alberto Bartolomé (2006). With these, it is pointed that the identity is always built within the context, therefore, it is relational.

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Author Biographies

Victor Henrique Resende, Universidade Federal de Minas Gerais-UFMG

Músico, doutorando em Música pela Universidade Federal de Minas Gerais, sob orientação da Professora Dra. Ana Cláudia de Assis. Bolsista CAPES/Demanda Social. Graduado em História e mestre em História (História e Música) pela Universidade Federal de São João Del-Rei. Tem experiência na área de História da Música, História da Arte, História Cultural (música popular) e na área de ensino de música (violão e musicalização infantil).

Ana Claudia de Assis, UFMG

Ana Cláudia Assis é professora da Escola de Música da UFMG onde desenvolve projetos de pesquisa/artísticos sobre a música dos séculos XX e XXI. Doutora em História e mestre em Práticas Interpretativas da Música Brasileira publicou, em 2015, o livro ODoze Sons e a Cor NacionalConciliações estéticas e culturais na produção musical de César Guerra-Peixe.

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Published

2016-07-12

How to Cite

RESENDE, Victor Henrique; DE ASSIS, Ana Claudia. The various sonorities of the Brazilian rock band “O Terço”: discussions on the musical identities in the 1970’s. Orfeu, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 109–131, 2016. DOI: 10.5965/2525530401012016109. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/7361. Acesso em: 22 dec. 2024.