Group piano mapping in brazilian higher education

Authors

  • Simone Gorete Machado Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530401022016132

Keywords:

Brazilian Universities, Group Piano, Group Music Teaching, Secondary Piano Skills

Abstract

This study aims to contribute to the
knowledge about the history and expansion of Group Piano in Brazil. Keeping in mind that in this methodology there is an interconnection of both musical languages, theory and musicianship, and in a collective manner. Therefore, in higher education institutions this approach of applied theory makes use of various digital pianos
or keyboards collectively and it is usually referred to as Group Piano. However, in
Brazil, the absence of a more updated and complete information on a national level about the presence of this course at the undergraduate music curriculum challenges research, specially due to the many different denominations it receives. This study presents some basic historic characteristics about this methodology and confirms its presence in Brazil through a national survey.

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Author Biography

Simone Gorete Machado, Universidade de São Paulo

Possui Mestrado em Música (Piano) e Especialização a nível de Mestrado em Performance pela The Hartt School - University of Hartford (USA); Doutorado em Artes Musicais (Piano/General Education) pela University of Arizona (USA). Atualmente é Professora Doutora do Departamento de Música da FFCLRP, USP. Suas atividades incluem docência, pesquisa, extensão e performance além da coordenação do Laboratório de Piano em Grupo (LabPG). É co-autora de Piano em grupo: livro didático para o ensino superior, e autora do Estudo comparativo de livros didáticos norte-americanos para piano em grupo. Em 2010 criou e organizou o Encontro de Piano em Grupo USP-RP dando prosseguimento à organização, em 2012, do II Encontro Internacional de Piano em Grupo.

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Published

2016-07-12

How to Cite

MACHADO, Simone Gorete. Group piano mapping in brazilian higher education. Orfeu, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 132–155, 2016. DOI: 10.5965/2525530401022016132. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/7358. Acesso em: 22 dec. 2024.