Among memories and narratives of life from the School of Apprentice Artifices in Campos dos Goytacazes (RJ)
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530407012022e0101Keywords:
school bands, community bands, social memory, oral history, cultural policiesAbstract
In order to address the role of martial and community bands for the social education and cultural memory of cities, this article presents oral narratives of two band masters who passed through the former Escola de Aprendizes Artífices de Campos, today called, the Federal Institute of Education, Science and Technology Fluminense, whose historic campus is Campus Campos Centro. Through the oral history of life methodology was possible to collect narratives resulting from social practices and experiences with music, which corroborated the connection of musical experiences and the construction of collective memories. Ricardo de Azevedo and Valmir da Conceição are two former students of the Institute, whose life trajectories are fundamental for implementing collective-cultural policies. Despite having followed different paths in music, both come from community bands, having become masters of reference and resistance for the culture of bands in the North Fluminense Region.
Downloads
References
BOSI, Eclea. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 22. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.
CEVASCO, Maria Elisa. Dez lições sobre estudos culturais. São Paulo: Boitempo, 2008.
CHAGAS, Viviane. Nos tempos da Federal. Jornal O Diário, p.1, 23 abr. 2009.
DANTAS, Fred. Bandas, fanfarras e filarmônicas. In: DANTAS, Fred. Bandas de música: formações e repertórios: circuito 2017/2018. Rio de Janeiro: Sesc, Departamento Nacional, p. 12-29, 2017.
DIAS, Jair Duncan Navega. O 23 de setembro. O aprendiz: órgão oficial dos alunos da Escola Técnica de Campos, Campos, p.1, set. 1965.
GARCÍA-CANCLINI, Nestor. Políticas culturales y crisis de desarrollo: um balance latino-americano. In: GARCÍ-CANCLINI, Nestor (org). Políticas Culturales en América Latina. Miguel Hidalgo, México: Grijalbo, 1987, p.13-61.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom; HOLANDA, Fabíola. História Oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Contexto, 2007.
NORA, Pierre. Entre memória e história. A problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo: PUC, n.10, p.7-28, 1993.
O INSTITUTO. Tempo, Memória e Transformação: 110 anos da criação da Escola de Aprendizes Artífices em Campos. Campos dos Goytacazes: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Campos Centro, Diretoria de Extensão, Pesquisa e Pós-graduação, Coordenação de Cultura, 2020.
SILVA, Valdir Pierote; BARROS, Denise Dias. Método história oral de vida: contribuições para a pesquisa qualitativa em terapia ocupacional. Rer. Ter. Ocup. Univ. São Paulo, v. 21, n.1, p. 68-73, jan./abr. 2010.
THOMPSON, Paul. A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro Paz e Terra, 1998.
VENTOSA, Victor Juan. Didática da participação: teoria, metodologia e prática. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2016.
WILLIAMS, Raymond. Marxismo e Literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Karina Barra Gomes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.