Musicians as workers and music as labor: the formation of a research field in the area of music in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530409012024e0113

Keywords:

work, musicians, music research in Brazil, musicians as workers, music as labor

Abstract

Through this article, we analyze the formation of a new research field in the area of Music in Brazil, dedicated to the study of the work of musicians. To this end, we conducted a bibliographic and documentary investigation that uses as a criterion for identifying this field the thematic territory defined by musicians as workers and/or music as work, in different approaches and conceptions. We provide an overview of how the professional life of musicians has been addressed in academic production and through various university initiatives, outlining the porous boundaries that signal the emergence of this new research field in music in Brazil. In contrast to the lack of declared interest of postgraduate programs in Music in understanding the work realities of musicians, there has been a significant increase in research on the subject and related topics, as evidenced by the number of academic productions that dialogue with them, the expansion of the space for debates in scientific events in the area and the presence of teaching, extension and university research actions linked to the subject. Based on the survey and the analyses carried out, we believe that there is a new field of research in formation, focused on the study of the work field of Music.

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Author Biographies

Laize Soares Guazina, Universidade Estadual do Paraná

Graduada em Música/Opção Canto pela Universidade Federal de Santa Maria (1999); especialista em Musicoterapia pela Universidade Federal de Pelotas (2001); mestra em Psicologia Social e Institucional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006); doutora em Música pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2011) e pós doutora em Etnomusicologia pela Universidade de Aveiro (Portugal, 2015). Atua como docente vinculada ao curso de Bacharelado em Música Popular da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). É criadora e gestora da Plataforma Músicos em Pauta: o mundo do trabalho musical no Brasil (https://musempauta.wordpress.com), base de dados que compila e divulga conteúdos sobre o mundo do trabalho musical no Brasil. Atualmente dedica-se à pesquisa sobre o mundo do trabalho da música, na perspectiva dos(as) musicistas como trabalhadores(as) e da música como trabalho no Brasil, em abordagem histórica e contemporânea.

Rodrigo Heringer Costa, Federal University of Recôncavo da Bahia

Professor Assistente na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Mestre em Música pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO (2015) e doutor em Música pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (2009) - e em Música Popular na mesma instituição (2013), com bolsa de estudos para graduação sanduíche na New School for Jazz and Contemporary Music (Nova Iorque/EUA, 2013). Experiência na área de Performance Musical, Etnomusicologia, Educação Musical, em contato cotidiano com as seguintes temáticas: música popular, música brasileira, sociologia da música, economia da cultura, ensino-aprendizagem musical, educação do músico profissional e e processos educacionais.

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Published

2024-12-17

How to Cite

GUAZINA, Laize Soares; COSTA, Rodrigo Heringer. Musicians as workers and music as labor: the formation of a research field in the area of music in Brazil. Orfeu, Florianópolis, v. 9, n. 1, p. e0113, 2024. DOI: 10.5965/2525530409012024e0113. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/25869. Acesso em: 24 dec. 2024.